• Zudette

Pris för fotografering???

Ni som planerar eller har fotograferat er i ataljé - alltså inte nån typ av heldagsfotande eller specialarr i utomhusmiljö... Har ni koll på vad det vanligtvis kostar (serie på 4 - 8 bilder)?

Är det skillnad i pris på en vanlig porträttserie och om man säger att det är en bröllopsfotografering?

Är det nån som vet?

• Svar på tråden Pris för fotografering???
  • weddinggirl08

Ofta tar man ju bilder på helgen och på plats vid kyrka o så.. Då skulle vi få betala 2500. Men tror att i studio på vanlig tid kostar det betydligt mindre!

• sokkerstruten

Vi betalar 4500 kr för fotografering i en ca en timme, före vigseln.
    Då ingår 16 bilder i ett fotoalbum, plus konsultation...

• weddinggirl08

Man får nog räkna på x antal tusen om man ska ha en riktigt proffsig fotograf. Jag vet inte vad det skulle kostat med bilder oxå. Tyckte 2500 var för mycke för bara själva fotograferingen...

• Zudette

Vet inte om ni missuppfattat mig????

Vad jag förstår kan det vara skillnad i pris så fort man nämner att det är bröllop/vigsel inblandat t ex för blommor och frisör - Är det samma grej när man beställer för fotografering????

- Vi kommer att gifta oss borgerligt, ensamma och inte ha någon "bröllopsoutfit". Vi gifter oss en fredag. Min M2B ska ha jeans och kavaj och jag något mer uppklädd än till vardags men inget märkvärdigt!

Vad tror ni? Hur brukar fotografer tänka?

• sokkerstruten

Det kan nog vara svårt att komma undan det här med bröllop och just fotograf... eftersom dom ser att ni gift er även om ni har vanliga outfits på er! :)

• Zudette
    sokkerstruten skrev 2008-05-05 10:25:14 följande:
    Det kan nog vara svårt att komma undan det här med bröllop och just fotograf... eftersom dom ser att ni gift er även om ni har vanliga outfits på er! :)
    Hur då?
  • sokkerstruten

Kommer ni inte ha någon liten blomma? Om ni inte har det så kommer man se det på er, och att ni är ganska lyckliga, och ni kommer ju säkert prata om det under tiden... plus att man kan nog märka rätt lätt på om ett par är nygift eller inte...

Men klarar ni av det så är det nog ingen fara! :)

Vet inte vad det kostar med vanlig pose i atalje, men det kan man ju lätt ta reda på...bara att ringa eller kolla nätet hos diverse fotografer...

• weddinggirl08

Men jag tycker inte det är legitimt att ta ut en extra avgift för att de är gifta??? Jag menar, bokar jag en tid för foto på en fredag så kostar det väl det det ska kosta i normala fall.

• Veronika Brith

Allt handlar om att hitta "rätt" fotograf för ett "rätt" pris. Du behöver inte säga att ni behöver bröllopsbilder. Du kan säga att ni vill ha porträttbilder i studio eller utomhus och kolla vad fotografer har för priser. That's it!

• Zudette

Jag kan tänka mig att det är så som Veronika Brith säger - Självklart behöver jag inte berätta allt för fotografen men jag var lite nyfiken på om nån visste hur det är så man vet hur man ska bygga upp strategin!

Om man "råkar" se mer lycklig ut än andra kan ju knappast vara ett argument att bryta ett avtal???? För visst räknas det som ett avtal när man beställt en fotografering, eller....

Jag har försökt att luska men varit mycket sparsam med info när man inte vill betala mer än man måste så nu har jag lite koll, men är fortfarande nyfiken på om det kan skilja i pris om man är ärlig och inte vill känna sig knäpp om man nu kommer med en blomma i handen ;)

• signaoturen

En bröllopsfotografering kräver i allmänhet mer tid och kostnader än annan fotografering och är oftast på obekväm arbetstid och därför kostar den mer.
    På en vardag bör man kunna förhandla till sig ett bättre pris då fotografen inte behöver ta ut helgtillägg och vara ifrån familjen när alla andra är lediga.

• Juni2009

TS

Jag bara undrar... varför ska du/ni vara snåla med bröllopsbilder?

Det är ju er stordag.

Svar på tråden Pris för fotografering???