• AhjärtarM

Ang. val av musik - era erfarenheter tack.

Har varit på tre bröllop i södra Halland det senaste året och sett en röd tråd.
    - Första bröllopet var det en DJ som ansvarade för musiken. Ganska tråkigt under middagen pga. ingen draghjälp. När dansen sen skulle börja så var det mest tjejer på golvet och dansade. Är det så att killar inte nyktra? inte ens halvnyktra? Gäster över 35 gick i princip aldrig upp på golvet.
    .
    - Andra gången så var det en duo (synt/gitarr) som hade en väldigt bred repeuar - täckte allt från mer dansbandsorienterat till ganska poppiga och rockiga låtar. Den festen var det mycket folk uppe och dansade, det började med att dom äldre bjöd upp och så fortsatte det. Dessa killar var med och musisera och showa till middagen på ett mycket lagom och trevligt sätt.
    .
    - Sist så var det ett typiskt cover/rockband som precis som DJ:n spelade efter maten till dansen. Där visste nog ingen riktigt vad musiken skulle vara bra för och det blev väldigt störigt från scen. Dansa till gammal rock och sånt är kanske inte så optimalt eller?
    .
    Ingen av festerna har varit fyllekalas!
    .
    Tror det är rätt att fundera på varför man vill ha för musik och om man vill att folk faktiskt sak dans på festen - är det nödvändigt? Det var igentligen bara duon som fixade uppgiften att se till att spela musik som många kunde/ville dansa till. Är det lättare att dansa lite mer moget i halvnyktert tillsånd? Det var faktiskt långt ifrån bara äldre som dansade sådant och dom äldre dansade faktisk disco när det blev pop.
    .
    Har ni erfarenheter så fram med dom!

• Svar på tråden Ang. val av musik - era erfarenheter tack.
  • Aleta

Jag har både varit på och spelat själv på flera bröllop (det går inte att engagera mig nu, jag har inte tid , så det är inte reklam).
    Den musik som jag tycker går hem bäst bland alla åldersgrupper är jazz i mindre sättning (typ 6 personer) med lite swingstuk. Jag har aldrig varit med om att en sådan grupp inte fyller dansgolvet. Det verkar vara en musik som alla kan samsas om helt enkelt.

...men jag har aldrig varit på ett bröllop med duo. De låter ju duktiga!

• AhjärtarM

Tror inte att det är mer än jag på hela festen som lyssnar på Jazz överhuvudtaget och än mindre dansar till det.
    Fast jag kan tänka att dom som är riktigt "äldre" kan få något nostalgiskt i ögonen.

• Aleta

Fast det är det som är det coola. Fast folk inte lyssnar på jazz och ofta säger att de inte tycker om jazz (hur kan man säga det? det är ju ca en miljard olika genres) så dansar de glatt till ett svängigt jazzband och kommer fram och tackar efteråt...och jag menar verkligen alla åldrar!

Svar på tråden Ang. val av musik - era erfarenheter tack.