• BrudSeptember2008

    Hjälp mej tjejer!

    Jag går inte ner i vikt! Jag står helt still.. Och har gjort det ett bra tag nu.

    Äter ingen speciell diet, utan försöker äta regelbundet, små potioner, mycket frukt och grönt. Dricker mycket vätska och får in en del vardagsmotion. Aldrig att jag tar hissen, går mycket på jobbet osv.

    Men inget händer.. Motivationen är ganska låg nu kan jag säga. Hinner oftast inte gå ut och gå promenader och träna är inte min grej.

    *ledsen tjockis*

  • Svar på tråden Hjälp mej tjejer!
  • JesperMia

    Kan du inte försöka klämma in en halvtimmes promenad varje dag i alla fall? Skippa bilen, ta bussen och kanske hoppa av en hållplats lite längre från jobbet än vad som finns?
    Börjar man bara röra på sig så blir det lätt en vana, istället för ett hemskt måste. Sparka upp killen ur soffan och be att han går med dig ut och går, simmar eller vilken motionsform som passar dig/er bäst...

    Zozo, det är väl aldrig fel att äta frukt och grönt istället för att kanske småäta på annat?

  • Zozo

    JesperMia; jo det kan definitivt vara fel att äta för mycket frukt om man vill ga ner i vikt. Naturligtvis ska man heller inte smaäta ngt annat.

  • Lakritspuck

    Gå med i viktklubben på Aftonbladet. Eller mät och väg det du äter på -säg- tre dygn och kaloriberäkna själv. Då ser du vad du behöver ändra. Det kan handla om rätt små saker som tillsammans gör att du inte går ner.

  • SweetSun

    äter du bröd, pasta o.s.v? dra bort alla mjölprodukter ett par veckor och testa. Jag prövade ALlT utan att gå ner i vikt.. tills jag slutade med mjöl.. då rasade jag 25 kg ;)

  • stenbruden

    Det låter ju som att du gör allt rätt... Förstår din frustration! Jag tror ju mest på det som du gör nu! Det kan ju iof gå i vågor, ofta när man har gått ner första kilona stannar det av ett tag. Det är precis då man måste hålla motivationen uppe och kämpa på!! Kom igen, du orkar!!

    Min m2b går just nu på camebridge och har tänkt att göra det i 10 dagar totalt, sedan går han över till GI direkt för att hålla nere vikten. Han har gått ner 4 kilo på 4 dagar. Men det är tufft!

    Kämpa kämpa! Envisheten ger den största effekten tror jag!

  • BrudSeptember2008

    Tack allesammans!

    Det är ju det som är sååååfrustrerande att jag verkligen verkligen försöker, så händer det inget!

    Jo, frukt äter jag några om dagen.
    Undviker bröd, men unnar mej ofta en skiva grovt bröd på helgen. Annars äter jag oftast havregrynsgröt.
    Fullkornspasta äter jag ibland men mest potatis i olika former, dock ej pommes frites.

    Bilen tar jag till skolan och jobbet, vi bor på landet. Buss är inget alternativ, går inga så sent som när jag slutar.
    Har varit duktig på att motionera med promenader eller cykla motionscykel, höll på minst 5 dagar i veckan i ca 1h per gång i ca 9 veckors tid. Men det hände inte mycket med vikten ändå.. Så jag la ner det, känndes intevärt att lägga ner den tiden men ändå inte gå ner nåt vidare.

    Går inte upp, men ej heller ner.

  • Lakritspuck

    Om du står stilla i vikt äter du precis lagom mycket för att hålla den vikt du har på den aktivitetsnivå i vardagen du har. Alltså måste du skära ner på kalorierna om du vill gå ner för som du märkt måste man promenera väldigt länge för att det ska synas på vågen.

    Om du inte vill räkna kalorier kan du prova att till lunch och middag ersätta halva din vanliga portion av potatis/ris/pasta med grönsaker.

    Jag vet inte vilken typ av mat du äter i övrigt ifall du också behöver ändra i recept för att minska kalorierna per portion (enklast genom att se över mejeriprodukter som creme fraiche, samt mängden matfett).

  • miss alm
    SweetSun skrev 2008-05-02 12:33:16 följande:
    äter du bröd, pasta o.s.v? dra bort alla mjölprodukter ett par veckor och testa. Jag prövade ALlT utan att gå ner i vikt.. tills jag slutade med mjöl.. då rasade jag 25 kg ;)
    Grattis!!

