• T3ZZ

HJÄLP!

Min sambo säger att han inte vill gifta sig! Jag har ju tänkt att fria till sommaren. Ska jag göra det ändå, eller hur ska jag göra???
    Blev jätte sårad när han sa så. Han vet ju inte om att jag ska fria. Va ska jag göra? Fortsätta köra på med frieriet som det e tänkt?

• Svar på tråden HJÄLP!
  • AnnaochHenrik

Vill han inte så vill han ju inte... Då kanske han bara känner sig tvingad att svara ja om du friar.
    Jag hade definitivt avvaktat ett bra tag för att se om han ändrar sig...

• T3ZZ

Det e ju 1½ månad kvar tills jag ska fråga. JAg ska fråga på vår 5 års dag. MEn jag börjar åmgra mej att jag ska göra d.
    HAn säger att han vill gifta sig men han tycker det e fjantigt. Vi va ju på bröllop förra helgen å de var ju inte så populärt. MEn jag vill ju ha bröllopet som min pappa hade sitt 50-års kalas, fast nu ska vi tillbringa första timman i en kyrka.

• RosaPärlan

...jag hade avvaktat...känns nog inte så bra att fria om man har en dålig magkänsla. Är inte kul när inte båda är med på det...=(

• matildaochniklas

Jag hade nog friat iag för att visa vad jag vill! Du kan ju förklara att ni kan göra bröllopet så att det känns bra för din sambo. Men var beredd på att han kanske säger nej och försök också ge honom utrymme att svara ärligt!

• Knasbruden

Jag hade nog oxå kört på med planerna, men med vetskap om att det kanske inte faller ut precis som man tänker sig. Kanske är det en helt annan grej när det gäller er två. Men du känner honom bäst.....

• 090208

Fjantigt att gifta sig??? Det blir vad man gor det till! Om han sa vill ha en hardrock-fest, eller gifta sig pa Mount Everest sa kan han val gora det.
    Sana "vanliga" och opersoliga brollop tycker jag oxa ar fjantiga... Det ar ER dag, gor vad ni vill.

Lycka till!

• T3ZZ

Jag ska nog köra på som jag har tänkt. Men kan jag ställa honom mot väggen å fråga honom varför han inte vill gifta sig om han säger nej?

• Hullda

Hej! Vi ska förlova oss på midsommarafton och så här är min historia: Jag har friat 3 gånger! Min sambo kunde inte svara varken ja eller nej, men 3:e gången gav jag honom betänketid i "några" veckor. Då sa han ja, till förlovning. Vi har alltså inte bestämt att vi också ska gifta oss. Han förstår inte "varför".. "inget kommer att ändras". Det närmaste han kan komma är ungefär: ja .. mycket troligt... någon gång. Jag vill gifta mig, men kan ju inte TVINGA honom! Jag vet ju ockaå att han inte vill stå i centrum och att han inte kan se det romantiskt mentala som jag gör. Men vi tar en sak i taget och jag hoppas förstås att vi "någon gång" också gifter oss. Jag tror nämligen att han måste hinna med.. det får inte gå för fort. Jag föreslog en kvinna som han känner som kunde viga oss, och det blev han positiv till, så .... någon gång... Mitt råd till dig är att vara beredd på ett "nej", men jag tycker absolut att du ska fria. Ddiskutera varför, om han svarar nej. Ni kan ju komma fram till en lösning som båda är överens om ?! LYCKA TILL !!

• Semesterbruden

Min sambo sa innan att han inte ville ha ett stort bröllop, att det var för mycket folk, jobbigt med alla kläder som känns påtvingat osv. Det gick en tid och vi sa "nån dag när vi gifter oss..." men han skämtade alltid bort bröllop om jag tog upp det lite mer seriöst. Jag gjorde ivarjefall så att jag friade själ, eftersom att han aldrig klämde fram dom där orden =)
    (Vi hade då varit förlovade i över 8 år)
    Det blev helt perfekt, han var seriös och förstod att jag menade allvar och svarade så klart JA !!!!
    Jag gav som föslag att vi skulle gifta oss i smyg och sedan ha en mer avslappnad fest efteråt, trode att han skulle bli glad MEN han ville göra det riktigt !!!! Så nu har vi ett stort bröllop med över 100 gäster - det trodde jag aldrig när jag skulle fria !

Jag tycker att du ska fria, LYCKA TILL!!!!

• T3ZZ

Jag tackar så jätte mkt för alla svar.
    JAg vet ju inte rikigt vart jag har min sambo nånstans. Igår sa jag att jag hade vart inne här på BT och kollat lite eftersom vi var på bröllop härom veckan, jag vill veta lite mer om traditionerna och sånt. Sen sa jag att jag tyckte det va kul att titta på ala klänningarna. Då sa han men köp en da men inget mer. Jag blev ju glad men vad menar han egentligen. Det enda jag kan göra e ju att fria. EN MÅNAD KVAR =)

• Jemma

Jag har sagt flera miljoner ggr till min sambo att jag INTE vill gifta mig, att jag själv inte anser att det är nödvändigt.
    Att jag hellre lägger mina pengar på nått annat. Sagt att vi Aldrig kommer att gifta oss så det är ingen idé att han frågar för svaret är nej oavsett.

Nu har min sambo tjatat i 2år och jag sa i söndags JA! Hör och häpna. Jag har under dessa år insett att det skulle betyda jättemycket för honom. Han verkligen älskar allt vad bröllop innebär och vill visa för alla han känner hur mkt han älskar mig. (hans ord)
    Så för att göra han glad (& oj vad glad han blev, fällde tårar) så sa jag ja.

