• BMTS

Hur länge ska man vänta..?

Jag är tillsammans med en underbar man sedan drygt 1,5 år. Vi har länge letat gemensam bostad men inte hittat något och till slut kommit fram till att flytta ihop i någon av våra befintliga lägenheter. Med andra ord borde vi få till gemensamt boende till slutet av sommaren.

Jag är 35 år och han 44. Vi har mer eller mindre uttalat att vi ska gifta oss en dag och vi planerar för att leva tillsammans hela livet med barn och allt vad det innebär.

Min önskan är nu att vi ska ta nästa steg och förlova oss, att vi ska börja planera för att gifta oss och inte bara dra ut på det. 1,5 års förhållande låter kanske inte som så mycket men med tanke på vår ålder känns det inte som att vi har all tid i världen att spela på heller. Vi känner flera par i vår egen ålder som har träffats senare än oss och som redan har flyttat ihop, förlovat sig och planerar bröllop och det känns jobbigt med ständiga frågor från andra om varför vi inte bor tillsammans ännu etc.

Jag vet att jag skulle kunna fria själv men jag har varit gift förut (då friade jag) och i efterhand insett att den mannen mest sa ja för att det var viktigt för mig. Med andra ord vill jag inte göra samma misstag igen att pressa fram något som min pojkvän kanske inte är helt redo för.

Jag vill poängtera att det här är något jag vill göra för att befästa vår relation, inte för att det är något som "alla andra" gör. Frågan är hur jag kan ta upp det här på ett bra sätt med min pojkvän utan att stressa honom utan bara för att visa att det är något jag verkligen vill göra med honom. Har ni några tips?

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta..?
  • matildaochniklas

Du behöver väl kanske inte fria. Ni kan väl prata om hur ni ser på er relation och dess utveckling. Man kan planera ett bröllop utan ett frieri, det går ju att ta beslutet tillsammans. Om ni låter beslutet växa fram så är det nog ingen som gör det för den andres skull.
    Lycka till!

• 20080802

Tycker inte att 1,5 år är så kort tid. Det är som sagt skillnad när man är lite äldre (om du ursäktar utrycket). När jag och min sambo träffades var jag 34 och han 42. Ganska precis 1,5 år senareföddes vår första son och då bodde vi redan i villa.
    Vi var dock inte gifta.

För oss var detta med barn viktigare att tänka på än bröllop, dels för att vi hellre var ogifta än barnlösa och dels för att det finns en biologisk åldersgräns för barnafödande men inte för giftermål.

Sen friade jag till honom i somras. Men jag förstår att du inte vill göra så igen. I vårt fall är det också så att min sambo gifter sig för att jag vill det, men jag ser det som en kärlekshandling. Jag vet ju att han vill leva med mig även om han tycker att själva äktenskapet är oviktigt.
    Innan jag friade hade jag dock pratat med honom om giftermål och konstaterat att han inte brydde sig men kunde tänka sig att göra det för min skull. Gick ett tag och tyckte att han väl kunde fria också då för min skull men insåg sedan att detta aldrig skulle hända. Då tog jag saken i egna händer...

Vet inte om detta kan ge dig någon ledning, men eftersom din situation liknar den jag varit i ville jag berätta...

Svar på tråden Hur länge ska man vänta..?