• bridesilly

Träffa fotografen idag..något jag ska ta reda på??

Vi ska som sagt träffa vår fotograf idag för detaljer å sådär. Något jag ska i förväg fundera på om jag behöver fråga eller så? Nån som kan tipsa mig?

• Svar på tråden Träffa fotografen idag..något jag ska ta reda på??
  • MrsC

Åh, jag hänger på här. Ska träffa vår fotograf nästa vecka och undrar också vad man ska tänka på.

• MrsC

En sak som jag tänkte fråga vår fotograf är när han vill ha betalningen, på bröllopsdagen eller när vi hämtar foton mm.

• bridesilly
    MrsC skrev 2008-06-10 13:29:58 följande:
    En sak som jag tänkte fråga vår fotograf är när han vill ha betalningen, på bröllopsdagen eller när vi hämtar foton mm.
    Ja det måste jag fråga, tack för påminnelsen. Det är så mycket man måste ha i huvudet när man planerar bröllop *puuuh*
  • sommar08

När vi träffade vår fotograf så fick vi titta på hennes bröllopsbilder och sen säga vilka vi gillade och vad som var vår stil. Det var verkligen super för när vi var och blev fotograferade så kunde vi slappna av för vi visste hur vi skulle göra. När vi fick bilderna så blev vi såå glada! Bilderna var helt perfekta.
    Glöm inte heller att fråga vad som ingår i priset.

• bridesilly

Tack

Vi ska försöka fråga om allt vi inte frågade sist idag. Försöka räkna ut ett ca pris för det vi har tänkt i paketet

• anna 1976

Fråga hur länga han/hon fotograferar!

Vi skall ha vår ifrån 09-01. Så det är en lång dag för både honom och oss.

• lyckligaparet

Ska ni fotograferas ute kan du beskriva miljön för honom/henne. De vill veta om det finns träd så att det finns skugga. De uppskattar skuggan mer har jag för mig än strålande sol för ljusets skull.
    Jag beskrev våra personligheter och beskrev vilken typ av foton vi vill ha eller är ute efter. Traditionella eller moderna.

Vi kommer att ge honom ett kuvert på själva bröllopsdagen.

• Lavendelflickan

det ni absolut ska fråga om är:

priser på efterbeställningar + förstoringar + tackkort

har fotografen ansvarsförsäkring?

gör plan A + plan B (sol och regn plan)

betalningsvillkor

Var tydliga med era önskemål. Det är absolut inte fräckt att säga "-så vill jag inte se ut eller göra som de där paret på den här bilden du har!" Det är tvärtom jättebra .. då vet man som fotograf vad ni inte gillar. Oftast är det lättast att veta vad man inte tycker om. Kom gärna med egna idéer. funder igenom vad ni vill ha.

ni ska alltid ha ett uppdragsavtal med fotografen. där ska stå vem som ansvarar för framtida arkivering, betalningsvillkor, kostnad och era önskemål. publiceringsrättigheter och bildrättigheter skall också preciseras.

givetvis väljer ni en fotograf som är medlem i SFF (svensk fotografers förbune) och/eller PYO (porträttfotografernas Yrkes organisation). En fotograf som är erfaren och betalar skatt.

Lycka till!

• anna 2008

Lavendelflickan: Du skriver mycket klokt och jag tycker att det låter vettigt och är vad vi gick igenom med vår fotograf när vi bokade henne. En sak funderar jag dock över, varför ska man nödvändigtvis bry sig om om den man anlitar är med i en viss förening eller inte? Det påverkar ju inte hur bilderna ser ut, vilket bemötande man får eller om företaget sköts som det ska. Vad får jag som kund ut mer av en förbundsansluten fotograf jämfört med en som inte är det?
    (Jag har ingen aning om vår fotograf är med i några sådana föreningar eller inte och det är inget jag har brytt mig om att kolla heller.)

• Lavendelflickan

anna 2008..

klart att du undrar varför. SvenskaFotografers förbund & PYO kan du se som en kvalitetsstämpel. för att bli medlem i SFF krävs att du är utbildad och yrkesverksam fotograf. I PYO gäller samma regler. fotograferna i PYO förbinder sig att följa vissa regler som PYO gemensamt har satt upp.. bl.a. att sätta upp avtal med kund, att visa tydliga priser m.m.

visst är det bilderna som spelar roll inte föreningen som fotografen är med i.. MEN förbundet & PYO är en kvalitetstämpel som kan hjälpa dig som konusment.

Som konsument kan du egentligen inte vara riktigt säker på att det är just den fotograf du möter som har tagit bilderna du ser? Om fotografen är medlem i förbundet eller PYO styrker det hans/hennes yrkeskunnande. Precis som på samma sätt du väljer en skorstensfjeare/elektriker et.c. som har sina mästarbrev, certifikat och är medlem i yrkesföreningen.