Så tappa inte hoppet, din sambo kanske säger ja när han inser hur gärna du vill gifta dig =)

• T3ZZ

Tack och grattis Jemma! Det är ju precis som din sambo säger att man vill ju visa upp för alla hur mycket man älskar den personen. Och nu gav du "vika" eller va man kan säga för du vet ju hur mycket ett bröllop betyder för honom.

Ja tror ju att jag ska hålla ett litet "tal" till honom. När vi precis hade blivit ihop skrev jag massor med brev till honom, jag kanske ska leta upp en utav dom och läsa ett.
    Vad tror ni om det?

• Jemma

T3ZZ - Det låter som en bra idé. Sen tror jag att när han inser att det är på riktigt så kanske han ger vika han med. Det finns även folk som låtsas att dom inte vill men när det blir verklighet så "överraskar" dom med ett ja. Nu vet jag iof inte hur mkt ni har pratat om det men tala om för honom hur gärna du vill det och ge honom lite tid med att smälta/fundera innan han ger svar.

Min sambo passade verkligen på när jag sa ja i Söndags, så på måndag ville han träffas på stan för att kolla på ringar. (han visste redan vilken han ville ha, hade varit inne där flera ggr utan mig) Så för att jag inte skulle hala mer på det så ville han ordna det direkt så jag inte skulle ångra mig. Så ringarna är bestämda och förlovningsresa bokad. För mig är det lika bra att det görs direkt, annars blir det aldrig av. OJ, vad han är lycklig nu!

• ingenjörsbruden

Tycker att du ska försöka att prata med din sambo om varför han är så emot bröllop o tycker det är fjantigt....be honom beskriva hur han vill ha sitt bröllop. Bröllopet som ni var på...be honom säga någon som var positivt o något som var negativt med deras upplägg.....

Min m2b var också tidigare emot bröllop men när vi pratade igenom ämnet så kom det fram att han absolut inte vill ha något stort bröllop o absolut inte stå i centrum....vilket kan bli lite knivigt när det gäller bröllop.....så när jag beskrev mitt drömbröllop med bara syskon o föräldrar som gäster så tyckte han att det lät jättebra.....så när jag friade på skottdagen så fick jag ett JA.....vilket jag var ganska säker på iofs.....hade nog inte vågat/velat fria om han ändå hade varit emot bröllop trots vår diskussion......men det är ju så individuellt.

När du tänker prata om bröllop så försök att vara så neutral som möjligt....så han känner att han verkligen kan säga sitt hjärtas mening....o försök att inte bli sårad o ledsen direkt utan be honom att utveckla sina svar o komma med motivering.....
    Berätta gärna för honom hur du ser ert bröllop.....tänk på att det inte ska vara ditt drömbröllop utan en anpassning efter er båda....så kanske han ändrar sin mening.....sen kan man ju pytsa in drömbröllops-detaljerna lite pö om pö.....

Lycka till!!!

• 20080802

Jag förstår dig precis. Så här var det för oss...
    Vi blev tillsammans 2003 och flyttade ihop, köpte hus och blev med barn samma år. Vi visste från början att det var det här som gällde. Vi pratade löst om det här med giftermål och sambon sa att han tyckte det var totalt ointressant, både att vara gift och att ha bröllop. Han hade redan tagit det steg som räknades, nämligen gemensamma barn. Efter ett tag pratade vi lite mer konkret och jag lät förstå att jag gärna ville gifta mig. Han sa att han skulle kunna tänka sig att göra det för min skull. Jag fortsatte hoppas ett tag att han skulle fria också för min skull men insåg att det inte skulle ske så jag friade själv. Fast väldigt odramatiskt. Min största rädsla var att han skulle säga "okej då" med en illa dold suck, men på mitt upplägg "jag vill gifta mig med dig" (en kväll i sängen) svarade han "Jamen då gör vi väl det då!" Med en glad röst!

Slutligen måste jag fråga... Du skriver att "han vill gifta sig men han tycker det är fjantigt". Jag förstår inte riktigt, vill han eller inte? Vad tycker han är fjantigt?

• T3ZZ

Ja nu när ja läste det stod d no lite konsigt. Hmm.. Han har sagt att han tycker bröllop e fjantigt, men ja vet inte vad han syftade på. Han sa det precis efter vi vart på ett bröllop och dom hade lite krims å krams. Antar att d e d som e fjantigt.
    Han har sagt en gång att han vill gifta sig men efter barn för att ha som brudnäbb, men jag vill gifta mej innan.
    Så jag vet ju inte riktigt va han ger för signaler. För ett tag sen sa han att ja fick köpa bröllopsklänning men inget mer. Veckan innan sa han att han inte ville gifta sig i Rättvik (vi ska dit v. 31). Så vad vill han egentligen? Han e en veli pöjk =S
    Men jag har tänkt att köra på med frieriet eftersom det känns rätt för mej.

• Jemma

T3ZZ - det tycker jag du gör helrätt i. Lycka till när det är dax. Vi håller tummarna =)

• T3ZZ

AAA, 18 dagar kvar till firiert. Två av mina vänner vet. Hotellet e bokat. Gjort tre häfte som min blivande ska få under dagens gång framtills vi ska träffas. 15 orsaker till att jag älskar dej, 15 orsaker till att du älskar mej, 30 orsaker till varför vi ska gifta oss.
    Mina två vänner vill jätte gärna vara med när det händer, när ja frågar den stora frågan jätte snällt men dom slutar vid fyra tiden bägge två. Ja får ju träffa dom senare på kvällen.
    Men aaaaa, snart dags. Ja vandrar på moln, ja e ännu högre ja e bland stjärnorna

Svar på tråden HJÄLP!