• En Gravid Brud

Jobbig svärmor!

Min svärmor är väldigt dominant.
    Om inte allt blir som hon vill blir hon sur som en liten unge.
    Jag och min blivande har bytt lokal för att den vi bokade först va ful med inga fönster, vem vill ha det?
    Det var en gratis-lokal som min killes pappa hade bokat,så det var väll inte allt för mkt jobb att boka den. MEN ändå får vi skit för att vi bytt lokal till en STOR ljus fins lokal, MED fönster :).

Svämor gav mig några servettpaket i handen igår och sa att vi skulle ha dom på bröllopet (Servetter med sverigemotiv som blivit kvar efter min svärfars 60års kalas).
    Och jag sa Vänligt med Bestämt att "Nej tack,vi har redan köpt servetter." Och hon bara vände på klacken och gick därifrån utan ett ord.

Allt är fel enligt henne. NEEEJ festprogram va hemskt.Måste man sjunga och leka ? Nej sånt gör inte deras släkt. Och maten har jag knappt någon talan om. Hon lägger sig i allt hon inte har med att göra. Jag är höggravid och behöver stöd, inte en pessimist som säger att vi aldrig kommer hinna göra en fin bröllopsfest. Jag drömmer mardrömmar varje natt om detta.

Hjälp,vad skall jag göra?? Någon mer som har en krävande svärmor?
    Blir så ledsen att inte kunna komma överens me min blivande mans mamma. Men vad ska man göra.

• Svar på tråden Jobbig svärmor!
  • Hannsing

Stackars dig. Vet hur det kan vara när man ha en svärmor som inte lyssnar. Kommer bra överens med min nu men det har varit lite tandgnissel tidigare. Vad säger din kille. Tycker att han borde förklara för henne, hur du känner. Det är ju svårt för dig att säga till hans mamma. Lycka till och kämpa på.

• Anja 19 juli 2008

Usch så tråkigt och jobbigt det låter...

Jag tror bara att du kan göra så som du gör nu! Att vänligt men bestämt stå på dig. Det känns som en kraftmätning det här.

din svärmor är säkert van att få precis som hon vill med sitt tjurande (shit så otroigt omoget och oattraktivt) så det är nog dags att någon visar henne att det inte går hem.

Tycker du gör helt rätt men jag förstår verkligen att det kräver energi från dig. Är ju inte helt lätt att vara höggravid heller.

Klart ni ska ha ljus lokal, klart ni inte ska ha sverigeservetter som blivit över från ett annat kalas. HOn är ju bara störig rent ut sagt. Svartsjuk? Tycker hon har mist sin plats som nr 1 hos sin son? inte helt ovanligt...

Stå bara på dig, utan att vara otrevlig... nappa inte på hennes idiotbeteende, låtsas som ingenting. Man ignorerar ju dåliga beteenden hos barn, och uppenbarligen är din svärmor ett barn!

Skulle det gå för långt så är det din m2b som får prata allvar med henne. säga att NI inte accepterar hennes beteende, att det är ERT bröllop.
    Det är inte DU som ska ta på dig det. Din bliviande ska ju backa dig, det är NI nu och ni omt världen lixom

Jag vet inte var din m2b står i frågan... vågar han sätta sig upp mot sin mamma om det skulle krävas?

• grabbarna

din sambo måste säga ifrån, vad gör han åt det hela..

• En Gravid Brud
    Hannsing skrev 2008-06-13 11:17:12 följande:
    Stackars dig. Vet hur det kan vara när man ha en svärmor som inte lyssnar. Kommer bra överens med min nu men det har varit lite tandgnissel tidigare. Vad säger din kille. Tycker att han borde förklara för henne, hur du känner. Det är ju svårt för dig att säga till hans mamma. Lycka till och kämpa på.
    Min kille håller med mig om att hon är sur grinig och dominant.
    Men han tycker inte att jag skall bry mig, men det är lättare sagt än gjort att inte göra det.

