• fiffinurlig

Söker recept på god röra med skaldjur att ha som förrätt

Vi ska ha en kall förrätt som står på bordet när gästerna kommer in. Vi har tänkt oss en liten skaldjursbakelse och behöver tips på nån skaldjursröra som man kan ha uppepå brödet. Hellst ska denna gå att förbereda dagen innan. Någon som har något smaskigt recept??

• Svar på tråden Söker recept på god röra med skaldjur att ha som förrätt
  • mazaba

Ja brukar göra en egen röra med räkor o crabsticks
    innehåller även crem fraiche alt gräddfil eller lite av varje smaksak, själv gillar jag inte gräddfil därför har jag bytt ut den.
    Lite klick majonnäs, dill, röd, gul o purjolökfint hackat.
    Krydda par droppar tabasco om man har hemma ja tar annars lite cayennpeppa o lite paprila pulver annrs salt o svart peppar.

Klar att servera.

Brukar även smak sätta den med chili sås då har jag avocado o toast till.

Utan chili sås passar den til bakpotatis.

Nu blev jag sugen på den röran.

Lycka till o hoppas du hittar något som passar dig.

• pluggisen

Hej!

Varför just en bakelse du kna ju göra mycket med skaldjur, toast skagen, räkcocktail, crepes och räkbakelse om du nu vill ha det. Mitt tips är att du gör en typ skagenröra på räkor, majonäs, dill och lite citron alt. cremefraiche,lägger det på rostat bröd och garnera med citronklyfta och en dillkvist.

Alt. är att du gör en liten bakelse med ljust bröd som du har tryckt ut runda fomar med en pepparkaksform och varvar röra med bröd och garnera sidorna med hackad dill och ovansidan med ägg och en liten skiva lax och även liten citronbit och dillkvist alt. persilja.

Gör du en räkcocktail är det salladsbädd, räkor, cocktailtomater, sparris och en rhode island- dressing till.

Det var mitt lilla tips, hoppas du hittar något som faller i smaken, själv ska vi ha en laxtoast till förrätt......

Kram

åhhhhhh, vad jag blev sugen nu.........hihi

• Melis

Jag såg på laila mat för nån dag sen och då gjorde hon någon röra på räkor,majonäs, citrongräs, vårlök och lite annat som hon sedan fyllde avokados med...såg rätt gott ut om inget annat

• fiffinurlig

MMMmmm..Tack för alla förslag! Låter mumsigt!

pluggisen: Nej det måste inte vara en bakelse, jag bara föll för att det lät så smaskigt MEN det måste vara simpelt. Vi har bara två serveringspersonal och dom ska kunna slänga ihop förrätten i en handvändning. Den behöver eg. inte vara matig, men då vi har varmrättsbuffé vill vi att gästerna får sätta sig ner och tugga på något innan det är dags att hämta varmrätt.
    Vi har lite limegrönt som temafärg och har bla. lime som dekoration, och hade därför funderingar på fyllda limeskal, men det verkar vara alltför mycket jobb..

• gottelina

Jag brukar köpa ishavssallad på burk och röra ut den med lite creme fraiche så den blir lite mildare. Blandar i hackad dill och grovt hackade kräftstjärtar eller räkor (går säkert att blanda också) Denna röra använder jag till allt möjligt. Crustader eller toast. Har också haft den i smörgåstårta så bakelser borde funka utmärkt. Då kan man ju göra hela bakelserna dagen innan och bara garnera dem lite på den stora dagen. Ishavssallad finns i billiga varianter som är hur goda som helst. Tex euroshoper eller eldorado eller nåt. Lycka till!!!

• pluggisen

fiffinurlig:

Då passar ju en toast skagen bra då får du både bröd räkröra och sallad på en och samma tallrik.

Då gör du röran dagen innan, rostar bröd i ugnen eller om du tar det färskt, lägger salladsblad på brödet toppar med röran och garnerar med citron och dill, färdigt......mums

Glömde fråga: Hur många gäster blir ni?

• fiffinurlig
    pluggisen skrev 2008-05-02 15:34:49 följande:
    fiffinurlig:Då passar ju en toast skagen bra då får du både bröd räkröra och sallad på en och samma tallrik.Då gör du röran dagen innan, rostar bröd i ugnen eller om du tar det färskt, lägger salladsblad på brödet toppar med röran och garnerar med citron och dill, färdigt......mumsGlömde fråga: Hur många gäster blir ni?
    Vi är 44 stycken så det är inte såå många
Svar på tråden Söker recept på god röra med skaldjur att ha som förrätt