    TS: Läs Sten Sture Skaldemans bok GI-noll! Hur konstigt det än låter så funkar det verkligen! Jag har dessutom lyssnat på Staffan Lindeberg, Sverre vad-han-nu-heter och Charlotte Erlansson-Albertsson (har fördelen att bo i Lund där de föreläser en hel del) och det finns INGA belägg för att denna typ av kost ökar kolesterolvärdena eller är farlig på NÅGOT sätt!

    Lycka till!
  • BrudSeptember2008

    Jag brukar äta, halva tallriken med grönsaker och 1/4 kött och 1/4 pasta/potatis/ris.

    Dricker mest vatten och kaffe.

    Köper minimat, lätt creme fraich, eller viktväktarnas.

    tack för tipsen!

    Jag ska dra ner ännu mera på maten, äta ännu mer grönsaker! Jag SKA ner några kg till innan bröllopet!
    Jag SKA....

  • stenbruden

    Min m2b kör GI lite då och då och det ger faktiskt resultat! Ta gärna bort pasta, bröd, potatis osv helt och hållet med småååå undantag ibland. Om du tar bort det helt så får du faktiskt äta annat fett som är gott, typ feta såser och dressingar osv.

    Nu är det grillsäsong, perfekt för GI! Grilla kött,fisk eller vad du nu vill ha och ha bara sallad till. Glöm inte att göra roliga sallader också, mycket avokado!! Dressingar på creme fraich osv

    Det går men som ngn skrev du måste äta mindre än du gör av med
    Kör hårt med grillen

  • Sommargrönt

    Jag brukade vara i din sits. För tre veckor sedan gick jag med i Viktklubb.se och sen dess har jag gått ner 2,3 kg. Det är en sida där man skriver upp allt man äter och allt man rör på sig. Och beroende på nuvarande längd, vikt, midjemått, hur länge man varit överviktig och vad man har för mål så får man en daglig dos kalorier att göra av med. Jag lärde mig två saker: Jag åt för lite och jag åt för lite fett. Sen jag ändrade på dessa saker sa det bara pang så gick jag ner massor! Så du behöver kanske inte gå med i viktklubb men tänk efter hur många kalorier du äter på en dag. Och hur mycket av det som är fett. För mig så gjorde ett par frukter extra och en näve nötter om dagen hela skillnaden!

  • Sommargrönt

    Varning! Att äta mindre är inte alls alltid lösningen! Om man äter för lite så ställer ämnesomsättningen om sig så kroppen gör av med mindre. Det är inte alls bra, då måste man äta mindre bara för att hålla vikten.

    Att äta massa grönsaker istället för vanlig mat är inte heller bra. Kroppen behöver t ex fett för att bränna fett. Ett vanligt fel är att man tror att grön diet gör att man rasar i vikt. Det stämmer inte alls alltid.

    Jag tror du borde skriva upp vad du äter och sen gå till en dietist eller en tjänst på nätet som hjälper dig att räkna ut vad du behöver äta och fördelning mellan fett, protein och kolhydrater.

    Att bara be dig äta mindre och röra dig mer kan vara helt fel. Vet du t ex om du är frisk? Det finns sjukdomar som gör att ämnesomsättningen är sjukligt låg...

  • Hammerman

    Heh, efter att ha läst alldeles för mycket om diverse indiska religioner provade jag att inte äta kött på en månad ifjol, mest på kul.

    Skulle kunna göra om det, trots att det blev en hel del chokladbollar och mycket mer mjölkprodukter än annars gick jag ner ett par kilo och mådde faktiskt väldigt bra.

  • brud 20080705

    Hej!jag har gjort Danska rikshospitals kuren och båda gångerna har jag gått ner 5 kg på 13 dagar men sen gäller att du ser upp med vad du äter man går upp i vikt igen!

  • BrudSeptember2008

    Tack för alla era råd!:)

    Ska testa lite, kanske är det så att jag äter för lite fett jag med. Försöker ju undvika det...

    Nu känner jag mer mer peppad och motiverad!
    :)

  • förväntansfullbrud

    Gå upp en halvtimme tidigare VARJE morgon och gå en rask promenad innan frukost. När du kommer hem gör situps. Börja gör 10st. Efter en vecka kan du göra ytterligare 10. Gör detta varje da så kommer du garanterat gå ner. Och man blir så mycket piggare. Bra att göra det direkt på morgonen så har man det överstökat, är så lätt att man struntar i det annars för nåt bra på tv t.ex. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mej tjejer!