• kollibri

berätta för föräldrar?

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska berätta för min kära moder att jag och min pojkvän ska förlova oss. Hon kommer tycka att det är för tidigt osv. men vi känner ju själva att det inte är det (vi båda är snart 19).
    Så hur ska jag få henne att förstå att vi verkligen har tänkt göra detta utan att vi ska bli ovänner?

• Svar på tråden berätta för föräldrar?
  • MissieA

Jag är själv ganska ung, var 20 när vi förlovade oss, så jag kan förstå dig. Därför tycker jag att du ska förklara för din mamma varför ni är redo för en förlovning och hur mycket din sambo betyder för dig. Beskriv väldigt mycket era känslor så att hon bättre kan förstå att det inte bara är en grej ni gör.

Förklara för henne att alla är olika och träffar den sanna kärlek i olika perioden av livet och att ni känner att ni är i den perioden nu. Om hon ändå inte kan förstå dig så säger du bara att det är ett val ni har gjort och att hon får acceptera det och vara lycklig för er skull. Hoppas hon har det bra

• FruHögstadius

jag var 18 när jag förlovade mig.. jag och min sambo hade varit tillsammmans i ett halv år..
    varken mina eller min sambos föräldrar reagerade, ingen som sa något iallafall utan de var väldigt glada..

Hoppas att allt löser sig för dig..

• Pyron

vi berättade det inte. vi hade det som en liten hemlis för oss, tills någon märkte ringarna. Det tog ca en vecka, men vilken underbar vecka.

Brorsan hade förlovat sig samma dag, Och dom körde hela kittet med anons i tidningen mm.

• Tooticki

Mitt tips är att du inte bestämmer dig för att hålla ett "försvarstal", gör du det så är risken stor att det blir en större grej än nödvändigt. Hade jag varit du så hade jag sett till att vi fick en fin förlovning och sedan låta folk upptäcka det själv. Om någon har en kommentar så svara något i stil med "vi känner oss redo för det". Bor ni redan tillsammans så är det ju ännu naturligare, då känner ni ju varandra väl och vet att ni fungerar ihop.

• Novemberbröllop08

Om ni känner att det är rätt så spelar det ingen roll vad andra tycker.

• Maciebrud
    Pyron skrev 2008-05-15 07:41:43 följande:
    vi berättade det inte. vi hade det som en liten hemlis för oss, tills någon märkte ringarna. Det tog ca en vecka, men vilken underbar vecka.
    Vi gjorde med så!
  • kollibri

Tack för alla bra svar!
    Känns lite lättare nu

Svar på tråden berätta för föräldrar?