• egensinnig

Vigselprogram måste man ha det???

I min enfald trodde jag att kyrkan hade ett enkelt program typ som man får vid dop? Men det kanske man inte ska nöja sig med??
    Borde man göra ett eget som matchar inbjudningskorten?

Hur gör ni andra och vad är syftet med programmet ?( ursäkta dum fråga men jag vill gärna gifta mig men är totalt ointresserad av allt pyssel o planering....)
    Vad kommer det att stå i programemt och hur ska det se ut? Hur stora?

tack på förhand för alla bra svar som man brukar få!

• Svar på tråden Vigselprogram måste man ha det???
  • AnnaochHenrik

Vi ska inte ha något vigselprogram!
    Det enda de verkligen behövs till är väl för psalmtexter, men då kan man ju anända psalmböcker istället.
    Vi gifter oss borgerligt, så vi ska inte ha någon allsång alls, och tycker att det bara känns onödigt med vigselprogram. Som sambon uttryckte det: "man brukar ju bara titta i det för att se hur långt det är kvar ändå" Sen tycker jag att det är kul om solosångerna är lite överraskningsmoment, så att inte alla vet innan vilka sånger det blir.

• egensinnig

Anna - ja det är ju en poäng där faktistk. Psalmböcker finns ju framlagt.....Tycker verkligen det är aptrist att pyssla med inbjudningar o dyl....

• Fröken Larsson

Jag kommer bara skriva gudstjänstordningen på en liggande A4 (jag använder samma typsnitt som på ex. placeringskorten och petar kanske in vårt monogram också)) och kopiera så att ett ex finns till vänster och ett till höger på sidan. Sen skriver jag bara ut, viker och river itu så att jag bums har två stycken. Enkelt! Kyrkan har projektor så alla texter till psalmer kommer dyka upp där.

• blommisen
    AnnaochHenrik skrev 2008-05-17 08:46:00 följande:
    Vi ska inte ha något vigselprogram!Det enda de verkligen behövs till är väl för psalmtexter, men då kan man ju anända psalmböcker istället.Vi gifter oss borgerligt, så vi ska inte ha någon allsång alls, och tycker att det bara känns onödigt med vigselprogram. Som sambon uttryckte det: "man brukar ju bara titta i det för att se hur långt det är kvar ändå" Sen tycker jag att det är kul om solosångerna är lite överraskningsmoment, så att inte alla vet innan vilka sånger det blir.
    hahaha, din sambo har helt rätt
  • Aleta

Vigselprogram tycker jag är kul för att se vilka solister som medverkar (man kanske inte känner alla) och vilken musik de spelar/sjunger, vem som har skrivit den osv. Brudnäbbar, tärnor och marskalker kan stå med. Kantor och präst förstås. Sån´t tycker jag är intressant.
    Sedan har många psalmerna med i vigselprogrammet så att inga psalmböcker behövs.

Vi ska vara utomhus och gästerna kommer att stå (dessutom inga psalmer, borgerligt) så jag funderar på att göra en stor plansch som de intresserade kan läsa på.

...men det behövs ju inte...

• bara jag

Jag tycker inte heller man behöver ha det, men det kan ju vara ett fint minne för oss själva och för gästerna, så man inte glömmer.

• eleja

Jag tror inte kyrkan gör några program till dop heller, det är nog familjen som har gjort i så fall. Även om kyrkan kanske delar ut.

Men det behövs absolut inte. Det är ju jättelätt att följa med ändå, och psalmerna står ju på en tavla.

Om du ändå vill ha, så tycker jag att du ska göra dem jätteenkla och skriva ut.

• Zozo

Vi hade inga. Vi gifte oss för visso borgerligt men det kan ju vara sak samma.

• Shorona

Vi kommer inte ha något vigselprogram. Däremot på middagen sen så kommer dem att få ett varsit festprogram.

• Novemberbröllop08

Vi kommer göra vigselprogramen väldigt enkla, samma utsida som andra trycksaker men bara utskrivna från datorn istället för tryckta.

• Lady o Lufsen

Nej, det måste man inte...

Svar på tråden Vigselprogram måste man ha det???