• Semesterbruden

Pengar, pengar och åter pengar....

Det känns just nu som att jag går och tänker på ekonomin hela dagarna !
    Förrutom bröllop så renoverar vi huset, har två barn och känner att vi vill unna oss något ibland.
    Det är helt OK och vi går inte på knäna men jag känner att det skulle inte sitta helt fel med en lottovinst eller något lagomt till sommaren=)

Tittade på lyxfällan i går och känner varje gång jag ser deras kalkyler mm att "Hmmm, vad har vi för mat/bensinkonto?" Vad kan vi ändra på eller dra ner på?

Det är skönt att man tar sig en funderare ibland - nu med bröllop, hus och semestern känns det som att vi kanske ska lägga upp en plan för hur vi ska fördela pengarna.

• Svar på tråden Pengar, pengar och åter pengar....
  • Waersta

Vi har tänkt likadant som du, jag har aldrig varit så medveten som nu om vart pengarna går. Sagt upp alla onödiga prenumationer, byt elbolag, kollat över telefon och bredband.. osv.

• Semesterbruden

Det där med elen känns som ett omöjligt projekt för oss !
    Jag har vekligen försökt sätta mig in i allt som står på fakturan, har ringt kundtjänst och bett tjejen förklara med enkla ord vad sakerna betyder och innebär men jag fattar fortfarande inte.
    Jag är övertygad om att vi säkert skulle kunna spara nån hundring / mån om vi kollade upp olika alternativ men jag vet inte vart vi ska börja. Vi har idag rörligt, det ska vara dyrare att ha så men vi vill ju inte binda ett avtal som det känns som att vi inte har riktig koll på.
    Nu svamlar jag.....

Försäkringar brukar jag ringa runt och kolla upp så vi får bäst pris. Bilförsäkringar kan skilja flera hundra/mån. Ett bolag sa jag rätt ut till "Men gud, finns det faktiskt folk som försäkrar sin bil hos er ? Det var JÄTTE dyrt !" Killen i telefonen lät lite osäker och sa "Ja" men viste kanske inte riktigt hur han skulle bemöta mig, jag blev bara så paff!

• Tooticki

Mitt tips är att under ett kvartal spara alla kvitton och räkna ut vad ni lägger på mat, bensin, kläder etc varje månad. Vi gjorde det innan jag började plugga, min man försörjer mig så jag slipper ta studielån och vi har inget problem att klara oss på hans inkomst men det är skönt att veta hur mycket man lägger på räkningar, mat, bensin etc varje månad för då behöver man inte oroa sig för att pengarna inte ska räcka.

• Waersta

Hm.. jag brukar ha ganska bra koll på sånt där. Gör en jämnförelse på pricerunner.se ha en faktura tillhands så är det lätt att fylla i det de vill ha.

Semesterbruden skrev 2008-05-30 10:01:57 följande:
    Det där med elen känns som ett omöjligt projekt för oss !Jag har vekligen försökt sätta mig in i allt som står på fakturan, har ringt kundtjänst och bett tjejen förklara med enkla ord vad sakerna betyder och innebär men jag fattar fortfarande inte.Jag är övertygad om att vi säkert skulle kunna spara nån hundring / mån om vi kollade upp olika alternativ men jag vet inte vart vi ska börja. Vi har idag rörligt, det ska vara dyrare att ha så men vi vill ju inte binda ett avtal som det känns som att vi inte har riktig koll på.Nu svamlar jag.....Försäkringar brukar jag ringa runt och kolla upp så vi får bäst pris. Bilförsäkringar kan skilja flera hundra/mån. Ett bolag sa jag rätt ut till "Men gud, finns det faktiskt folk som försäkrar sin bil hos er ? Det var JÄTTE dyrt !" Killen i telefonen lät lite osäker och sa "Ja" men viste kanske inte riktigt hur han skulle bemöta mig, jag blev bara så paff!
  • Waersta

Vi har precis bytt försäkringsbolag på bilarna och vi tjänar ca 1500:-/år på det..

Det där med elen känns som ett omöjligt projekt för oss !Jag har vekligen försökt sätta mig in i allt som står på fakturan, har ringt kundtjänst och bett tjejen förklara med enkla ord vad sakerna betyder och innebär men jag fattar fortfarande inte.Jag är övertygad om att vi säkert skulle kunna spara nån hundring / mån om vi kollade upp olika alternativ men jag vet inte vart vi ska börja. Vi har idag rörligt, det ska vara dyrare att ha så men vi vill ju inte binda ett avtal som det känns som att vi inte har riktig koll på.Nu svamlar jag.....Försäkringar brukar jag ringa runt och kolla upp så vi får bäst pris. Bilförsäkringar kan skilja flera hundra/mån. Ett bolag sa jag rätt ut till "Men gud, finns det faktiskt folk som försäkrar sin bil hos er ? Det var JÄTTE dyrt !" Killen i telefonen lät lite osäker och sa "Ja" men viste kanske inte riktigt hur han skulle bemöta mig, jag blev bara så paff!
  • Semesterbruden

Jag har stenkoll på hur mycket pengar vi lagt på räkningar, antecknar varje månad vad vi får IN och vad vi betalar UT.
    Men som du skrev så kan det vara bra att kolla av vart dom andra pengarna tar vägen.
    Vi kan t. ex. ha 1000 kr mindre en månad och klara oss, en annan månad har vi 1000 kr mer och dom pengarna går alltid åt.

