• grace95

Vit klänning som gäst!!

Jag ska på bröllop snart! Tänkte ha på mig en tub klänning som är creme vit med svart band under bystenm svarta skor och svart kuver väska. Klänningen är gjord av silke. Över axlarna en färgglad sjal.Kan man ha det på sig på ett bröllop??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-01 08:31
    TACK FÖR ALLA RÅD OCH SVAR!!

Känner mig trygg med min klänning nu + fått godkännande av bruden!
    Nästa helg blir det av.....

• Svar på tråden Vit klänning som gäst!!
  • lillan31

jag har sagt ja till exakt sådan klädsel för en gäst på vårt bröllop minus sjalen. Våra gäster får ha exakt vilka färger de vill.

• starchick

Personligen tycker jag det är big no-no med vit klänning som gäst på ett bröllop....men är det svart band under kanske det funkar?

• jeslin

Fråga bröllopsparet!

Jag låter oxå mina gäster ha på sig vad dom vill bara dom känner sig bekväma..

Skrev valfri klädsel i inbjudan men då har dom ringt o frågat vad dom ska ha på sig istället

• Ceasara

Jag tycker nog att du ska vara lite försiktig med vitt. Vi är alla olika och jag hade nog inte brytt mig med en sådan klänning. Jag hade nog reagerat men, inte brytt mig så mycket. Men jag har kompisar som skulle ha blivit galna om jag burit detsamma på deras bröllop. Man kan aldrig veta hur någon kommer att reagera. Det är olika hur viktigt det är för nån. Jag skulle inte våga. Men fråga bruden om du är osäker. Fast å andra sidan finns det alltid gäster som kanske också irriterar sig. Men fråga bruden du...

• rutfru

Mina gäster får gärna ha vitt då jag som brud ej har det utan ska ha en lila klänning på mig :)

• Nienna

Mamma ringde och berättade att min syster hade köpt en så snygg klänning till bröllopet. Ja, jag hoppas den inte är vit, sa jag då lite på skoj. Nej, den är beige-aktig sa mamma. Sen ringde hon upp och sa att den var vit, men då sa jag faktiskt ifrån. Lite traditioner vill jag hålla på och hennes klänning var helvit utan band, själ eller dyl.

Men som de andra säger, fråga bruden. Vem vet, hon kanske ska ha en röd eller svart klänning och då kanske hon inte bryr sig?

• Nienna

Haha, sjal skulle det stå, tror inte klänningar har själ.

• Nibla

men hallå? Vilka tror folk att dom är? Man ska väl inte behöva ringa till bruden och fråga om lov? Man lär väl inte ta fel på bruden och en gäst i vita kläder, alla lär nog urskilja vem som är brud och inte.....

Grace95,
    Din outfit låter fabulous! Kör på det!

• Nienna

Nibla - Nej, men många vill ju hålla på etiketten. Kopierar ett svar från Magdalena Ribbings:

Frågan om färger för bröllopsgäster återkommer ständigt. Så här är det: en artig kvinnlig bröllopsgäst ska inte ha HELT VIT klädsel som är brudens ensamrätt, eller HELT SVART klädsel som är den traditionella sorgmarkeringen. Alla andra färger och kombinationer är korrekta, oavsett vad okunniga personer kan påstå.

• Nibla

Ja, jag är väl okunnig då....

Vi bröt mot en massa av Ribbings fåniga etikettregler på vårt bröllop och vi hade lika trevligt för det.

Å andra sidan har ju TS inte helvit klädsel, heller inte helsvart.

Svar på tråden Vit klänning som gäst!!