• CeciliaA

Vilken är den absolut bästa orten i Kroatien?

I höst åker vi till Kroatien men eftersom vi inte varit där förut vet vi inte vilken ort vi ska besöka. Hoppas komma i kontakt med er som varit där så man kanske kan få lite tips om vilken ort som passar oss allra bäst eller stryka någon ort som kanske inte passar oss alls.

Om man är ute efter detta:
    -Vackra gröna vyer, mycket grönska alltså
    -Mycket god mat
    -Lugn miljö, inget festställe.
    -shopping
    -Badmöjligheter, måste inte vara sandstrand (har förstått att det inte finns så gott om dem i Kroatien.)

Vilken månad är bäst att åka i höst? September eller oktober?

Hoppas på fina svar!

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Vilken är den absolut bästa orten i Kroatien?
  • feministbrud

Dubrovnink är den absolut vackraste staden med vackra vyer, bra stränder (sten, men dock stränder)och mycket kultur. Jag var aldrig ute och festade eftersom jag bara var där i ett dygn och var supertrött efter en natt i buss, men jag kunde sova hela natten så nån stor partystad är det nog inte heller. Jag skulle verkligen rekomendera det! Shopping och utflyktsmöjligheter finns det också gott om.

• JBB

Vrsar och Pula har jag varit i, Vrsar har några hotell med god mat, en lite äldre by helt enkelt med lite grönska på sina ställen, finns nästan inga festanläggningar, vrsar har klippstränder vid hotellerna och även pool på vissa av dom.
    Jag skulle gissa på att september är den bästa månaden att åka i eftersom det är fortfarande varmt i Kroatsien, däremot så stänger alla ´´shopping´´ butiker i Vrsar i september pga turisternas hemfarande men det finns ju billig busstrafik till närliggande städer.

• brudensara

Jag skulle rekommendera ön Cres utanför Rijeka. Det är en fantastiskt vacker grön ö, massor av pinjeträd och olivtröd, med fina bad och god mat - särskilt fisk och skaldjur. Absolu ingen party- eller shoppingö, utan bara lugn och romantisk. Här är en länk med info, det finns mera information på nätet:
    www.island-cres.info/

I september är det fortfarande varmt och skönt, jag skulle åka då!

• Bella 81

Har varit på lite olika ställen på fastlandet. Mina favoriter är Dubrovnik och Rovinj. För grönska skulle jag rekommendera ett besök till någon av nationalparkerna.

• Astriden

Vi åker till Rovinj i Norra Kroatien (Istrien) i Juni

• CeciliaA

Bella81: Vad tyckte du om dubrovnik? vad var bra och vad var dåligt?

• Helena Johansson

Porec! Var där i juni dock men det var grymt. Lungt och skönt och fantastik mat. Vi åkte bland annat på båttur till Rovinj som fler pratat om här vilket också var vackert. Älskade Kroatioen (eller Istrien där vi var). Hyrde även bil och åkte till olika vingårdar och provsmakade och köpte vin! Såå härligt!

• CeciliaA

Helena: Det låter härligt! vad fanns det att se och göra? Fanns någon shopping? Ser att det är nära italien och venedig med det är ju inget minus precis. :) Lite jobbigt med så pass lång transfer som 90 min bara när man ska stanna 1 vecka. Men det får väl gå.

Berätta mer om vad ni gjorde vad som var extra bra och vad som var mindre bra? Hur är priserna i den delen?

Tack på förhand!

• Bella 81

Vi reste runt i 10 dagar, började i Dubrovnik och slutade i Venedig.

Dubrovnik var vackert, särskilt imponerande var det att hela gamla stan är byggd i typ samma stil. Vi gick mest runt och tittade på byggnader. Någon kyrka här, någon fotoutställning där. Trevliga restauranger och god glass! Shoppingen var turistanpassad, ett klart minus, likaså att det är ganska långt till allt annat från Dubrovnik, men det gör ju inget om ni mest tänkt vara på en plats. Vad jag förstod fanns det öar att åka ut till, men vi hann inte med det eftersom vi inte stannade så länge.

• Helena Johansson

Vi shoppade en del kläder (främst sommarklänningar och sånt) i de små butikerna i stan till bra priser. Inte bästa kvalitén kanske men sååå fina . Porec ligger nära Venedig dit man kan ta en dagsutflykt. Vi latade oss mest på stranden (som är stenig men vi hittade ett ställe där det var gräs precis vid vattnet och det låg en liten bar som var som tagen från Thailand) men som sagt hyrde vi bil en dag och åkte till olika vingårdar (fanns olivodlingar också där man kunde smaka olivoljor).

Sedan var det grymt att åka båt runt till de andra närliggande mysiga orterna och bara se häftiga gamla byggnader och så. Kriget kom aldrig så högt som till Istrien så allt är väldigt välbevarat och fantastikt vackert. Ett annat stort plus med Kroatien (i alla fall Porec) var att det var superrent överallt. Alla toaletter som vi var på var skinande rena (vilket ju är ett enormt plus om man är tjej). Maten var också mycket italieninspirerad och med andra ord jättegod. De var också duktiga på skaldjur.

Det är inte jättebilligt men absolut billigare än här hemma.

Oj oj va jag börjar längta tillbaka nu när jag tänker på det...

Vet dock inget om vädret i september- oktober eftersom vi var där i juni..

Kram H

• KarinTherese

Vi var i Podgora, en liten stad på Makarska rivieran. Hela staden består av en enda lång strand mer eller mindre, tyvärr sten då, inte sant. Längs med stranden finns massvis med små mysiga restauranger, små bagerier, snubbar som säljer glass (och jonglerar med glasskulorna) samt souverniraffärer. Trots detta var det inte jätteturistigt utan var lugnt och skönt och det fanns bara en nattklubb och den låg en bit bort. Det fanns mer eller mindre ingen shopping men däremot så gick det att åka till Split som har fantastisk shopping och som för övrigt är en underbar stad och jag rekommenderar er verkligen att besöka den om ni är i Kroatien.
    Vi var också på Hvar, en lyxigare och lite dyrare ö som ligger en bit ut. Var fantastiskt fint där med mycket gamla byggnader men det verkade vara lite mer jetsetmiljö så, tydligen är det många kändisar som brukar åka dit och semestra så då måste det väl ha en viss standard.
    Kroatien i stort är ett kanonval och de som själva bodde där sa att september är absolut bästa månaden att åka dit. Lagom varmt, lagom mycket turister. Tydligen skall just Podgora vara fantastiskt i september och vi skall lätt åka dit igen.

• mm08

Dubrovnik! Har varit där två gånger; första gången i juli 05 och andra nu i slutet av april 08. I juli var naturen, växterna, blommorna alldeles sönderbrända av solen men i nu i april var det super!! 20-25 grader och jag kan tänka mig att det är "lagom" varmt där i höst oxå.
    Vilken underbar plats! Gamla stan är helt magisk, förvisso mycket turister, men det är ändå en stad man inte glömmer. Det finns många fina båtutflykter man kan göra i den kroatiska skärgården. Man kan även hyra en segelbåt med besättning så kan Ni njuta av varandra och landet tills havs oxå!...

Svar på tråden Vilken är den absolut bästa orten i Kroatien?