Det är säkert mycket maten för vår del, vi anpassar inköpen efter vad vi har råd med. Vi får helt enklelt tänka oss en summa pngar som känns rimligt och försöka hålla oss till den.

• BlivandeFruJohansson

Ja har tur, sambon jobbar som elektriker och har koll på allt sånt. Han är den som har koll på våran ekonomi, glad att ja slipper.

• Semesterbruden

Ska kolla det, tack !
    Vi har bytt från direktel som fanns i huset när vi flyttade in till vattenmantlad kamin och vi sparar flera tusen om året på den investeringe.

Waersta skrev 2008-05-30 10:07:46 följande:
    Hm.. jag brukar ha ganska bra koll på sånt där. Gör en jämnförelse på pricerunner.se ha en faktura tillhands så är det lätt att fylla i det de vill ha.
  • Duchess

Intressant tråd!

Vi har gemensam ekonomi, och min mans inkomst kan skifta en hel del från månad till månad. Vi hanterar det såhär: Vi har ett gemensamt servicekonto där vi båda sätter in en fast summa varje månad. Den täcker de löpande räkningarna (vi har så mycket som möjligt på autogiro månadsvis) samt 1/12 av de årligen återkommande sakerna, t ex linser, skatten på bilen och tidningsprenumerationer.

De månader när maken tjänar lite mer så använder vi de pengarna till investeringar. Just nu sparar vi ihop till en ny säng.

För att hålla koll på saker och ting har jag ett enkelt excelark (egentligen Numbers - jag har en MacBook) där jag listat alla utgifter. Jag har en spalt för beräknade utgifter och en spalt för faktiska utgifter. Där kan jag räkna ut hur den aktuella månaden ser ut. Ett enkelt sätt att ha koll som jag verkligen rekommenderar!

• Silva79

Kollade precis det där med el, jag fattar noll. Enligt vårt nuvarande elbolag så har vi 4814 kwH i beräknad årsförbrukning, är det rimligt på ett 120 m2 1½-plans tegelhus??? Vi har bara bott här ca 10 mån så jag har ingen koll alls.
    Ska man ha bindningstid eller inte osv!?

• frida79

Vi för budget i ett program på datorn. Smidigt och enkelt.

Vi har helt gemensam ekonomi och har tom gemensamt lönekonto - det ger oss bäst översikt på våra tillgångar. Alla större kostnader går vi igenom med varandra och vi brukar turas om när vi inte har råd med både och. Vi har båda ganska kostsamma intressen.

Det är jättebra att kunna kontrollera vart pengarna går. Många hundralappar smiter iväg på helt onödiga utgifter. Sen måste man såklart unna sig saker med, men det är en annan fråga

• Camsan
    Silva79 skrev 2008-05-30 19:40:45 följande:
    Kollade precis det där med el, jag fattar noll. Enligt vårt nuvarande elbolag så har vi 4814 kwH i beräknad årsförbrukning, är det rimligt på ett 120 m2 1½-plans tegelhus??? Vi har bara bott här ca 10 mån så jag har ingen koll alls. Ska man ha bindningstid eller inte osv!?
    Vi ligger på ca 18 000 kvh på ett år, dock har vi eluppvärmning med frånluftsvärmepump. Vi har ett hus på 145 kvm enplans villa dock.
  • Silva79

Vi har fjärrvärme. Tycker 4800 kvh låter väldigt lite. Får väl vänta tills vi bott här ett fullt år sen kanske det står rätt siffra på elräkningen.

Camsan skrev 2008-05-30 20:37:55 följande:
    Vi ligger på ca 18 000 kvh på ett år, dock har vi eluppvärmning med frånluftsvärmepump. Vi har ett hus på 145 kvm enplans villa dock.
  • stinakina

Ursäkta en dum fråga (kanske)? vattenmantlad kamin?? vad är det?
    Vi har direktel, samt en kakelugn som hjälper till, blev lite intresserad nu!!

Semesterbruden skrev 2008-05-30 10:14:41 följande:
    Ska kolla det, tack !Vi har bytt från direktel som fanns i huset när vi flyttade in till vattenmantlad kamin och vi sparar flera tusen om året på den investeringe.
  • Duchess

Eller så ber ni elbolaget göra en extra avläsning. Vi flyttade in i en lägenhet där det bott en äldre dam. Efter ett år fick vi vår första elräkning efter den årliga avläsningen - den var på över 5000 kr...

Så mycket kan det skilja i en helt vanlig bostadsrätt på 85 kvadrat. Då gissar jag att det kan skilja ännu mer i ett hus.

Silva79 skrev 2008-05-30 20:50:57 följande:
    Vi har fjärrvärme. Tycker 4800 kvh låter väldigt lite. Får väl vänta tills vi bott här ett fullt år sen kanske det står rätt siffra på elräkningen.
Svar på tråden Pengar, pengar och åter pengar....