• bride of june

Vilken är vilken av bröllopsmarcherna???

Halloj!

Det finns ju två klassiska bröllopsmarcher, den ena av Mendelsson och så den andra som jag inte kommer ihåg vad den heter. Är det någon som vet (och kan förklara) vilken som är vilken av dessa?? Kanske finns det någonstans på nätet där man kan lyssna på de här olika?

Vi tänkte ha en av dem som ingångsmarsch och en som utgångsmarsch men vet lixom inte vilken som är vilken... Knäppt va!?

Nån som kan hjälpa mig?

Kram!

• Svar på tråden Vilken är vilken av bröllopsmarcherna???
  • Charlottsky

Du tänker kanske på "Brudkör" ur Wagners opera Lohengrin. Det är den man oftast använder i USA/Stortbritannien där den brukar kallas "Here comes the bride".

Mendelsohns är den man brukade köra på bio innan reklamfimerna började.

• björnis

Charlottsky - brukade de köra Mendelsohns på bio innan?! Det visste inte jag...det enda jag minns är SF:s egna slinga innan en SF-film men det var ju inte den. När hände det här? Länge sen?

• Ellä

Gå in på typ google.com och sök titel +mp3 så hittar du massor med sidor du kan lyssna på det du vill.

• Charlottsky

Åtminstone till för ca 10 år sedan hade man en nedräkning till gamla stumfilmsklipp och en röst som sa "..och nu blir det reklamfilm" och preics innan rösten spelades inledningen till Mendelsohns bröllopsmarsch. Kanske något vi som är lite äldre (42 i mitt fall) kommer ihåg.

• Joka

Du kan gå in på www.kyrkomusik.nu/kyrkomusik_index.htm
    och lyssna på olika bröllopsmarcher där finns både Mendelsson och Wagner, eller så kan du kontakta din pastorsexpedition som ochså brukar ha cd-skivor för utlåning där man kan lyssna på olika bröllopsmusik.

• Anonym

Är det Mendelsohns som heter en midsommarnattsdröm eller nått sånt där?? Är det till den man lite käckt kan sjunga "Tyst med dig kärringjävel, här är det jag som bestämmer"

Hoppas jag inte förstört denna låt för någon nu!!! För min del tänker jag helt klart ta den andra, "Here comes the bride"

Jag blandar inte ihop dom nu eller? Har också noll koll, vet bara vilken vi ska ha när man sjunger dom!!!

• Anna Panna

Gammal brudmarsch från Delsbo är också vanlig på svenska bröllop. Den är jätte fin. Mendelsohns är mer högtidlig *pam pam pampam*... jag har fått låna en skiva av församligen med typiska psalmer och mascher vid bröllop - har den hemma... kan skicka låtarna till dig på måndag om du inte fått tag på dem innan dess.

• sk8ter

Ett litet inlägg idebatten och in- och utmarchen.
    Ingetdera av dina alternativ ("Brudkör" ur Wagners opera Lohengrin och Mendelsohns en midsommarnattsdröm) är att föredra pga. vad musiken är förknippad med. I Lohengrin bedrager bruden brudgummen direkt efter brölloppet (not very nice) och brölloppet i en midsommarnatts dröm är bara på låtsas men om man inte är allvarlig eller tror på skrock så klar att det är fritt fram. Mitt förslag är att bekanta dig med Pachelbells canon i C eller Merikantos Prinsessan Törnrosa

• annaca

Tycker fruktansvärt illa om både Mendehlsons och Wagners... Mest för att de är så vanliga och så "filmiga" om ni förstår vadjag menar! :)Och sambon gillar inte folkmusik! Har ni några bra tips för sådana som oss också?

• Nippertippan

Vi hade Preludium i C-dur av J.S. Bach och Birkalåten av G. Idenstam... Älskar dem båda så!

• Charlottsky

Vi hade "Brudkören" och än så länge har han inte bedragit mig...

• Oliven

Anonym 14.36

Tror att det är den du tänker på.
    Men jag föredrar att käckt sjunga
    "Håll dig på mattan gubbe, nu e det jag som bestämmer...!

Min blivande vill nu ej ha den som marsch...

Ha en trevlig helg alla!!

• Anonym

Olivien:

Ska sjuna den hemma istället!!! Din lilla text var bättre!!

• Lucifer

Suck... sitter och lyssnar på www.kyrkomusik.nu/kyrkomusik_index.htm för att få lite tips om ingångs- och utgångmarsch men det resulterar bara i att jag grinar redan nu. Hur kommer det då gå på bröllopsdagen?

Svar på tråden Vilken är vilken av bröllopsmarcherna???