Allergisk mot björk någon?
På lördag gifter vi oss och har tänkt att ta in massa björk till en dansbana. Ni som är allergiska mot björk, hade ni fixat att vistas i en sådan lokal? hjälper det att ta medicin?
Eller måste vi skippa björk inne?
På lördag gifter vi oss och har tänkt att ta in massa björk till en dansbana. Ni som är allergiska mot björk, hade ni fixat att vistas i en sådan lokal? hjälper det att ta medicin?
Eller måste vi skippa björk inne?
Jag hade inte fixat det ens med medicin! Men det är ju jätteolika från person till person!
Om man är allergisk mot björk tar man antagligen redan nu mediciner mot alla pollen som finns i luften utomhus. Och med rätt mediciner klarar man rätt höga halter av pollen. Dessutom tror jag inte att ni kommer lyckas fylla er lokal med mer pollen än det finns utomhus.
MEN ni kan ju försöka undvika björkar med mycket hängen (små björkar brukar väl inte ha det?) och kanske förvarna dem som ni vet är allergiska så att de har nässprej o.dyl. med sig.
Hoppas ni får ett fint bröllop!
Jag gissar att de som är allergiska mot björk redan äter allergimedicin eftersom det är "högsäsong" just nu. Tycker inte det borde bli värre än utomhus, antar att ni kommer att ha något fönster öppet också. Men svårt att säga, jag är bara måttligt allergisk och medicin hjälper bra för mina besvär.
Ni kanske kan kolla med dom som ni vet är allergiska och höra vad dom tror?
Tack för alla snabba svar, får väl ringa runt lite och höra oss för imorgon.
spontant skulle jag INTE rekommendera att ta in björk i lokalen om man vet att ens gäster är väldigt allergiska. När jag var liten fick vi inte ens ha påskris hemma, min pappa och bror är väldigt allergiska... De som har mycket allergi kan ju knappt vara utomhus såhär års och har man plockat in björkarna kommer de ju väldigt mycket närmare än normalt utomhus. Man rekommenderar inte någon med svår allergi att ens sova med fönstret öppet så en hel kväll med björkar inne tror jag inte är någon höjdare... Men gör som andra har sagt, hör efter! Kanhända att de inte är så känsliga
Björkarna har ju en tendens till att släppa mera pollen när de kommer inomhus i värmen. Jag skulle inte greja det, kan inte ens ha påskris hemma...
släpper björkarna pollen redan när de är små och precis utslagna? Vi ska gifta oss nästa vår, i början av april och har tänkt att plocka in björkris i förväg så de hinner slå ut och sen pynta med i kyrkan. Tänkte ha några små kvistar i vaser längs gångarna och evt en ros i oxå. Har inte helt koll på om vi har några allergiker..
"Astma och allergiförbundet" borde kunna ge dig ett bra svar på detta...har för mig att du kan maila dom på deras sida.
Bättre att vara säker än att några gäster ska behöva lämna festen...
Jag är inte så allergisk men hade inte fixat björkar inomhus. Som tidigare sagts så släpper de mer pollen inne i värmen...
Har en svåger som är mycket allergisk och han skulle svälla igen totalt så jag skulle absolut inte ha björkar inne. Möjligtvis vid dörren.
Tycker det handlar om omtanke om gästerna...
Du får väl kolla igenom gästlistan hur det är med allergier
Åååå glömde..eftersom det är pollensäsong ute nu så är man ju som allergiker extra känslig....då är det inte säkert medicinen hjälper om det blir för mycket...
För mig hade det inte varit några problem, men jag vet att min mamma inte skulle ha fixat att vara i den lokalen. Hon är jättekänslig mot björkpollen, och även om hon har bra mediciner så hjälper de inte till 100%.
Det kanske går bra, men är det inte lite onödigt att riskera att någon av gästerna inte kan vara med bara för att ni vill ha björkar där?
Jag hade inte klarat det trots min medicin tyvärr.
jag hade inte klarat det, tycker ni ska undvika att ha björk inomhus, på vårat bröllop kommer vi dekorera med det utanför lokalen istället :)
Om det finns allergiker på bröllopet skulle jag skippa björken, även om man har medicin hjälper det inte denna årstiden.