• Fröken Larsson

Hur skriver man äktenskapsförord rent praktiskt?

Hej alla!

Vem vänder man sig egentligen till när man ska formulera ett äktenskapsförord? Jag googlade på det hela igår och det verkar som om man dels kan ta hjälp av en jurist som tar runt 2000 kr för det hela, eller dels kan köpa färdigformulerade blanketter (för de som inte har så komplicerade arrangemang, antar jag) för ca 300 kr och sen skickar in dessa till tingsrätten, där registreringen kostar ca 300 kr också. Har jag fattat det rätt? Vårt ärende är inte särskilt komplicerat, så det lutar åt blanketterna som går att köpa på nätet och ladda hem. Nån mer som gjort så? Vad är bäst?

• Svar på tråden Hur skriver man äktenskapsförord rent praktiskt?
  • Vi2alltid

vad jag har förstått så kan du helt enkelt skriva själv i tex word.
    med lite snygga formuleringar skriver ni ner VAD som tillhör VEM vid ev skilsmässa, tex en sommarstuga eller vad det kan gälla.

huvudsaken är att båda skriver under sedan.

• Fröken Larsson

Jaha...ja det vore ju det allra bästa! Och sen skriva under, hitta två vittnen som skriver under och så skicka in allt till tingsrätten förstår jag. Tack för tipset!

• Tooticki
    Vi2alltid skrev 2008-05-21 09:48:20 följande:
    vad jag har förstått så kan du helt enkelt skriva själv i tex word.med lite snygga formuleringar skriver ni ner VAD som tillhör VEM vid ev skilsmässa, tex en sommarstuga eller vad det kan gälla. huvudsaken är att båda skriver under sedan.
    Nej, så ska ni INTE göra!!! Det MÅSTE registreras av tingsrätten för att vara giltigt.
  • Fröken Larsson

Jo det förstår jag att man ska. Men jag tror Vi2alltid menar att man kan formulera ett eget äktenskapsförord (att man alltså inte behöver köpa dyra blanketter eller ta hjälp av jurist) och sen skicka in det till tingsrätten med underskrifter av oss själva + vittnen. Det borde väl funka?

• Tooticki

Jag är ingen expert, vet bara att det finns en anledning till att man ska fylla i blanketter/träffa en jurist, det är för att det har hänt otaliga gånger att de inte gällt när den dagen väl kommit. Mitt tips är att du beställer förtryckta blanketter och betalar de 600 kr det kostar, det är det nog värt...

• PennyJenny

Man måste inte ha färdigtrycka blanketter eller hjälp av en jurist.Det måste inte heller vara bevittnat. Det som är ett måste är att det är registerat vid tingsrätten. Sedan kan det vara bra att använda en jurist om man har lite mer komplicerat ägarförhållanden eller vilkor eller en förtyckt blankett så att man inte gör några misstag i formuleringar som sedan kan få fel konsekvenser.

Vi anävnde oss av en jurist på nätet, maken skickade in våra villkor och förklarade dem och de skrev i ordning alltihopa och skickade hem till oss. Tror vi betalade 1500 eller något sådant. Känndes bra att få hjälp med det för jag hade tex inte fattat hur det funkade med om man använde pengar som i äktenskapsförordet var undantagna till något som sedan var gemensamt (tex badrumsrenovering). Och det förklarade de bra för oss, annars hade vi nog kunnat få den formuleringen fel.

• Tooticki
    PennyJenny skrev 2008-05-21 10:56:54 följande:
    Känndes bra att få hjälp med det för jag hade tex inte fattat hur det funkade med om man använde pengar som i äktenskapsförordet var undantagna till något som sedan var gemensamt (tex badrumsrenovering). Och det förklarade de bra för oss, annars hade vi nog kunnat få den formuleringen fel.
    Det jag menar är att ibland kan den "billiga genvägen" bli dyr i efterhand så därför är det ofta bra att göra saker ordentligt.
  • Fröken Larsson

Jo Tooticki, jag förstår, det är en viktig synpunkt och jag har tänkt i samma banor. Grejen är att vi har ett väldigt okomplicerat ärende - min fästman har ett arv från sin mormor på 160 000 kr, och det är endast denna summa som han vill ska vara "garanterad" honom vid eventuell skilsmässa. Det är allt. Jag tror inte att det behövs någon jurist för detta.

• Fröken Larsson

Det finns förresten hjälp och exempel på en del olika sidor på nätet där man kan få förslag på hur man bör formulera sig i förordet.

• Tooticki

Ni gör ju självklart som ni vill och som du säger så är det inte så komplicerat. Lycka till

• frökenkräfta

En sak som är bra att tänka på i samband med detta är även testamente. Tex om ett arv jag fått ska gå till mina barn eller min make. Vid dödsfall "upphör" äkrenskapsförordet och make/maka ärver. Om man vill ha det annorlunda så ska man upprätta ett testamente

• Fröken Larsson

Tack frökenkräfta!

Vi har diskuterat det hela över lunchen, det blir nog så att vi ringer vår banks jurist och hör med honom om vi kan fixa det hela själv eller om han rekommenderar att vi kommer ner och pratar med honom (om vi bestämmer oss för att ordna testamente samtidigt).

• Vi2alltid

hmm.... min svägerska gjorde det hemma i word, som sedan juristen godkände...

• gekas

när man skriver äktenskapsförord hemma då är det viktigt att man tänker igenom hur man vill ha det om 50 år ( det är något som kommer att vara på långsiktigt) Det kan underlätta att få hjälp av en jurist men det finns enbok skriven av Örjan Teleman Äktenskapsförord, där kanske kan man få lite hjälp. Jag har boken ifall du vill ha.

• Fröken Larsson
    gekas skrev 2008-05-22 13:40:22 följande:
    när man skriver äktenskapsförord hemma då är det viktigt att man tänker igenom hur man vill ha det om 50 år ( det är något som kommer att vara på långsiktigt) Det kan underlätta att få hjälp av en jurist men det finns enbok skriven av Örjan Teleman Äktenskapsförord, där kanske kan man få lite hjälp. Jag har boken ifall du vill ha.
    Tack gekas, jag sökte på boken och hittade på biblioteket här faktiskt! Så jag lånar den här, men jättetack ändå.
  • anne på grönkulla

Man ska dels tänka på att det man skriver faktiskt reglerar det man vill (och formuleringarnas effekt kan ändra sig över tid om lagens innehåll ändras) och dels tänka på att man bara kan bestämma inom ramen för lagen i ett förord.

Så juristhjälp är att rekommendera.

Svar på tråden Hur skriver man äktenskapsförord rent praktiskt?