Vad kostar det att hyra en fotograf?
Vi har bokat en fotograf, men han sajer att vi kan diskutera priset senare.. Men nu vet vi inte vad som ar rimligt, eller vad vi ska rakna pa for varan budget.. Nagon som vet?
Vi har bokat en fotograf, men han sajer att vi kan diskutera priset senare.. Men nu vet vi inte vad som ar rimligt, eller vad vi ska rakna pa for varan budget.. Nagon som vet?
det beror helt på va ni ska fotografera men det e från 6000 uppåt ..ta reda på det så ni inte blir chockade efteråt =D
Mini Pling skrev 2008-05-02 18:45:40 följande:
Det beror ju lite på var ni bor. Vi har två st. som fotograferar oss först parbilder innan vigseln, under vigseln, när vi kommer ut från kyrkan, krambilder och lite "uppställda" familjebilder. Det kostar 5500:-. Då får vi en dvd med alla bilder på, alltså inga framkallade, www.brollopsproffsen.com
det hade jag aldrig gått med på. Tycker ni borde komma överens om priset nu, fotografen kan ju säga vilket pris som helst och ni måste då betala för det!
Att svara på vad en fotograf kostar är ungefär lika "enkelt" som att svara på vad en hantverkare eller en annan tjänsteutövare kostar, dvs. det är omöjligt utan att gå in på hur mycket arbete som skall utföras och vilken kvalité det är på det. Det kan alltså kosta från några tusenlappar för någon som gör det som hobby, som vill öva på att ta bröllopsbilder för att det är kul och som ger er obearbetade bilder direkt från kameran upp till många, många tusen för en erfaren fotograf som levererar bilder som är individuellt genomgångna och bearbetade och som är vackra som konstverk. Självklart spelar det roll också hur lång tid fotografen skall arbeta och hur många bilder som ingår.
Att er fotograf inte verkar vilja prata om priset får mig snarast att tro att det är det första som gäller för alla som arbetar som fotograf ser nog till att kunden förstår och accepterar priserna innan en massa jobb läggs ned.
Ett tips i all välmening - ni måste prata och komma överens om priser nu och gör det skriftligt! Vill han inte det finns det nog skäl att överväga om ni verkligen vill anlita honom!
Vi betalar 1950:- för själva fotograferingen, sen betalar vi för de bilderna vi själva väljer att vi vill ha. Han är jätteduktig och professionell så det där beror helt på. Vi pratade med en annan fotograf här i stan och deras fotografering kostade också 1950:- men där fick man inte köpa lösa bilder utan var tvungen att ta deras album och då kostade det helt plötsligt 5300 för 12 bilder...
Popcorn:
Det var mycket som var värt att läsa i ditt inlägg. Speciellt att det faktiskt är stor skillnad på om man anlitar en amatör som levererar bilder obearbetade eller om man anlitar ett proffs där varje bild är noga efterbearbetad.
För de flesta här inne verkar antalet bilder vara viktigast. Man läser ofta i stil med "Vi får 600 bilder. Hurra!" Med viken kvalité då? Jag vill hellre ha 50 riktigt bra bilder från min dag taget av någon som har lagt ner sitt allra yttersta i dessa 50 bilder.