• galetkär

Husmorsfrågor

Hej!

Jag undrar om någon har tips på lite roliga husmorsfrågor? Jag försöker komma på några som är lite roliga, men jag har totalt usel fantasi. Kommer inte på något bra utöver det vanliga som "hur många ägg har man i en sockerkaka"? Kanske är det någon som har tips på internet sida eller andra tips på var man kan hitta detta.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Husmorsfrågor
  • Nessan

Klassiska (stereotypa) husmodersområden är ju mat, klädskötsel, städning och ev. barafödande/barnpassning/barnuppfostran.

Kanske nåt om symbolerna på tvättråden i klädesplagg?
    Hur man bäst får bort en fläck gräs/kaffe/blod?

Städtips?/Städfrågor?

Gradtal på ugnen då man gör paj?

• jacksson

jag har just bläddrat i en kokbok från 1950, jättekul

Här kommer lite utdrag: Om edra händer bivit illa åtgångna av mycket hushållsarbete, så håll dem dagligen i lite varm matolja och sov gärna med bomullsvantar. En bra handsalva kan man göra själv köp vanlig lanolinsalva på apotek och blanda ut den med litet vaselin, så att den blir lös och smidig. Om man vill kan man blanda i några droppar av er vanliga parfym.

Om skruvlocket sitter hårt åtdraget vrid om med en bit sandpapper.

En husmor utan personliga intressen blir mycket fortar trött, utsliten och gammal.
    Mat och barnuppfostran och städning kan inte fylla ut en kvinnas liv.Hemmet lider också av en missnöjd och gnatig fru.

rädisor ska plaseras med blasten i vattnet, inte rotdelarna,man kan dock bara spara dem så här någon dag.

Segt kött som ska stekas penslas med färsk citronsaft låt sen köttet ligga i 15 min.
    Vårtrött? drick då saften av 1 citron i varmt vatten. redan efter någon vecka,kommer ni att känna er bättre.

Bra försröelse källa för sjuka barn är radion.
    Det här var lite ,det finns mer !!

• grabbarna

du kanske kan göra frågor av detta..

detta är från en bok om hushållet från 1950

Vid utförande av grovsysslorna inom hemmet underlättas arbetet av en lämplig arbetsdräkt. Denna bör helst bestå av en enkel bomullsklänning eller städrock av lättvättat tyg, som avtages efter rengöringsarbetets slut, skakas eller borstas och undanhänges till nästa gång. Över densamma användes ett förkläde av den trevliga typ som finnes i handeln av plast, vaxduk eller dylikt.

* Klädernas vård
    Häng alltid upp ytterplaggen omsorgsfullt efter avtagandet. När NI kommit hem efter promenaden byt då ut er promenaddräkt mot något annat.

Det elektriska strykjärnet förekommer numera överallt. Efter användandet ta sladden ur väggen eller koppla av strömmen.

Våta skor ställs att torka på kvällen.

Allmänna råd

Håll ryggen rak under hushållsarbetet

För hushållsarbetande kvinnor är den bästa gymnastiken sträckta armar, bakåt böj och inandning av frisk luft i ett fönster, eller en luftinförande promenad med käckt bakåtsträckt huvud.

När ni använder levande lågor:

* glöm inte att släcka det elektriska ljuset.

* Undvik starkt drag

Kroppens vård

Möjligheten till ett dagligt bad är ej alla förunnat, men ett regelbundet badande är ett av hygienens absoluta krav.

Ett skumbad tillreder man så: Tappa först i litet badvatten, droppa sedan skumbadet i vattnet alldeles under kranen medan Ni spolar kraftigt, Ni får då ett rikligt lödder.

Till god munhygien hör att minst två gånger om dagen borsta tänderna väl. Helst bör man ha två tandborstar, så att den ena alltid hinner torka till den nästa gång skall användas.

Hur man för borsten över tänderna är icke likgiltigt. Föres den horisontalt fram och tillbaka kommer den inte åt matrester, som fastnat mellan tänderna. Tandborsten skall i stället föras vertikalt - uppifrån och ned och i cirklar och man bör dessutom icke glömma tändernas baksida.

Tvätta fötterna dagligen.

eller detta

Husmorstips : Tryck fast en liten bit skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut!
    Riktiga kvinnors tips: Sug ut glassen genom botten på struten, snälla nån, Du ligger ju antagligen redan på soffan och äter den!

Husmorstips: För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
    Riktiga kvinnors tips: Köp pulvermos, den håller ett år!

Husmorstips : När det står i kakreceptet att du ska använda lite kakmix istället för ströbröd när du ska strö formen för att slippa vita fläckar på brödet så...
    Riktiga kvinnors tips: Gå till bageriet istället. De kan tom dekorera kakan åt dig!

Husmorstips : Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis som suger upp överblivet salt på ett ögonblick.
    Riktiga kvinnors tips: Om du har saltat maten för mycket under kokning, så tråkigt då! Upprepa efter mig riktiga kvinnors motto: ?Som jag lagar maten, så vill du ha den och så äter du den?.

Husmorstips : Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet, så håller den sig färsk i flera veckor.
    Riktiga kvinnors tips: Selleri? Aldrig hört talas om!

Husmorstips : Pensla pajskalet med lite vispat ägg, för att göra det glansigt.
    Riktiga kvinnors tips: På de frysta pajförpackningarna står det inget om vispat ägg, så det hoppar jag över.

Husmorstips : För att bota huvudvärk, ta en lime - dela i två delar och massera in pannan. Dunkandet försvinner.
    Riktiga kvinnors tips: Ta en lime, blanda med lite Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk - men vem bryr sig?

Husmorstips : Om du har svårt att öppna burkar prova latexdiskhandskar. De ger ett grepp som inte glider och gör burköppnandet enkelt.
    Riktiga kvinnors tips: Be ?den onödige? att öppna, medan han sitter på sin ända och tittar på TV.

Husmorstips : Släng inte överblivet vin. Frys ner det i iskuber och använd i kommande såser och grytor.
    Riktiga kvinnors tips: Överblivet vin?

• Goldensea

De hade husmorstips som slutfrågor till röda laget i Parlamentet i går. Kanske kan ta några av de frågorna?

Svar på tråden Husmorsfrågor