• Cissit

Lite OT: Hur får man ögonfransarna att hålla sig böjda?

Jag har problem med att jag har ganska korta men framförallt raka ögonfransar. Jag har provat en massa olika ögonfransböjare, tom en med värme och hur många olika mascaror som helst, även sådana speciellt för att få fin böj på ögonfransarna. Problemet är att jag får väldigt fin böjning på dem med ögonfransböjaren men sen när jag lägger på mascara så raknar de efter ett tag. Skittrist.

Finns det något bra tips? Kan man tex få dem permanent böjda?

• Svar på tråden Lite OT: Hur får man ögonfransarna att hålla sig böjda?
  • Waersta

Jag har samma problem, men mina är lååååånga men lika raka för det.

• Trisen

Man ska kunna få de permanent böjda ha jag förstått, men det lär vara svårt att hitta en kosmetolog som gör det. Åtminstone där jag bor...

• bartan

Jag har samma problem men fick ett råd av en kanontjej på kicks.
    Använd fransböjare och måla sedan med vattenfast mascara vilket fäster fransarna bättre.
    Funkade för mig.

• sussa84

Ja det finns dom som gör permanent på ögonfransarna. håller några månader

• MissieA

Jag har hört en rolig sak men vet inte om det funkar. Kanske värt att testa när du ska sova lägger du vaselin på ögonfransarna och böjer dem med en ögonfransböjare och så gör du under en period. Detta ska tydligen gör fransarna mer böjda och formbara hehe

• TyresöBrud

Blir jätte fint att färga och permanenta, det brukar jag göra på sommaren eller om jag ska utomlands och bada!

• fromheretoeternity

Hej!

Jag har precis samma problem men har hittat lösningen för mig. Precis som "bartan" tipsade om böjer jag först fransarna med vanlig ögonfransböjare, ev värmer jag den lite innan med hårtorken, och målar sen med en vattenfast mascara. Min personliga favorit är "L'oréal Intensifique". Jag har provat hur många mascaror som helst men går alltid tillbaka till denna.

Jag har också permanentat ögonfransarna en gång på salong men jag tyckte att det blev för mycket "böj". Fransarna böjdes nästan hela vägen runt till ögonlocket, och dessutom blev de lite krusiga. Underfransarna blev också krusiga av någon anledning och det såg konstigt ut. Det är nog olika hur duktig kosmetologen är men det kan gå fel, och då blir det verkigen inte snyggt.
    Hos mig höll det ett par månader, men då det hela tiden växer ut nya fransar som inte är böjda såg det konstigt ut ganska snabbt då några fortfarande var böjda och andra raka. Så då fick jag ju ändå böja med ögonfransböjaren.
    Däremot gjorde det ju att man såg väldigt pigg och snygg ut även osminkad, tex när man såg sig i spegel direkt på morgonen. Det var ju givetvis trevligt:)

Tänk vad mycket man kan skriva om ögonfransar:)

• Cissit
    bartan skrev 2008-05-12 15:21:05 följande:
    Jag har samma problem men fick ett råd av en kanontjej på kicks.Använd fransböjare och måla sedan med vattenfast mascara vilket fäster fransarna bättre.Funkade för mig.
    Jag har samma problem med vattenfast mascara tyvärr :/
  • fromheretoeternity

Jag tycker att du ska prova den mascaran jag rekommenderade. Den är på rea på Kicks nu såg jag, köpte en ny igår:) Det är ju skillnad på en vattenfast mascara mot en annan.

• Emblingen

Först ögonfransböjare sen ska ni börja långt inne mot ögat, dra långsamt utåt samtidigt som ni böjer upp fransarna med borsten. Och så håller ni dem uppe med borsten i några sekunder innan ni drar ut helt. Vibrera även i sidled samtidigt som ni drar uppåt så att fransarna ej klumpar sig. Gör så några gånger och se till att det ej blir för mycket maskara för då tynger det ner.
    Dior show är en bra maskara. Även YSL är bra (min favorit för långa raka fransar)

Permanenta fransarna håller i 3-6 veckor och fungerar bra tycker jag!

• 090208

Men permanenta fransar blir ju inte tjockare!

Jag gnallde oxa om det dar, och fragade en tjej pa H&M. Hon rekommenderade vattenfast eftersom dom torkar fortare, innan fransarna hinner ga ner igen.

Anvander Aqua Lash fran MaxFactor, perfekt. Kan bada och simma en massa, den sitter.
    Brukar stalla den i en kopp med varmt vatten medans jag sminkar mig sa ar den inte sa tjock sen. Lattare att lagga pa nar den ar mer rinnande.

Och ta bort vattenfast mascara ar inte ett dugg svart- babyolja ar bast!

• Cissit

Är det någon som vet vart man kan permanenta fransarna och vad det kostar?

Får väl ta och prova några vattenfasta mascaror till först, men jag tycker jag har testat en drös, tycker dessutom oftast att det inte blir lika snyggt, de bygger inte samma längd och så, men det kanske har att göra med vilken mascara man har förstås.

• TyresöBrud
    Cissit skrev 2008-05-13 12:59:22 följande:
    Är det någon som vet vart man kan permanenta fransarna och vad det kostar?Får väl ta och prova några vattenfasta mascaror till först, men jag tycker jag har testat en drös, tycker dessutom oftast att det inte blir lika snyggt, de bygger inte samma längd och så, men det kanske har att göra med vilken mascara man har förstås.
    Vart i landet bor du?
  • TyresöBrud

Ulrica Dahlström vid Östermalmstorg på Nybrogatan är jätte duktig. Kommer inte ihåg vad salongen heter men ligger i frisörsalong Olle Ekman.
    Där har jag gjort det flera gånger. Jag tycker att hon är bäst på det!

• JoyPho

Säger bara en sak, lösögonfransar!!!

• Mrs G to be

För mig funkar det med ögonfransböjare om jag gör så här:

1. Böjer noggrant (håll kvar böjaren under en längre stund i samma läge).
    2. Målar TUNNA lager med mascara.
    3. Låter mascaran torka emellan lagren, innan jag målar på nästa.

Detta funkar på mig utan att behöva ha vattenfast mascara. Jag har även permanentat dem och var supernöjd!!! (Det är dock långt till närmsta ställe annars hade jag gjort det jämt!) Men alla är inte lika duktiga på det så det gäller att hitta någon som är bra.

Svar på tråden Lite OT: Hur får man ögonfransarna att hålla sig böjda?