Precis så känner jag med,att det är svårt för mig att säga ifrån till HANS mamma. Så har bett honom ringa henne idag och berätta att hon gör mig ledsen att att behandla mig så respektlöst. Men det känns som hon kommer blir ännu mer sur nu (inte så bra innan brölloppet som är om 9 dagar) om hon vet hur jag känner.
  • En Gravid Brud

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-06-13 11:18:51 följande:

Usch så tråkigt och jobbigt det låter...Jag tror bara att du kan göra så som du gör nu! Att vänligt men bestämt stå på dig. Det känns som en kraftmätning det här.din svärmor är säkert van att få precis som hon vill med sitt tjurande (shit så otroigt omoget och oattraktivt) så det är nog dags att någon visar henne att det inte går hem.Tycker du gör helt rätt men jag förstår verkligen att det kräver energi från dig. Är ju inte helt lätt att vara höggravid heller.Klart ni ska ha ljus lokal, klart ni inte ska ha sverigeservetter som blivit över från ett annat kalas. HOn är ju bara störig rent ut sagt. Svartsjuk? Tycker hon har mist sin plats som nr 1 hos sin son? inte helt ovanligt...Stå bara på dig, utan att vara otrevlig... nappa inte på hennes idiotbeteende, låtsas som ingenting. Man ignorerar ju dåliga beteenden hos barn, och uppenbarligen är din svärmor ett barn!Skulle det gå för långt så är det din m2b som får prata allvar med henne. säga att NI inte accepterar hennes beteende, att det är ERT bröllop.Det är inte DU som ska ta på dig det. Din bliviande ska ju backa dig, det är NI nu och ni omt världen lixom Jag vet inte var din m2b står i frågan... vågar han sätta sig upp mot sin mamma om det skulle krävas?
    Din beskrivining passar in så BRA på henne. Tror faktiskt hon är svartsjuk. Jag har ju "tagit" hennes son ifrån henne (hennes ända barn). Men så är det ju inte. Men tror verkligen hon känner så.
    Kan säga att det inte är första gången jag märker hur dominat och sur hon är. Vi har en son tillsammans på snart 2 år och det har inte varit lätt att uppfostra min son när hon kört med sina "regler".

Jag blir så less, hur kul är det med ett bröllop och en bröllopsfest (som skall vara den finaste festen någonsin)
    när hon bara vill bestämma och sura? Omoget beteende.

Känns nästan som jag är galen, att det är mig det är fel på,inte henne. Hon får mig att känna mig dålig.
  • Anja 19 juli 2008

Mmm kan bara tänka mig...

Låt henne inte manipulera dig dock... för det känns som att det är det hon gör genom att visa sitt missnöje. Få dig att känna just så, att du inte duger, att du inte är bra nog åt hennes pojke.

Undrar om man kan göra nåt värre än att bli tillsammans med en dominant kvinnas ENDE son (förlåt, fniss)...

• tolonta

Strunta i hennes försök att göra dig sur. Det är ERAT bröllop, och ni ska göra som NI vill. Oavsett vad hon tycker.

Det enda du kan göra är nog att försöka ignorera henne, så vänligt som du klarar av.

Finns det annars något som du skulle kunna låta henne hållas med som det passar henne. Något som hon inte kan förstöra, oavsett vad hon gör... Det kanske ger henne mindre tid att lägga sig i annat. Litet "du är ju så duktig på det här, skulle inte du kunna ordna detta, det skulle vara till jättestor hjälp för oss"...

• Anja 19 juli 2008

Vet inte om jag tycker att någon av er ska prata m henne egentligen. Tror att det är en kamp mellan er där du t.om skulle kunna sjunka i hennes ögon om din m2b blir tvungen att "slåss" åt dig, eller som hon nog hade sett det "att du vänder hennes älskade son EMOT henne". Då hade nog bara sett dig som en OND manipulativ kvinna eller nåt.

