• MissDoe

    Panik!!

    Ringde till barnmorskan idag för att förnya mitt recept på p-piller.. äter Mercilon för andra omgången i mitt liv. Första gången var när jag började med p-piller för 8-9 år sedan, efter lite drygt 2 år så fick jag veta att man tydligen inte får äta dom och barnmorskan skriver ut en ny sort. Efter ungefär 5 år av totalt kaos (jag mådde pyton! Måddee fysiskt illa, mådde psykiskt illa, gick upp i vikt, fick konstant mens) så fick jag äntligen byta tillbaka till Mercilon. Det senaste året har varit toppen! Jag gick ner nästan 8kg, jag har fått livslusten tillbaka och blir inte lika lätt deppig om nåt går mig emot.

    Nu säger barnmorskan att jag åter igen inte får äta Mercilon, att socialstyrelsen sagt nej till att dom får skrivas ut!! Jag höll på att bryta ihop och fick fram ett "men då vet jag inte vad jag ska göra... jag har provat allt!" Jag får panik! Jag orkar verkligen inte prova mig igenom alla sorter igen, jag ska gifta mig om ett år och klarar inte att vara som ett vrak hela tiden! Barnmorskan lovade iaf att hon skulle ta upp mitt problem på nästa barnmorskemöte och höra av sig sen.. usch, jag vet inte vad jag ska göra om jag måste byta igen...

    Är jag den enda som äter mercilon????

  • Svar på tråden Panik!!
  • kassandra

    hejsan har du provat p stav i armen?den är bra har jag hört.

  • MissDoe

    Näe.. frågade om det en av gångerna jag bytte p-pillersort.. men barnmorskan lät inte så hågad.. Men är det ett eller två hormon i en sån?? Provade minipiller (alltså med bara ett hormon) ett tag och hade mens VARJE dag i typ 2 mån innan jag gav upp och bytte..

  • Jojjo82

    Jag har exakt samma problem som du! Har testat 5 olika p-piller med den ena biverkningen värre än det andra (ingen sexlust, nedstämdhet, ömma tuttar, dålig hy...), tills jag tillslut hittade Mercilon som fungerade alldeles perfekt för mig. Nu har jag också blivit tvingad att byta bort Mercilon och äter nu andra piller som gör mig skitdeppig och lättirriterad. Man kan ju tycka att om man tagit Mercilon i flera års tid utan biverkningar, så borde det ju inte vara några problem, men det är ju faktiskt dumt att chansa... Så, jag har tyvärr inga råd att ge; Ville bara nämna att du inte är ensam :)

  • 090208

    P-stav ar bara 1 hormon. Jag fick mens i typ 3 manader... Men den gav dom mig p-piller (samma som dina tror jag) i 1 vecka bara och da slutade blodningen. Och nu gar allt hur bra som helst.

    Men om du inte tal hormoner, varfor inte kopparspiral? Visst sager dom att man inte borde innan man fatt kids, men om det inte finns nat annat alternativ...

  • 090208

    Kollade precis, och joda. Jag fick Mercilon har i England for bara nagra veckor sedan...

  • Waersta

    Jag mådde jättedåligt av min p-stav. Blödde i 6 månader konstant.
    Ska det exprimenteras är det nog bättre att testa preventivmedel som är lätta att sluta med..


    090208 skrev 2008-05-29 22:42:24 följande:
    P-stav ar bara 1 hormon. Jag fick mens i typ 3 manader... Men den gav dom mig p-piller (samma som dina tror jag) i 1 vecka bara och da slutade blodningen. Och nu gar allt hur bra som helst.Men om du inte tal hormoner, varfor inte kopparspiral? Visst sager dom att man inte borde innan man fatt kids, men om det inte finns nat annat alternativ...
  • MissDoe

    Får man ta den även om man inte har några barn??


    20080301 skrev 2008-05-29 22:27:16 följande:
    Testa p sprutan jag mår jättebra av den
  • MissDoe

    Ja, det har du nog rätt i, det känns bara så hopplöst att börja om att leta.. har verkligen ingen lust att börja må dåligt igen! Men vi får väl stötta varandra tills vi hittar nåt som passar!


    Jojjo82 skrev 2008-05-29 22:36:01 följande:
    Jag har exakt samma problem som du! Har testat 5 olika p-piller med den ena biverkningen värre än det andra (ingen sexlust, nedstämdhet, ömma tuttar, dålig hy...), tills jag tillslut hittade Mercilon som fungerade alldeles perfekt för mig. Nu har jag också blivit tvingad att byta bort Mercilon och äter nu andra piller som gör mig skitdeppig och lättirriterad. Man kan ju tycka att om man tagit Mercilon i flera års tid utan biverkningar, så borde det ju inte vara några problem, men det är ju faktiskt dumt att chansa... Så, jag har tyvärr inga råd att ge; Ville bara nämna att du inte är ensam :)
  • MissDoe

    Du kanske skulle prova att langa lite p-piller hit till Sverige!


    090208 skrev 2008-05-29 22:43:31 följande:
    Kollade precis, och joda. Jag fick Mercilon har i England for bara nagra veckor sedan...
  • zsandora

    P ring är super bra!! Finns inget som påvärkar kroppen, har dock inte själv haft den men syrran som har haft ovanstående besvär med allt använder den. Hon e jätte nöjd...

  • Julienne

    Eller kanske något helt utan hormoner? De kan ju alltid ställa till det. Skulle t ex kopparspiral vara värt att pröva?

  • Zozo

    Det är inga problem med kopparspiral (eller hormonspiral för den delen) innan man fatt barn. Varför man ibland tvekar är för att det kan göra mer ont att sätta in den; Själv har jag efter massor av p-pillertrubbel haft kopparspiral i 10 ar ungefär. Pa mig gjorde det inte alls speciellt ont och tog typ 2 sek, pa andra gör det jâtteont. Som alla preventivmedel är det extremt personligt vilket som passar just DIG.


    090208 skrev 2008-05-29 22:42:24 följande:
    P-stav ar bara 1 hormon. Jag fick mens i typ 3 manader... Men den gav dom mig p-piller (samma som dina tror jag) i 1 vecka bara och da slutade blodningen. Och nu gar allt hur bra som helst.Men om du inte tal hormoner, varfor inte kopparspiral? Visst sager dom att man inte borde innan man fatt kids, men om det inte finns nat annat alternativ...
  • tolonta
    zsandora skrev 2008-05-30 09:56:56 följande:
    P ring är super bra!! Finns inget som påvärkar kroppen, har dock inte själv haft den men syrran som har haft ovanstående besvär med allt använder den. Hon e jätte nöjd...
    Rekommenderar också p-ring. Istället för att få alla hormoner i en dos er dag så släpper den ifrån sig hormoner kontinuerligt. Eftersom jag fått problem med migrän ihop med vissa p-piller (bl.a. Mercilon) så kunde jag inte ha p-stav, och ville jag slippa ta en tablett varje dag så var detta bästa alternativet. Jättenöjd!
  • hondafreak

    Hade p-ringen under 1,5 år, fungerade jättebra, förutom att jag fick migrän, så jag slutade med ringen och min sambo steriliserade sig istället (vi har fått våra barn,så det var en idelaisk lösning för oss)

Svar på tråden Panik!!