• Fam Hull

För oss med liten budget

En tråd för oss som inte har nån jättestor budget att lägga på bröllopet men ändå vill ha en fin oförglömlig dag med allt vad det innebär.

Här ger vi varandra tips på "budgetvarianter" av tex. florister, frisörer, musiker mm.

Har själv inte kommit så långt i planeringen men funderar på hur man ska kunna få det så billigt som möjligt.

• Svar på tråden För oss med liten budget
  • Fam Hull

Jag kan ju börja själv med det jag kommit på:

*frisörskole-elever som fixar frisyren
    *floristskole-elever som fixar brudbuketten
    *egentillverkade inbjudningar o dyl.

Har som sagt inte kommit så långt, men fyll gärna på med tips!

• stinakina

Jag anser att vi har ett budgetbröllop.
    Vi skulle från början viga oss borgerligt, med bara våra barn närvarande.
    Men eftersom jag har en stor och väldigt tajt familj och släkt så ändrade vi oss, till att bjuda alla på bröllopsfest.

Jag är en sån som gillar att pyssla, och jag älskar "lull-lull" och jag vill ha allt (och lite till)

Men vår budget är som sagt tajt!
    Vi har gjort alla inbjudningar själva, samt festprogram och vigselprogram, har suttit i timtal på nätet och jämfört priser, handlat stämplar, band,dekorhjärtan och gud vet allt på tradera.
    Brudklänningen har jag köpt på blocket för 1200:-
    vigselringen kostade 1800:- på vigselbutiken
    Har köpt vattenflaskor och tyget "britt" på IKEA
    rotar i realådor efter dekor till lokalen, hittade tex två trearmade kandelabrar på jysk för 25:- styck
    Ska ha en brun löpare på bordet, och då köper vi tapet till detta!

Vi är medlemmar i en byförening, vi hyr lokalen gratis i tre dagar.
    Vi har köpt öl och lite annat på finlandsresor(har ju underlättat att vi har släktingar där som kör båtar till Sverige flera ggr i månaden)
    En gäst (min M2B:s kompis) ger oss foto i bröllopspresent, han ska även filma.
    Min väninnas son ska stå i baren på kvällen, vi har betalbar, vi bjuder på bubbel, vin till maten och avec till kaffet, sen tar vi en tjuga i baren, vilket kommer att bekosta trubaduren som kostar 4000:-

Det finns massor att tjäna in på om man är ute i god tid och kan jämföra priser.

Ang buketten, jag väljer en enklare variant, så det kommer att gå på ca 1000:- för tre buketter och blomma till M2B

Frisörskan jag valt är en i utkanten av stan, dvs hon är billigare än de "hippa brudarna" i centrum!

Min morbror har köpt en gammal fin bil, han ska köra oss till och från kyrkan.

Så mitt tips är, hör er för med släkt och vänner, alla har nån färdighet dom kan använda för att hjälpa!

Jo...vi har catering, med buffe som huvudrätt, billigare och det krävs mindre personal

• Fam Hull

Har själv börjat pyssla lite smått, gör egna födelsedagskort o så. Så det ska bli kul att själv få knåpa ihop inbjudningar mm.

Ikea va ett bra tips, där kan man nog hitta mkt bra o billigt!

• 090208

Ja, jamfor jamfor jamfor!!

Tank pa att frisorskole-elever kan ta en jakla tid pa sig.

• Timba

Stinakina! Vilka bra tips!

Skulle du kunna berätta mer hur baren (20 fungerar? Vilket barutbud har ni och kostar alltså allt 20

Har någon erfarenhet av "personalfri" bar, där gästerna får lägga en slant för tex vin och öl? Fungerar detta system eller blir folk "glömska" på fyllan och betalningene uteblir?

• stinakina

Vi kommer att ha öl, vin och cider i baren (och ev överbliven cognac, whiskey och baileys)
    Vi tar en tjuga genomgående för allt.
    Min väninnas son kommer att stå där och ge gästen vad den vill ha.

• FruHamberg

Om ni har födelsedagar innan bröllopet så önska er presentkort på sånt som ni behöver, funkar ju även för julklappar.
    andra billiga affärer är ju dollars. Här i Östersund så finns det några loppisar där man verkligen kan fynda(som röda korset och pingstkyrkan) det finns även ganska mycket auktioner ute på landet där folk är väldigt snåla så man kan göra riktiga fynd.

Tårta kan man kolla upp om det finns nån skola inom det med, vi tex ett gymnasium som utbildar inom det, där man kan köpa bra och billig tårta(har jag hört iaf)

Det är väl det jag kan komma på just nu...

• Kireina

Vad gäller blommor, kika med handelsträdgårdar! Vi betalar under 400 kronor, för min brudbukett, 2 corsage och ett antal styckrosor.

• Fam Hull

Det va ju jättebilligt! Måste kolla upp om jag hittar nån sån här. Du råkar inte bo i Göteborgstrakten?

Kireina skrev 2008-05-11 15:14:38 följande:
    Vad gäller blommor, kika med handelsträdgårdar! Vi betalar under 400 kronor, för min brudbukett, 2 corsage och ett antal styckrosor.
  • RDF

Vi gav dem på blomsterlandet en budget för bukett och corsage, 500:- sååå nöjd. Bilder i galleriet.

• Tolita

så klart ett bröllop kostar d förstår jag,,när d gäller din håruppsättning hör av dig till mig :)

• Fam Hull

Bor du i Göteborg?

Tolita skrev 2008-05-12 12:52:43 följande:
    så klart ett bröllop kostar d förstår jag,,när d gäller din håruppsättning hör av dig till mig :)
  • Kireina

Jag bor i jönköping... så tyvärr.

• Tolita

jag bor i göteborg ja:) omdu inte har bokat frisör än så finns ja i göteborg hör av dig om du behöver hjälp. :)

• Fam Hull

Har inte ens bestämt datum för bröllopet än så... Inget e bokat än, håller bara på att samla på bra idéer

Tolita skrev 2008-05-12 21:20:05 följande:
    jag bor i göteborg ja:) omdu inte har bokat frisör än så finns ja i göteborg hör av dig om du behöver hjälp. :)
Svar på tråden För oss med liten budget