Tror du får kämpa denna kamp, tyst och starkt och så kommer hon till slut att känna vem som är starkast. Var noga med dock, att tala om för din m2b att han och du ska köra enad front, att han aldrig nånsin tar hennes parti framför ditt eller visar att han är på hennes sida, utan att han är med DIG på alla vis.

Min farmor har två söner och hon är sådär kan jag tala om! Min mamma är stark, hon vägrade låta sig manipuleras, hon var rakt på sak, hon sa ifrån, hon gick sin egen väg, pappa kom såklart i kläm men var egentligen aldrig inblandad eller behövde ta parti (tur för honom för jag vet inte om han hade fixat det). Min farmor älskade min mamma, hon såg henne som en jämlik. Det tog ett tag men de blev riktiga vänner, farmor kunde t.om se upp till mamma. Sen har min farmor en annan svärdotter, en inte stark tjej, som har blivit totalt dominerad av min farmor. Denna tjej har såklart inte någon respekt utav min farmor utan blir behandlad därefter.

Min farmor är en skitgo tant men hon är lite överbeskyddande om sina pojkar och hon är mkt kritisk mot deras respektive och den här tjejen hade saker i bagaget, mer än andra, vilket väl inte gjorde saken bättre. Hade växt upp i en massa fosterhem, hade ett spädbarn när hon träffade min farbror, var väldigt ung osv... (farmors tredje son, min pappas tvilling, dog vid födseln, så jag tror att hon är lite överbeskyddande pga det).

Men jag vet verklgien exakt hur du menar... Kan känna igen det från många svärmödrar jag känner till... Verkar vara hur vanligt som helst att svärmödrar tycker det är skitjobbigt att relatera till sin älskade sons KVINNA... Skumt det där...

måtte jag aldrig bli en sån bitch

• En Gravid Brud

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-06-13 11:31:58 följande:

Undrar om man kan göra nåt värre än att bli tillsammans med en dominant kvinnas ENDE son (förlåt, fniss)...
    Haha..
    Det verkar inte så.. Men jag försöker att tänka som så att det är honom jag gifter mig med och INTE henne :).
    Men hon borde passa sig och inte reta upp en gravid kvinna med mängder av gravid-hormoner i kroppen för snart exploderar jag haha :P.
  • Dionysos

Visst är det ledsamt att inte komma överens med sin svärmor men samtidigt tror jag det är viktigt att din m2b tar ställning för dig och att han säger ifrån, du öär ju hans fru och mamma till era barn. Jag tror att det finns en poäng att han står för era åsikter och inta att han slåss för dina åsikter. För samtidigt är det inte så lätt att bara strunta i sura svärmödrar som beter sig som barn, suck. Lycka till

• Maciebrud

Be henne fara och flyga. jag gjorde det ganska tidigt och våra iv är mycket enklare sen dess.

• 090208

Hahaha, du ar ju bast!! Precis vad jag tankte skriva till den Gravida Bruden, men du har ju egen erfarenhet. Heja heja!

Maciebrud skrev 2008-06-14 11:13:51 följande:
    Be henne fara och flyga. jag gjorde det ganska tidigt och våra iv är mycket enklare sen dess.
  • laris

Ignorera henne och ge henne inget utrymme!

• helene306

Bäst är att fräsa ifrån ordentligt en gång för alla! Hon är van att få som hon vill och när du inte fogar dig i vad hon vill, då tjurar hon ihop. DU/NI ska göra ert bröllop som NI vill, inte som hon vill! Säg ifrån när hon kommer med något du inte vill ha och låt henne tjura. Sen tycker jag din blivandes borde ett snack med henne och förklara att hon sårar och är allmänt jobbig, att hon inte ska lägga sig i. Han är säkert så van vid hennes beteende att han lärt sig ignorera, men du är inte van att bli bemött på detta sätt.

Känner mig otroligt tacksam för att jag har en underbar svärmor! Min egna mor däremot kan det bli lite häftigt med ibland, men jag har lärt mig säga ifrån.

Svar på tråden Jobbig svärmor!