• TotteLisa

Kvinnlig best man?

Hej!

Vi har börjat prata om giftemål här hemma och jag har en självklar brudtärna, min bästa väninna.
    Min sambo däremot vill ha sin syster vid sin sida.
    Vad kallar man henne då? Man vill ju ha en "titel" till henne och att kalla henne best man kanske inte riktigt funkar, eller??
    Vad har ni kallat de personer som blir på "fel" sida, eller vad man ska säja? (Kvinnlig best man och manlig tärna)

• Svar på tråden Kvinnlig best man?
  • Aleta

Jag vet inte vad det kan heta, men är det inte bättre att använda det svenska ordet marskalk istället.
    Det finns i alla fall kvinnliga marskalker i andra sammanhang.
    Fråga Magdalena Ribbing på DN annars, hon vet säkert.

• 090208

Jaaa, heja heja!! Jattebra tycker den har smygfeministen...

Jo, svenska versionen later bra. Varfor overgav man det for "best man"??

• Aleta

Enligt Ribbing:
    -----
    Skillnad mellan marskalk och bestman?
    Fråga: Undrar om skillnaden mellan marskalk och bestman?

Svar: Marskalk är en man som med eller utan tärna går i brudparets uppvaktning efter brudparet uppför altargången och på samma sätt vid utgången.

Bestman är den man som står tillsammans med brudgummen vid altaret och där väntar på bruden som då förs in av sin far och "överlämnas" till brudgummen - det är inte en svensk sed.
    -----
    Så det är väl när man har brudöverlämning man använder ordet best man.

• bara jag

Hurrar också för något nytt! Det är svårt det där med att kalla henne marskalk...hmm..svårt. Det låter så maskulint i mina öron. Återkommer om jag kommer på något!

• Mirri

Vi kommer också ha en kvinnlig marksalk och hon får kallas marskalk

• TotteLisa

ja, okey.... jag blev bara så fundersam eftersom både best man och marsalk skriker "maskulint" i mina öron.....
    Men hon får väl vara hans kvinnliga marsalk!

• Zozo

Kan inte brudgummen fa ha tärna och bruden marskalk da???

• 20080802

Alltså... först det här med Bestman och Marskalk. Jag tycker det blir lit ekonstigt när man säger att bestman är det om man står där framme etc. Vad det egentligen handlar om är att man i USA har en "stödperson" som kallas Bestman och det finns vissa traditioner med hur denna person beter sig. I Sverige har man av tradition en "stödperson" som kallas Marskalk och vi har andra seder för hur följet beter sig. Väljer man sedan att bryta mot sederna så... What the heck!! Gör det!

Har redan frångått sedan att ha en manlig person vid brudgummens sida (vilket ju skulle ha varit totalt otänkbart för 50 år sedan) så är det liksom inte så viktigt vad man kallar saker och ting. Det är ju redan fel, enligt etiketten. JAG personligen däremot tycker att det är RÄTT! Bara så ni inte missförstår mitt inlägg.

Detta sagt så förstår jag att man ändå vill beskriva de olika personernas uppgift och då tycker jag att Zozos förslag är kreativt. Varför inte skriva "brudens tärna resp. brudgummens tärna"? Annars tycker jag förresten att marskalk går jättebra. Skulle av någon mystisk anledning ha svårare att kalla en man för tärna. Det är väl det patriarkala systemet som gör att det är "förnedrande" att sätta en man i kvinnoroll!!??

ursäkta det långa utlägget, men jag blev lite inspirerad helt plötsligt.

• 20080802

hmm... INLÄGG eller UTLÄGGNING var det nog jag syftade på!!

• ClaraH

Det enkla svaret är väl att ni har varsin tärna. När jag gifte mig första gången hade mitt ex sin syster som tärna och dessutom en marsalk som var hennes sambo. Jag hade min syster och bror som tärna respektive marsalk. Jag tycker inte att en man måste ha marsalk, men traditionellt (om man vill vara det) heter kvinnot tärnor och män marsalkar.

Svar på tråden Kvinnlig best man?