• Sommargrönt

Vad ska brudtärnan och brudnäbben göra?

Jag har bett min bästa kompis vara brudtärna. Det var mest för att hon frågade om jag skulle ha någon och jag tyckte det kändes som en rolig och trygg sak. Nu har jag fixat klänning till henne och vi har bestämt att hon ska läsa en dikt i kyrkan...

Sen ska min m2bs syskonbarn vara brudnäbb för det ville hon så gärna. Jag tycker det verkar skönt med en söt liten tjej som tar lite uppmärksamhet från mig så jag slipper vara så nervös när jag går in i kyrkan. Vi har pratat om att hon ska gå före och kasta blomblad...

Men så inser jag att jag har ingen aning om vad en brudtärna och en brudnäbb ska göra egentligen...Har bara sett på amerikanska filmer. Från tidig morgon till sen festnatt, vad gör era brudtärnor och brudnäbbar?

• Svar på tråden Vad ska brudtärnan och brudnäbben göra?
  • Kärlek ger näring åt själen

Min tärna kommer att hjälpa mig under dagen med på klädning, frisyr, smink o sådant hon kommer även få vara den som håller mig lugn under bröllopsdagen (alltså från nervösitet).

Näbben kommer att vara hos farmor under dagen fram till vigslen vi möts upp där så hon kan få sin blomsterkorg och sedan så kommer hon att höra samma som du hade tänkt.. strö blomblad över altargången alt hon går framför mig och pappa. och tärnan kommer efter. Vi hade först funderingar på att näbben skulle dela ut såpbubblorna men vi får se

• Sommargrönt

Okej. Men min mamma vill ju vara med mig innan vigseln och hjälpa till med kläder och så. Ska de vara båda då? Vill ju inte göra någon besviken...

Så det enda tärnan gör är att vara med en och gå in efter? Går alla tärnor in efter eller finns det de som bara sitter där som alla andra gäster?

Har hört något om att de håller buketten eller så nån gång under vigseln?

• Fröken Larsson

Tärna: www.brollopsguiden.se/gaster/tarna.php
    Brudnäbb: www.brollopsguiden.se/gaster/brudnabb.php

Jag hade velat att min äldsta tärna (brorsdottern, 17 år, nära vän) först och främst skulle tagit tag i någon form av möhippa även om det bara vore en kort tjejlunch (ja hon är bara 17, men framåt och initiativrik). Sen skulle jag velat att hon var med mig kvällen innan bröllopet (då jag är ensam hemma eftersom svensexan är planerad då) för att, tja, lugna alla nerver, sitta ner och gå igenom morgondagen - helt enkelt bara finnas där för att det är en viktig tid, full av känslor och tankar, för mig som jag vill dela med någon som står mig nära! Sen under bröllopsdagen skulle jag velat att hon var med mig hos frisören, tog massa kort, försäkrade mig om att allt såg bra ut, såg till att jag fick mat under dagen fram tills vigseln, tog hand om mitt släp under vigseln, fotograferingen och under dagen.

• stinakina

Min dotter och min bonusdotter kommer att vara tärnor på vårt bröllop.
    Min dotter ska fixa håret samtidigt som mig, så hon kommer väl att tvingas umgås med mig på fm
    Bonusdottern kommer att komma hit på dan nån gång (hon bor 8 mil härifrån med sin mor)

Det tärnorna kommer att göra i kyrkan är mest att stå och se fin ut bara *fniss* sen får nån utav dom hålla min bukett när vi ska trä på ringarna.

sen anser min dotter att hennes "jobb" är slut, då ska hon minsann partaja (hon är 19 år)

Så det är väl det enda dom ska göra..

Vi har en son på 1½ år, han kommer nog vara för vild att ha nån "uppgift" så han får nog mormor hålla koll på...

• Sommargrönt

Låter som att mycket sånt som tärnan ska göra är sådant jag lovat bort till mamma för att jag är det första barnet som gifter mig och hon vill så gärna vara med överallt.

Men möhippa vet jag att hon ska ordna. Kvällen innan ska vi nog ha grillning för alla gäster för det är många som kommer långt ifrån, vill hinna träffa dem ordentligt. Och så är det skönt att tänka på något annat.

Men se till att jag får i mig mat är ju bra.

• Hajime

jag har sagt till min tärna att hon ska se till att jag går åt rätt håll, hålla koll på mig i största allmänhet, vara söt, se till att jag får ordentligt med vatten osv.
    min syster kommer fixa smink och hår och sånt på mig, så det ska inte min tärna göra...

Svar på tråden Vad ska brudtärnan och brudnäbben göra?