• Emkalo

Bidrag till resa i present - hur ska vi organisera det?

Behöver hjälp med tips och idéer från er! Vi har önskat oss bidrag till vår bröllopsresa (10-31 okt till Maldiverna) i bröllopspresent. Jag undrar hur ni har gjort/tycker man ska göra detta vid bröllopet?

Jag vill inte peka ut ngn och man ska kunna vara anonym om man vill. dessutom vill vi inte köra stuket "sätt in pengar på kontot". Kan man göra ngn typ av grej utav det? T ex göra ett träd eller liknande där gäster sätter i sina kuvert? En Spargris där det stoppas ner? Ange att de kan sponsra specifika utflykter på själva resan, tex båtutflykter osv?

Jag vet att vissa kommer visst köpa en present ändå, det räknar vi med! Men hur ska vi göra den andra delen roligt?

• Svar på tråden Bidrag till resa i present - hur ska vi organisera det?
  • FruRålin080808

kan ni inte göra en fin "kista" eller annan ask? Vi kommer att göra något sånt tror vi...Känns dumt att få ett kuvert i handen...

• KIKKIHOLMBLAD

Vissa vill att gästerna har med sig ett kuvert med pengarna eller attde lämnas i tex en kista.

Vi har ett konto som min syster/tärna hanterar. Hon kommer berätta vilka som satt in pengar (så vi kan tacka) men inte vilken summa var & en har givit eftersom det är utan betydelse.

• stinaomagnus

enklare med resecheckar!!! så gjorde vi när en kompis fyllde 30.... och med alla de checkar de fick,så kunde de fixa sig en lyxig new york vecka för 2 pers.

• Emkalo

Tack för tipsen!

Men med resecheckar, hur funkar det? Vi har ju redan beställt och betalat halva resan. Resten ska vara betalat 080901, dvs efter bröllopet. Men kan man lösa in checkarna var som helst?

Vi vill göra ngt kul, typ kista elle rliknande, men jag förstår om gästerna tycker det känns opersonligt. Vi tänkte försöka kompensera det genom tackkorten/liknande sen där vi kanske skriver "Här är vi på delfinutflykt, tack så mkt för att ni gjorde det möjligt" tex. Något liknande! Pengarna kommer ju oavkortat gå till resan, det är bestämt, samtidigt som vi själva givetvis måste lägga ut för detta innan!

Fler tips?

• tobecomemrsstrauss

Vi har gjort en jättefin tacklåda med hål för brev/kuvert..vi kommer även dekorera "presentbordet" med snäckor, sand och lite annat..Vi har redan köpt biljetterna med bidrag som vi redan har fått. resten får gå till fickpengar och så!

• Lövings

Jag har köpt en fågëlbur som de får "sticka" in pengarna i.
    Vet dock inte vart jag ska hänga den än osv.

• Garonne

Vi tänkte kanske ha en låda där man kan lämna pengar, och sen eventuellt ha en lite bok bredvid där alla som har lagt ett bidrag kan skriva en liten hälsning, så vet vi vilka som har lämnat pengar, men inte hur mycket var och en har lämnat.

• AnnaochHenrik
    KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-05-08 10:16:43 följande:
    Vi har ett konto som min syster/tärna hanterar. Hon kommer berätta vilka som satt in pengar (så vi kan tacka) men inte vilken summa var & en har givit eftersom det är utan betydelse.
    Exakt så har vi också!
    Vi kommer också att ha en "spargris" på festen för dem som hellre lämnar kontanter... Resecheckar är inte aktuellt för oss då vi redan betalt bröllopsresan, och inte har en aning om när nästa resa blir av.
  • bunny08

Våra kompisar hade gjort ett lagom stort hål för kuvert i en gammal resväska den stod låst innanför dörren..jättefint!

Några andra hade en postlåda.

• Emkalo

Tack för alla tips! Det där med resväskan var ju toppen!

I helgen täckte jag att man kunde göra oluka boxar/lådaor/spargrisar av de olika slag och skriva olika saker på dem....tex "utflykt", "romantisk middag", "glass", "delfintur", "fisketur", "boende", "smått och gott på flygplatsen", "fickpengar" osv....Så kan folk lägga kuverten där de tycker att de vill bidra? Vad tror ni om det? Då tänkte jag att man faktiskt kan skriva i tackkort/senare tackkort t ex "tack för den fina middagen vi åtnjöt i solnedgången" och kanske ett kort bredvid?

Ger för många pengar i ett och samma "hål" får man väl justera själv ;)

• Lövings

Jag hörde talas om någon här på bt som hade haft en gammal resväska med en massa bilder på resans mål på.
    PÅ boendeväskan kan man ha info om hotellet och bilder tex.
    ja, lite roligare blir de då=)

• Sommargrönt

Emkalo: Vi har skrivit önskelista med massa specificerade saker på, som utflykter och bensin på vår roadtrip. Så ska vi göra tack korten personliga med bilder från det vi fick bidrag till. Om vi får bensinpengar så tar vi ett kort när vi tankar osv.

Var en bra idé med olika spargrisar också.
    Och med resväska med bilder på resmålet på!

Jag är bara så orolig för att ha en specifik låda/resväska till kuvert. Vi har ju önskat oss ett par saker också för de som inte vill ge pengar. Tänk om vi kommer med värsta pengalådan och så har alla köpt presenter istället!

• Bluerose

Vi tänkte med köpa en gammal resväska o göra ett hål i som man kan sticka in pengarna i.

• Bluerose

En fråga bara, kommer ni att läsa upp kuverten o så på bröllopet?

• Emkalo

nu är jag lite OT i min egen tråd men dte gör inget :)

sommargrönt - jag tycker det vore såligt om de kom med massa annat i present när man önskat sig bidrag till resan. Jag vet att vi säkert oxå kommer få det, men hur mkt grejer vill man ha när man redan har allt? Vi bor dessutom 2 vuxna och en rottis på 48 kvm och BEHÖVER inga fler saker. Men har folk hört av sig och frågat vad ni önskar? Vi har inte skrivit ut ngt ännu men jag har sagt till min syster att hon får säga ngt bra om de frågar :) Vi ska skriva ut på vår bröllopshemsida men det får bli en annan dag!

Bra idéer Lövings!

Svar på tråden Bidrag till resa i present - hur ska vi organisera det?