• Ayeree

Bröllop långt bort - vad göra med dement mormor?

Vi har inte bestämt oss för var vi vill gifta oss än men 2 av 4 alternativ innebär en lite längre resa. Antingen till Ishotellet i Jukkasjärvi eller till en (ej bestämd) ö i Karibien/Söderhavet. De här alternativen är dessutom våra favorter.

Det vore ju trevligt om vår närmaste familj kunde vara med vilket leder till ett problem: Min mamma är anhörigvårdare till min svårt dementa mormor. Dementa mår inte bra av förändringar så både att lämna mormor på ett korttidsboende och att ta med henne (vilket dessutom skulle förstöra mammas semester) riskerar att döda henne.

Hur i all världen löser man det här? Min mamma älskar att resa och jag är hennes enda dotter så hon skulle sörja väldigt mycket om hon inte följde med men samtidigt skulle hon få fruktansvärt dåligt samvete om mormor gick bort medan hon själv låg på en sandstrand och solade.

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Bröllop långt bort - vad göra med dement mormor?
  • matildaochniklas

Du kanske kan prata med din mamma o höra om hon har något bra förslag. Har du ingen moster som kan ta hand om mormor så länge? Om ni håller er till sverige behöver din mamma kanske inte vara borta mer än ett par dagar.

• Kärlek ger näring åt själen

Hmm det är ett väldigt svårt läge. Men ni har ingen som avlöser din mamma? Tänkte för det kan ju vara en lösning att de löser av din mamma medans du gifter dig.
    På så sätt blir det inte en förändring i miljön.

med tanke på att ni funderar på att gifta er på Ishotellet så antar jag att ni funderar på ett vinterbröllop?

För i så fall så kan ni börja så smått att vänja din mormor vid att det kommer en ny person som hjälper din mamma att vårda din mormor.
    Oftast så är detta inte lika påfresatande som att flytta runt.

Hoppas att det löser sig för dig.

• Ayeree

Tyvärr är min mamma enda barnet i en väldigt liten släkt så det finns ingen som kan ta hand om mormor medan mamma åker bort. Jag har tjatat om att få till någon slags avlastning i över ett år nu (mamma har haft hand om mormor i ca 2 år) men inget har hänt.

Vi har inte berättat för någon att vi tänker gifta oss och vill väl helst ha bestämt lite mer först (plats, ungefärligt datum, etc). Att börja vänja mormor vid korttidsboendet vore kanske en idé. Eftersom hon behöver dygnet-runt-övervakning så funkar det nog inte att någon annan tar över hemma hos mamma.

• matildaochniklas

Att "skola in henne" på ett korttidsboende är väl ett jättebra alternativ. Kanske kan vara skönt för din mamma att känna att det finns hjälp att få.
    Du kanske kan ringa till nåt boende o höra om den möjligheten finns - innan du pratar med din mamma. Så att du kan berätta för henne hur det skulle kunna lösas. Sen måste väl ändå din mamma också känna att det är en bra lösning, så att hon kan koppla av. Lycka till!

Jag jobbar inom vården o jag tycker det är konstigt att din mamma inte fått någon hjälp med avlastning Men det bästa är att du ringer till en biståndshandläggare. (Ring kommunväxlen så hjälper de er). För det är de som bestämmer hur vida din mamma kan få hjälp med avlastningen. Men hon skulle inte klara sig med hemtjänst? De tittar ju till dem eller hon har konstant behov av hjälp?

Bara hör av dig om du behöver mer hjälp

• Ayeree

Fram tills för 2 år sen bodde mormor på ett jättebra demensboende. Tyvärr lades det ner och alternativet var långtifrån lika bra. Ett ålderdomshem med blandat dementa och ickedementa, inga lås på dörrarna och bara 1 personal på 50+ boende under nätterna. Mamma tyckte inte det var ett alternativ så hon tog hem mormor istället.

Mormor ska sitta i rullstol eftersom hennes balans inte är sån att hon klarar att gå, tyvärr kommer hon inte ihåg det själv utan man måste alltid hålla koll på henne. Med andra ord är hemtjänst inte ett alternativ

Pratade med sambon och det verkar mer eller mindre ha löst sig, åtminstone om vi åker utomlands, genom att vi inte har med några föräldrar. Han tror inte att hans föräldrar skulle komma och då känns det fel att min mamma följer med.

Ayeree okej.. Tycker det är dåligt när de blandar hej vilt så *tyvärr* För de dementa behöver lugn och ro och det är svårt att få det när det är blandat.

Hmm men ni har inte provat prata med en arbetsterapeut om bälte till henne? Det brukar hjälpa.

Hoppas att det löser sig fullt ut för er.

• Ayeree

Tack för omtanken!

Hon har redan bälte och det hjälper men det skulle behövas galler (tänk spjälsäng) runt sängen på natten. Mamma har en rörelsedetektor som börjar tjuta om mormor tar sig ur sängen men då måste det ju finnas nån där som kan höra.

• majsannio

Ayeree, det låter defenitivt som om din mormor behöver komma in på ngt som heter avlastning. Man bor hemma i tex 1-2 veckor och sedan på ett boende i 1-2 veckor. Att vara anhörigvårdare till en svårt dement person är väldigt jobbigt och din mamma behöver säkert all hjälp hon kan få. Dock så kan det som anhörig vara väldigt jobbigt att ta det beslutet eftersom det känns som om man sviker sin mamma. Prata med din mamma om att det finns hjälp att få. Kontakta socialen i eran hemkommun. Lycka till!!

Ayeree :

aha okej. Men har hon en special säng eller vanlig?

Jag vet vilken säng du menar Men det finns så man kan koppla rörelselarmet till vanlig larm (om du förstår hur jag menar).

Jag håller nog med majsannino med att din mamma skulle behöva någon form av avlastning

Hoppas att det löser sig för er.

Svar på tråden Bröllop långt bort - vad göra med dement mormor?