• sanneb

    Frockcoat - kan brudgummen ha det...

    om vi har temat mörk kostym eller är det bara frack som gäller då. vi tycker det känns lite trist - man kan variera sig mer med frockcoaten...

    Vet att man kan ha på sig vad man vill men vore kul att höra vad etiketten och ni tycker

  • Svar på tråden Frockcoat - kan brudgummen ha det...
  • konichiwa girl

    Det är klart att han kan ha på sig frockcoat! Frack och frockcoat är lika "fint".

  • Hofsan

    Vi har mörk kostym som klädkod och min m2b ska ha frockcoat.

  • gusjma

    Om man gå på vad folk här pratar om känns det som den vanligaste varianten är kostym som klädkod för gästerna och frockcoat eller kostym på brudgummen.

    Men etikettsmässigt tror jag att brudgummen skall vara klädd i samma klädkod som gästerna (vilket man gladeligen kan strunta i om du frågar mig... )

  • Danielaa

    Å jag som trodde att brudgummen enligt etikett skulle va lite "finare" än gästerna...

  • anne på grönkulla

    Etikettsmässigt är det egentligen fel (men väldigt vanligt) att vara mer uppklädd än gästernas klädkod. Klädkod är till för att alla ska känna sig fina på samma nivå, inte för att några ska få glänsa extra genom att bryta den. Det är heller ingen skillnad på det sättet mellan frack och frockcoat.

    MEN - hör han till den lilla procent som klär i frockcoat och ni vill ha det så ser jag inget som hindrar det.

  • hondafreak

    Det spelar ingen roll vad gästerna ska ha på sig, ni väljer ju det ni vill ändå ! Vi har oxå mörk kostym och brudgummen, vår 13-åriga son och toastmastern har samma frockcoat med väst och rubbet. SUUUUUUPERFINT !!!!!

  • AnnaochHenrik

    Vi har en lite speciell situation, då blivande maken är officer. Vi ville inte ha ett frackbröllop då vi vill att alla ska kunna komma och inte behöva köpa nytt/hyra, så vi valde kostym som klädkod. Men både sambon och hans kollegor som är bjudna kommer ha på sig sin stora mässdräkt, tjusigt värre...
    Har varit på ett antal officersbröllop där man gjort just så, och det har aldrig varit några problem... Så min karl kommer vara identiskt klädd med en hel del av gästerna - men snyggast förstås!

    Bruden klär sig ju oftast rätt rejält över klädkoden, varför ska inte brudgummen få göra det om han vill?

  • Tooticki

    Min man hade nehrurock (likställs med frockcoat) och vi hade ingen klädkod alls, gick så bra så

  • Catalina

    min sambo ville ha kavaj o byxor men efter mycket tjat o övertalning från min sida så gick han o provade en frockcoat o blev överförtjust. Han passade verkligen i den. Vi skrev valfritt som klädkod. De flesta som kommer är inte kostym o kavajfolk. Då är det upp till gästerna att avgöra vad de vill ha på sig.

  • CaCC

    Vi ska ha klädkod mörk kostym och brudgum och bestman kommer ha frockcoat, brudgummen en mörk silvergrå och bestman en likadan fast svart.

  • tolonta

    Vi har klädkod kavaj (kostym alltså) och både brudgum och marskalk har frockcoat.

  • sanneb

    bra då får det bli så

    blir det konstigt om han har en ljusare variant av frockcoat om vi skrivit mörk kostym? eller "bör" den vara mörk som gästernas?

  • BlivandeFruJohansson

    Sambon & hans Bestman ska ha de, dom va jättefina Så snygg har han nog aldrig vart Har kostym som klädkod men dom ska ha froatcoat ändå!

  • flowerrose

    Min m2b ska ha nehrurock (som frockcoat) och vi valde smoking som klädsel. Smoking bryter gamla traditioner men vi tyckte det var tråkigt med kostym men för mycket med frack eftersom de flesta inte har en frack men många har en smoking...

  • Hofsan

    Nej det är inte frack. Det är som en längre kostym kan man säga och så har man väst och en sk kravatt till det.

  • Nibla

    Det där med klädkod är knepigt...
    Vi var på ett bröllop förra sommaren där klädkoden var "kavaj".

    Hälften av alla killar kom i smoking, en del tjejer hade cocktailklänningar och en del tom balklänningar. Där kom jag i min H&M-klänning och kände mig alldaglig....

Svar på tråden Frockcoat - kan brudgummen ha det...