• Fru Brorsson

    Operera bort cysta.

    Var hos gyn för ca 2 månader sen pga svampinfektion.
    Han passade på att göra en gynundersökning med ultraljud då och upptäckte en cysta på ena äggstocken. Den var då på ca 5 cm i diameter. Var på återbesök idag två månader senare och den hade växt till nästan 8 cm.

    Han tycker den ser godartad ut men tycker den ska bort så fort som möjligt så det inte blir nåt farligt av det, och han skulle fixa en op tid snabbt. Kanske blir redan nästa vecka!! HJÄLP! Har aldrig blivit operead och sövd innan. Är jätteorolig att den ska vara elakartad, man kan ju aldrig veta till 100% förän den är kollad. *ledsen*

    Trodde det skulle bli tittål från underlivet och borta ett par dar från jobbet. Men han trodde det kunde bli att man får öppna magen och en sjukskrivning på mellan 3 veckor och en månad!!!! F*N!!!
    Hur har ni andra haft det som haft cystor? Hur mår man efteråt??? Behöver man hormonbehandlas om man tar bort äggstock?? Jätteont??

  • Svar på tråden Operera bort cysta.
  • elpo08

    Hm,
    det vanligaste är ju att de försvinner eller spricker av sig själva. om den spricker gör det sjukt ont. min sprack vid samma strl som din, gjorde som sagt sjukt ont två dagar men behövde då inte operera mig.
    Du behöver nog inte oroa dig, det borde ju räcka med titthål men läkaren är ju kunnig dock..

  • mosklubba

    Jag har haft en cysta som gick sönder, fast den var de tvungna att operera. Jag var sjukskriven i 3 v.

    Jag hade ont efteråt i snittet, men det läkte bra. Det är ett bikinisnitt ca 10 cm långt, jättefint. Syns inte när jag har trosor.

    Hoppas det går bra.

    Lycka till!

  • furillen

    jag hade en cysta när jag var rätt liten, typ 10. fast på halsen. den var godartad men läkarna ville såklart operera bort den. fick en operationstid några veckor fram. mina föräldrar tog mig så länge till en kille som höll på med alternativ medicin, kinensisk örtmedecin. han blandade ihop ett te. jag drack det varje dag, morgon + kväll = cystan försvann!!!
    när de ringde från sjukhuset med min operationstid sa vi att cystan var borta. de sa att det var omöjligt så jag fick komma in för undersökning. den var helt borta! har fortfarande inte kommit tillbaka eller haft några problem nu 16 år senare.
    kanske inte fungerar för alla men det är verkligen värt ett försök! iaf att göra medan du står i operationskö. för tänk om det kan fungera lika bra på dig!
    lycka till! hoppas allt går bra för dig!

  • Telemarkgrrl

    Jag har också opererat bort en cysta, den var ungefär stor som en clementin. Gjorde en titthålsoperation och det visade sig vara en endometrioscysta. Jag hade lite svårt att röra mig i ett par dagar efteråt men jag kände mig pigg ganska fort efteråt.

    Det är vanligt med cystor och allra allra oftast är dom helt ofarliga! Jag tror absolut inte att du ska behöva oroa dig för att den är farlig!

  • Telemarkgrrl

    Endometrios är en kronisk autoimmun sjukdom som ganska många kvinnor har, många utan att veta om det. Man kan få pyttesmå blåsor på bukvävnader mm eller större cystor. Endometrios är ofarligt på det sättet att man inte dör av det men man kan få väldigt ont, mest i samband med mens men även vid ägglossning, sex, toalettbesök osv. En del har väldigt ont, andra känner inte av det alls. Man kan också ha svårare att bli gravid, även om forskarna inte riktigt har kommit på varför än.

  • giftermål08

    Hej, vad bra att få höra detta. Jag fick otroligt ont för några månader sen när jag hade mens och blev inlagd på gynakuten en dag, men ingen kunde tala om för mig vad det berodde på. Precis innan jag skulle gå hem (och var smärtfri igen) så sa en sköterska lite i förbifarten att "ibland får man mens i buken". Hmm ok tänkte jag och gick hem. Men nu tack vare er har jag googlat på endometrios och lärt mig massor, det är exakt de besvär jag har/har haft, tack för det!

Svar på tråden Operera bort cysta.