• becky79

morbror med problem

Hejsan,

Jag fattar det hela kort

min makes morbror's fru tog ut skillsmässa (dom har 2 små barn), hon tog i princip allt som dom ägde och pengar (han har jobbat hårt och är en väldigt snäll person, även fast han var rik-pga sin framgång så har han aldrig skrytit eller levt som han skulle vilja glänsa).

nåja det är ju inte problemet utan:

han kollapsade totalt, han mår jätte dåligt och blev depprimerd och började dricka och nu hållit på ett tag.
    Ingen i den släkten står varann nära, men mina svärföräldrar säger att dom hjälper honom, men hittills har dom inte gjort något och det dom gjort har blivit värre (iallafall enligt mig o min make).
    Nåja... det handlar om massor

problemet:
    Kan man hjälpa honom???
    Vad kan jag och min man göra. Vi vill inte att det hela slutar med något tragiskt. Vi gillar honom, även fast vi inte känner honom så jätte bra (dom har bott utomlands och nu är han här i sverige och stannar här).

Har ni några förslag???

vi är oroliga.

• Svar på tråden morbror med problem
  • FruRålin080808

Ni kan säga att ni finns där om han behöver er och att ni ställer upp i vårt och torrt...Behöver han prata så lyssna, behöver han råd så ge honom dem, behöver han en axel att luta sig mot så låt honom luta sig mot er. Annars är själva processen att komma ur sin depression och sitt drickande hans jobb. Tyvärr kan inte någon annan göra det jobbet åt honom. Som sagt visa att ni finns där för honom. Lycka till!

• Ljungfru

Ni stöttar honom genom att höra av er och visa att ni gillar honom.

• Originalrosen

Det viktigaste är att ni talar om för honom att ni är oroliga och att ni finns där för honom. Han måste själv be om hjälpen och ha den insikten - men om han vill ha hjälp så vet han vart den finns.

Om han själv har lite dålig insikt i sitt problem så har inte polletten trillat ned ännu - men bra för honom att veta vart han ska vända sig när den trillar ned.

Hör av er med jämna mellanrum så att han vet att ni bryr er. Var inte rädda för att vara ärliga mot honom. Det är tillräckligt många som står i vassen och skvallrar istället för att prata med honom. Var rak och ärlig, det är det bästa. Sedan är det bara att vänta in honom.

• Aleta

Ring, prata med honom, bjud hem honom, ge honom en kram.

• becky79

tack för svaren,
    jo man får väl försöka visa att man bryr sig.
    Är svårt att hjälpa en person som är helt knäckt...man önskar att man hade ett trollspö och göra honom lycklig, men tyvärr funkar det ju inte så, och det vet vi.

vi ska åka över nu i veckan o i helgen och prata med honom, så han inte är helt ensam.

Svar på tråden morbror med problem