• Juni2009

förslag?

Hej!
    Hoppas jag valde rätt ämne där tråden kan vara.

Jo det är så att vi ska gifta oss nästa sommar o nu till julen ska vi skicka ut julkort MED inbjuden.

Det är bara sambon o jag vet om bröllop.
    Vi vill att släkter io vänner ska få veta då dom öppnar julkortet...

Så vi funderar på att ordna typ 4sidor kort.
    När man öppnar kortet ser man julkort sen 2 sista sidor har man limma fast på hörna så man får bryta för att se vad det finns där.

Så jag undrar har ni bra förslag på hur vi ska göra?
    Då menar jag hur ska papper sitta fast? sen hur gör vi med färg på kortet.
    Julkort är ju typiskt röd/grön/vitt.
    Vi ska ha dalafärger dvs dalablå,dalagrön o kanske vitt.

Ska kortet vara vitt sen lägger vi på färger efterhand???

• Svar på tråden förslag?
  • Kirsto

Jag tycker att ni har många bra idéer, men var lite försiktig med att sätta ihop de två sista sidorna för ordentligt. Det vore verkligen synd om någon missar att öppna de sidorna! Jag skulle antingen inte alls ha stängt där, eller kanske knyta ihop de två sista sidorna med en rosett så att man tydligt ser att man ska öppna där.

Ang. färg så har jag ofta gjort gröna julkort, men även vita och blå faktiskt. Hur mycket vill ni att färgerna ska gå synas? Jag gillar dalablått väldigt mycket, så jag hade nog valt det som bas på kortet, sedan vita inlagor med mörkgrön text. Och kanske en ram av grönt runt den vita inlagan (om den är enkel)?

Vill ni dela upp det ännu mer kan ni fästa ett dubbelt kort i grönt (julkort) mot ett dubbelt kort i blått (inbjudan) genom att limma ihop en av kortens sidor mot varandra. På så vis får ni en tydlig uppdelning. På dessa sidor kan ni fästa en tunnare enkel inlaga i vitt med er text på.

Vill ni hellre ha helvitt kort kommer det också att bli fint såklart! Beror lite på vad ni vill ha på framsidan av kortet (om ni vill ha någon bild alls). En stämplad snöstjärna kanske? Gjorde en bild en gång med en massa snöstjärnor i form av ett hjärta. Blev fint!

• Juni2009

Hej!
    Att knyta ihop de sista sidor är bra ide!
    Ja vi får köpa hem några papper som vi tycker om o leka lite med dom så till sist får vi nog fram det vi tycker om.

Flera tips??

Alltid bra att ha flera förslag när man håller på med papper...

Förresten.. kan man hitta dalablåpapper på vanlig bokaffäen? eller måste man tex specialbeställa från???

• Fröken Larsson
    Juni2009 skrev 2008-05-11 07:37:44 följande:
    Hej!Att knyta ihop de sista sidor är bra ide!Ja vi får köpa hem några papper som vi tycker om o leka lite med dom så till sist får vi nog fram det vi tycker om.Flera tips??Alltid bra att ha flera förslag när man håller på med papper...Förresten.. kan man hitta dalablåpapper på vanlig bokaffäen? eller måste man tex specialbeställa från???
    Det brukar ju finnas papper i en hel del nyanser i bokhandeln. Men annars finns det olika scrapbooking-butiker på nätet, som har ett stort urval av papper i alla dess färger. Tex. www.magdas.se och www.scrapaddicted.se
  • Juni2009

tusentackar!
    Jag ska kolla mer på färger sen när jag har mer tid... när barnen sover så har jag mycket tid att kolla lite...

Tusen tackar igen!

• Kirsto

Jag tänkte också föreslå papper från Bazzil (som de på scrapaddicted som Fröken Larson visade)! Fina papper, lagom tjocka och fin struktur. Vanliga bokaffären kan både ha och verkligen inte ha bra papper, beror liksom på affären.

Svar på tråden förslag?