• Pupetta

dubbla eller blandade nationaliteter?

Hej, jag är svenska och gifter mig med en italienare. Vi har beslutat att ta hans efternamn för att ha ett gemensamt familjenamn vilket för mig känns viktigt.

Nu är frågan om jag ska ansöka om italienskt medborgarskap? Kan man ha dubbelt? Jag tänker absolut inte lämna mitt svenska, så alternativen är att vara kvar med svenskt pass eller att ha dubbla medlemskap.

I och med att vi bor i ett annat land (inte Sverige eller Italien) kommer väl våra framtida barn få det landets nationalitet, eller får de samma som jag? eller får de dubbla??

Krångligt... Är det någon som vet något om det??

• Svar på tråden dubbla eller blandade nationaliteter?
  • flora82

jag är ungerska och när vi flytta hit så fick jag inte ha dubbla medborgarskap men som jag har förstått så är det lite ändrade förhållanden nu och det beror också på vilket land det gäller, indonesien ex. tillåter inte dubbla medborgarskap men jag vet länder som gör det. Jag rekomenderar att du kontaktar italienska ambassaden eller nåt. Eller nån som har koll på det :)

• tiptop35

Jag blev svensk medborgare igår! Hurrahurrahurrahurra!
    Jag är schweiziska och har gift mig med en svensk man (den bästa som finns).
    Bestämde mig att ha dubbelt medborgarskap schweiziskt och svenskt. Jag vet att Italien tillåter dubbla medborgarskap med.
    Har mitt "gammla" schweiziska namn som mellan namn, och hanns efternamn efter.

Lycka till med allt!

• Pupetta

Grattis "tiptop35"!

Är det något som är krångligt med att vara dubbel-medborgare? Har du 2 pass nu?

Jag hoppas att du har firat ordentligt!

• Bella 81

Barn blir inte automatiskt medborgare i det land de föds i, det beror på det landet. I Sverige får barn inte det, om inte någon av föräldrarna är det. Om nu både Sverige och Italien accepterar dubbelt medborgarskap bör det gå att skaffa dubbelt till barnen också. Jag förmodar att det är möjligt med tredubbla medborgarskap också, om barnet föds i t.ex. Frankrike eller USA som tillämpar territorialprincipen. Jar tror att man behöver anmäla barnets födelse i det land där man inte bor för att de ska bli medborgare.

• matteve

Hur funkar det med dubbelt medborgarskap i USA? Gifter mig med en amerikan och vi kommer att bosätta oss där... kan jag ha dubbla? Har inte hunnit sätta mig in i hela den processen, är så mycket annat att fixa just nu innan bröllopet. Men skulle vara intressant att veta om någon redan nu vet!

• Lapinette

Jag är svensk medborgare och min man fransk och om vi får barn (bor fn i Sverige) blir det dubbla medborgarskap för barnet. Jag vet inte hur du känner det men jag kommer alltid förbli svensk och vill därför behålla svenskt medborgarskap. Tror min make tänker detsamma om Frankrike.

• Dionysos

hej

min m2b har delat medborgarskap italien/sverige. Men eftersom båda länderna idag ingår i EU så kan man inte i dag ha bägge medborgarskapen. Enligt italiensk lag så kommer du automatiskt erbjudas italienskt medborgarskap men då kan det bli problem att behålla det svenska eftersom man bara kan tillhöra ett EU-land. Så gäller det italien -sverige och du vill fortsätta vara svensk så får du tacka nej till italienskt medborgarskap

• Kanada Hjarta Sverige

Matteve-Som svensk kan du ha dubbla medborgarskap, men daremot maste du bo I usa x antal ar for att kunna ansoka om medborgarskap, det gar inte automatiskt med vigseln. Eller jag antar att det galler liknande regler mellan usa och kanada, och har (I kanada) maste man bo I 3 ar innan man kan ansoka om medborgarskap oavsett om du ar gift eller ej (I sverige ar det 7ar tror jag!!!)

• matteve

Tack för svar! Förstod att det var ngt sådant..

