• pluttefisa

Efarenhet fran kompis fotograf istället för proffs?

Vi funderar pa att fraga tva kompisar som är hobbyfotografer pa att ta bilder pa vart bröllop eftersom en proffsfotograf är sa grymt dyr; är det nagon som har erfarenhet av det? Bra eller dalig? För eller nackdelar?

• Svar på tråden Efarenhet fran kompis fotograf istället för proffs?
  • Originalrosen

Japp, vi hade en vän som fotograferade. Han är duktig amatörfotograf och har fått mycket bilder producerade MEN.....

... en bröllopsfotograf är van vid vilka bilder som ska tas och vad ett brudpar vill ha för bilder. Jag skulle välja en proffsfotograf om det gick att göra om valet idag.

• jeslin

Vi hade oxå en kompis,det blev bra bilder under vigsel och resten av kvällen oxå

• Zozo

Vi fick ta svärfar (som är gammal reklamare och har hand med kamera) och makens utrustning (bättre hobbyfotograf) eftersom var sk proffsfotograf varken kom eller hörde av sig pa bröllopsdagen.. Sa det kan ga bra eller daligt med vilket som. vi fick i alla fall massor av fina bilder som även funkar att förstora.

• Emblingen

Beror väl på hur kräsen och insatt man själv är. Jag är själv en hyfsat duktig hobbyfotograf och skulle ALDRIG spara in på något som fotografier som ska bevaras hela livet.
    Har vänner som har gråtit floder och ångrat sig bittert att de inte valde ett proffs till just den dagen. Men andra som är nöjda. Beror helt på hur pass bra ni vill att de ska vara...

• gustafmatilda

Vi hade min kompis som är en duktig hobbyfotograf och har fotat på flera bröllop förr. Vi har än så länge bara fått några lågupplösta bilder som smakprov, hon ska grovredigera resten först, och det ser riktigt bra ut. vissa av hennes bilder syns i mitt galleri, men det är även andras bilder där, man ser på kvaliteten om det är tagit med sämre kamera.

• DetOrdnarSig

Vi hade kompisar som fotade och det blev jättefina bilder. Med ett proffs hade det säkert kunnat bli snäppet bättre men jag är jättenöjd. Om jag fick välja igen hade jag fattat samma beslut, men jag vill inte rekommendera någon annan det ena eller det andra. I vårt fall blev det jättebra men man har ju hört om att det gått väldigt fel för andra. Vi hade 4 fotografer och samtliga har lyckats få ihop några bra bilder, även om en av dem helt klart hade bäst bilder.

• pluttefisa

Ok, far tanka efter lite till... tack for svaren.

• tolonta

Jag har två tjejer som är duktiga hobbyfotografer, som kommer att sköta en del fotografering, på festen m.m. Men jag skulle aldrig våga utesluta porträttbilder med en riktigt duktig fotograf oavsett...

En rikgigt bra fotograf vet hur de ska få till bra kort, även om ljust inte är det bästa. En duktig amatörfotograf KAN få bra kort, men det är inte säkert...

Skulle inte våga ha någon som inte fotograferat bröllop tidigare. Alldeles för viktigt att det blir rätt... Däremot är ju inte alla fotografer jättedyra. Jag har valt en fotograf som inte är så dyr, en kille med nystartad firma som fotograferar digitalt. Det finns många duktiga fotografer som kanske inte har det som heltidssyssla, de har oftast bra priser och man brukar kunna få bilderna högupplösta digitalt, så att man själv kan göra kopior och förstoringar.

• Tooticki

En vän till oss fotade vårt bröllop, hon är hobbyfotograf. Vi är väldigt nöjda! Finns lite foton i galleriet.

• Ljungfru

Vi har precis bokat en professionell fotograf som skall fota oss före vigseln sedan får min mans svåger (glad amatör)fotografera själva akten och under festen.
    Vi tvekade först på att lägga pengar på en riktig fotograf när vår vän nu kan ta så bra bilder men nu känns beslutet helt rätt.
    Den fotograf vi bokat känns väldigt professionell och jag har sett massor av bra foton som hon har tagit. Vi kommer att träffa henne innan och gå igenom vad vi vill ha.
    Bilderna är ju det man har kvar efter bröllopet så det känns viktigt.
    Självklart kan det bli fantastiska bilder tagna av en amatör med en bra kamera (finns massor av exempel här på BT) men det är en chansning.

• konichiwa girl

Vi hade både ett proffs och en kompis som jobbar som pressfotograf, dvs hon är inte någon amatörfotograf men har inte erfarenhet av bröllopsfotografering. Hennes bilder var naturligtvis jättefina och jag är glad att ha dem som komplement. Men proffsfotografens bilder är fantastiska, i komposition och ljussättning. Han fick oss att slappna av vilket syns på bilderna. Han hade riktigt bra utrustning (vidvinkelobjektiv med mera) vilket gjorde att vi kunde få bilder med lite annorlunda utsnitt.

• Troll1

Man ser det ofta på ljussättningen och skärpan om det är en proffsfotograf (duktig sådan). Det blir skillnad, men det beror väl på hur hög ribba man har också.
    Jag är jättepetig (tyvärr...)

• 090801

Vi gifter oss i mörkaste november och vågar inte chansa på att låta min bror (som ändå är riktigt duktig) fota oss. Han kommer att vara med under alla förberedelser och under vigselakten i kyrkan och så, men porträttfotograferingen har vi anlitat proffs till. Ett proffs vet hur man tar toppenbilder i alla väder och mörker. Vi vill inte lgga över det på min bror, för jag tror inte att nån av oss skulle tycka att det var speciellt roligt om vi inte blir nöjda med bilderna.

• Smultronsommar

Jag är hobby-hobby-hobbyfotograf (observera mina 3 hobby innan ) och blivit tillfrågad av en vän som skall gifta sig om jag vill ta foton.

Jag svarade ja - men enbart med villkoret att de har en riktigt fotograf som tar bilder också. ...det hade hon redan tänkt! *puh* Hade inte vågat chansa på att bara ta bilder. Dessutom vet jag att vi är minst två hobbyfotografer på bröllopet så några bilder skall vi väl lyckas med

• Garonne

Vi ska ha en amatör, en pensionär som min mamma känner. Han är en fantastiskt duktig naturfotograf och har gett ut böcker med bilder från min hemort, så jag vet att han kan det där med ljussättning och har den bästa utrustningen. Han har fotat en del bröllop innan, så jag känner mig lugn!

• Ljungfru

Ännu en fördel med att ha bokat ett proffs är att hon har en studio att fotas i om det skulle vara alldeles bedrövligt väder.

Svar på tråden Efarenhet fran kompis fotograf istället för proffs?