hur går brudskålen till egentligen?
och NÄR sker den?
och NÄR sker den?
hello?!
Det är väl när brudparet anländer som man utbringar en skål, sk brudskål!
(rätta mig om jag har fel)
Well, "skål och ett fyrfaldigt leve för brudparet!"
Det är inte en så stor grej egentligen
Fråga: Vem utbringar brudskålen och när görs det?
Svar: Brudskålen brukar man kalla den första skålen som utbringas för brudparet, och den kan lämpligen tas när brudparet anländer som sista personer till festen-mottagningen efter vigseln.
En närstående, far eller mor eller tärna eller marskalk eller syster eller bror till exempel, klappar i händerna och säger ungefär att "nu är det dags för brudskålen, vi skålar för brudparets eviga lycka, brudparets skål" och så skålar alla med brudparet varpå det också kan hurras eller spelas något hyllningsfint.
Det är väl nåt som vår toastmaster kan styra upp?
Ja, vår toastmadame ska göra det...
ska nämligen träffa vår nervösa toastmaster om några timmar så då kan jag meddela honom det.
och han behöver ju inte hålla nåt långt tal i samband med det.?
Vår toastmadame ska hålla ett välkomsttal, vad det blir vet jag ej, men antar att det mest är ett "hej och välkommen"
Sen ska min mor hålla tal...
Det är allt jag vet!
ska din mor hålla tal precis efter eller senare i på middagen?
Vet faktiskt inte, under förrätten skulle jag tro...hon tar de tal som brudens far skulle tagit...jag har en styvfar förvisso, men han är ingen talare och skulle nog avstå att komma om han blev tvingad...men min mor gillar tydligen att snacka, för hon sa att JAG vill hålla tal...så visst det är ju jättekul...
Min M2B har inga föräldrar i livet, så vi vill ha det så "otraditionellt" som möjligt...
Jag misstänker att det blir min pappa som gör det, i samråd med toastmastern! Det blir inget långt tal, utan mer ett hipp hipp hurra och kanske lite "välkommen hit".
min pappa har värsta ångesten för talet....fastän han vill...men han är ingen talare....
Han o mamma åkte på semester för att komma bort närhan fyllde 60. Det åkte till ett ställe dit de åkt i 10 års tid, varje år, och känner de som har anläggningen där de bor.
Dessa människor anordade en liten överraskningsfest, så pappa kände på festen att han vill hålla ett litet tacktal...men blev så nervös, trots att han kände hela lilla skaran, så han glömde bort vad de hette
-"jag vill tacka dig....öh...öh...tack iaf för den fina gesten"!
hahahaha
Ungefär som min pappa då *skrattar*
Vi får prata med Marskalken eller Tärnan om de vill utbringa brudskålen Vi har ingen toastmaster/madame..
Eller så låter vi det vara så får den som vill utbringa skålen *Asg* Om ingen gör får jag väl göra det själv asg