Kanada Hjarta Sverige skrev 2008-06-15 08:00:42 följande:

Matteve-Som svensk kan du ha dubbla medborgarskap, men daremot maste du bo I usa x antal ar for att kunna ansoka om medborgarskap, det gar inte automatiskt med vigseln. Eller jag antar att det galler liknande regler mellan usa och kanada, och har (I kanada) maste man bo I 3 ar innan man kan ansoka om medborgarskap oavsett om du ar gift eller ej (I sverige ar det 7ar tror jag!!!)
  • Kanada Hjarta Sverige

om man far barn ihop och bor i ett tredje land - sa maste man valja vilka tva medborgarskap barnet ska ha - de flesta lander tillater inte fler an tva vid fodseln.

• Dionysos

Allt handlar om vilket land det är, det är olika för olika länder när det gäller barns nationalitet. I USA blir barnet automatiskt amerikansk medborgare men i många europeiska länder är det inte så.

• Pupetta

jag, som sagt svenska gifter mig med italiensk man men vi bor i Tyskland... Jag vill ju gärna att vi alla ska h samma medborgarskap men det är klart att om vi blir kvar här så kommer ju barnen att känna sig tyska. Jag menar om de går i skola och kindergarten här blir ju Tyskland deras hemland... Men att ha 3 medborgarskap verkar ju lite opraktiskt...
    Jag vill ändå inte ge upp mitt svenska för att göra en hel Italiensk-Tysk familj....

• Dionysos

Det borde lösa sig eftersom alla tre länderna är EU-länder och from nu kan man bara ha ett EU-medborgarskap. Man tar inte ifrån folk sina dubbla medborgarskap men nyfödda barn inom EU ska bara tillhöra ett land så ni får väll välja. Mejla skattemyndigheterna i resp länder och fråga och så får ni väll fundera lite vad en ev knatte ska tillhöra.

• Pupetta

känns lite knepigt... För om vi bägge behåller våra medborgarskap och den ev knatten/knattarna är tyska så känns det lite märkligt... Eller kanske är det fullt normalt i vårt multinationella samhälle. Vi kommer ju att vara en familj med samma efternamn ändå.

Vad skulle ni göra?
    Multinationell familj eller byta så att alla har samma nat., typ "offra" svenskheten och bli it. medborgare...
    Har lite svårt att tänka mig detta. Kanske räcker det ändå med samma efternamn

• Dionysos

hrm kanske är enklare om barnet är svenskt, du är svensk och kanske finns en del fördelar med svenska trygghetssystem etc, även om det inte är helt beroende av medborgarskap.

• Pupetta

nu har jag läst på lite mer:

min man kan ansöka om svenskt medborgarskap efter att han bott i sverige i fem år, eller gift med mig (svenska) i 2 år och sedan bor i sverige i 3 år. Om vi inte flyttar till sverige så kan han få dispens efter att vi har varit gifta i tio år, om vi bor i ett land som inte är hans hemland....

Italienarna är lite mer generösa (är det därför som de är så många???).

Jag behöver vara gift med en italienare i 6 månader om vi bor i Italien eller 2 år om vi bor i ett annat land innan jag kan ansöka om medborgarskap.

Så var det med den saken! Då finns det i alla fall lite mer tid att fundera

• anne på grönkulla

Jag skulle just bidra med ungefär informationen i det sista inlägget.

Jag kan tillägga att barn som har svensk mamma alltid har rätt till svenskt medborgarsskap. Om de också har rätt till italienskt som sin far vet jag inte, men det är troligt. Däremot tror jag inte de automatiskt har rätt till tyskt bara för att de är födda i Tyskland, det finns ju massor med andra och tredjegenerationens invandrare i Tyskland som inte får medborgarskap så det verkar osannolikt.

Jag förstår det praktiska i tanken att ha samma alla i familjen, men såläneg det rör EU-lände rså tror jag det har väldigt liten praktiskt betydelse.

• Pupetta

jag har kollat upp det med!

Tyskland tillämpar Jus solis - territorialprincipen sedan år 2000. D v s barn födda i tyskland har rätt till tyskt medborgarskap. OCH förstås svenskat när mamman är svensk...

Men det känns ju lite väl överdrivet att låta sina barn ha TRE pass... Vi kanske håller oss till att vara en italsvensk familj. Det är inte aktuellt ännu så vi får se!

Som sagt av anne på grönkulla; det rör sig ju om europa så det har ju inte sååå stor betydelse kanske

Svar på tråden dubbla eller blandade nationaliteter?