En seriös yrkesutövande fotograf har också en ansvarsförsäkring... något som kanske inte semiproffset och amatören har. Olyckan kan ju vara framme...

• anna 2008
    Lavendelflickan skrev 2008-06-12 15:50:25 följande:
    Som konsument kan du egentligen inte vara riktigt säker på att det är just den fotograf du möter som har tagit bilderna du ser? Om fotografen är medlem i förbundet eller PYO styrker det hans/hennes yrkeskunnande. Precis som på samma sätt du väljer en skorstensfjeare/elektriker et.c. som har sina mästarbrev, certifikat och är medlem i yrkesföreningen.En seriös yrkesutövande fotograf har också en ansvarsförsäkring... något som kanske inte semiproffset och amatören har. Olyckan kan ju vara framme...
    Fast det är väl ett konstigt uttalande? Självklart ska man väl kunna lita på att de portfoliobilder och de album fotografen visar upp är tagna av fotografen själv och det gäller väl oavsett förbundstillhörighet eller inte!

När vi valde gjorde vi det väldigt mycket utifrån bilderna och det spelar ingen roll hur många mästarbrev som skulle kunnat visats upp. Hade vi inte gillat bilderna så hade ju resten varit meningslöst.

Nu har jag ingen riktigt koll på just fotografverksamhet, men försäkringar har jag i alla fall tidigare haft lite koll på. Är det inte så att ansvarsförsäkringar främst täcker skador eller misstag orsakade av en yrkesutövare? Visst, om fotografen råkar tappa vigselringen med diamanter ned i ett avlopp eller så skulle kanske en ansvarsförsäkring täcka det, men det finns väl ingen försäkring som faller ut bara för att man blir missnöjd med bilderna eller - ve och fasa - inte får några bilder alls! En ansvarsförsäkring täcker väl nämligen bara ekonomiska skador och inget annat, eller har jag fel?
  • bridesilly

tack för massa bra tips och råd

• Ljungfru

bridesilly: Mitt tips är att ni två blivande makar pratar ihop er litet innan träffen om vad ni vill ha.

• bridesilly

Ljnugfru

japp det har vi absolut gjort, vi vet vilka sorts bilder vi vill ha och ungefär vilka motiv

• Ljungfru

Bra det. För det hade varit litet typiskt oss att sitta där och tro att vi vet vad vi vill ha (läs jag) och sedan inte vara överens.

• bridesilly

haha joo så kan det ju bli ibland

• AndersEO

anna 2008 skrev 2008-06-12 16:00:36 följande:

....... men det finns väl ingen försäkring som faller ut bara för att man blir missnöjd med bilderna eller - ve och fasa - inte får några bilder alls! En ansvarsförsäkring täcker väl nämligen bara ekonomiska skador och inget annat, eller har jag fel?
    Försäkringen täcker givetvis inte bilder du inte nöjd med, men det försäkringen däremot ofta täcker är kostnader för att ta fram bilder från kraschad hårddisk eller trasiga minneskort.
  • Kaffemoster

Om ni ska ha fotografen under dagen/kvällen kolla så att hon/han har minst två kameror. Då jag själv är intresserad av fotografering, skull jag också kolla vilken utrustning som han-hon har med sig.

Sen självklart priser och vad som ingår. Inklusive efterarbete.

Vi hade en proffs fotograf för porträtt bilder innan vigseln, och bilderna var urkass, medans en av gästerna som var hobby fotograf tog jättefina bilder. Så dyrt är ingen garanti för att det blir bra .. Det här var 4 år sen ..

Vi anlitade en studio med lokaler på stan'. Vi hade tidigt begärt att få en av fotograferna som vi fått rekommenderat, men bara några dagar innan blev vi tilldelade en helt annan fotograf ... Vi betalade dock bara för fotograferingen (1 timme för 1500 kr), sen beställde vi tack kort. Förstoringarna gjorde vi av hobby fotografens kort

Med rätt utrustning (dvs system kamera med bra linser och bra blixt), kännedom om fotografering i allmänhet samt bra idéer om hur man kan göra bilderna intressanta och fånga känslan (väldigt lärorikt att studera foton på internet för att få idéer och sen öva) .. så är det faktiskt inte så svårt för även en amatör att ta bra bilder. Det underlättar om man behärskar Photoshop eller liknande verktyg.

Man kan ju alltid hyra ett proffs för några porträtt bilder sen anlita en hobby fotograf för resten.

Svar på tråden Träffa fotografen idag..något jag ska ta reda på??