• Kakan80

    Vad för kläder ska min brudgum ha?

    Vi läste någonstans att brudgummen inte skulle vara mer uppklädd än gästerna. Dvs om vi har, som vi ska klädsel kavaj så ska inte brudgummen ha jacuett (vet inte om det stavas så) utan just kostym.

  • Svar på tråden Vad för kläder ska min brudgum ha?
  • RDF

    På de flesta kavajbröllop jag varit på så har brudgummen haft frockcoat och varit finare än övriga gäster.

    Jag tycker att det ska vara så också! Gillar inte heller när best man är lika klädd. Jag tycker brudparet ska vara finast klädda båda två. Men var och en gör som de vill!

    Vad känner han att han vill ha för kläder så han känner sig bekväm och fin?

    J

  • pallesj

    Vi har klädsel kostym o min m2b ska ha en vanlig kostym från dressman

  • Savonit

    Varför skall hela bröllopet kretsa runt Kvinnan och hennes skönhet?
    Kvinnan skall köpa ett helt nytt sett med kläder som skall användas en gång, mannen skall hyra/låne eller ha eget, han skall heller inte vara mera klädd än övriga gästerna, och han skall helst stå i skymm undan och låta sin brud visa upp sig.
    Men han skall ändå stå för merparten av kostnaderna eftersom han har störst lön.
    Han skall även bekosta en ny rign utöver den han redan köppt vid förlovningen, men mannen skall bära sin gamla slitna.

    NEJ, sluta köpa andras åsikter och gör vad ni själva vill.
    Mannen skall ha lika stor del i sermonin och den underbara dagen.
    Och köp inte flera tidningar då dom inte innehåller några tipps alls till mannen utan är bara tillängnad till bruden.

  • Fröken förväntan

    Min m2b har provat allitfrån frockcoat till frack men valde kostym eftersom han kände sig snyggast i det (och det är han ) och jag valde den klänning jag kände mig finast i. Så mitt råd är att ni båda ska välja det ni känner er tjusigast i!

  • pallesj

    Lite väl negativ. Det står väl för långt ifrån alla, som har det så Min mans kläder var inte mycket billigare än mina o han besämde själv, jag vill att han ska ha 2 ringar men han vill själv bara ha 1 Tror med mig att det är fler som har det så att männen oxå bestämmer, De är ju heller inte lika noga med sitt utseende sen med make o hår o allt. Tidningar står det faktiskt till båda i rätt mycket tycker jag.
    Tycker inte du behöver gå in i en tråd o vara ett sånt neggo


    Savonit skrev 2008-05-01 18:11:09 följande:
    Varför skall hela bröllopet kretsa runt Kvinnan och hennes skönhet?Kvinnan skall köpa ett helt nytt sett med kläder som skall användas en gång, mannen skall hyra/låne eller ha eget, han skall heller inte vara mera klädd än övriga gästerna, och han skall helst stå i skymm undan och låta sin brud visa upp sig.Men han skall ändå stå för merparten av kostnaderna eftersom han har störst lön.Han skall även bekosta en ny rign utöver den han redan köppt vid förlovningen, men mannen skall bära sin gamla slitna.NEJ, sluta köpa andras åsikter och gör vad ni själva vill.Mannen skall ha lika stor del i sermonin och den underbara dagen.Och köp inte flera tidningar då dom inte innehåller några tipps alls till mannen utan är bara tillängnad till bruden.
  • Schatzilein

    Tycker nog att det ligger lite i det, att tidningarna mest riktar sig till blivande brudar. Inte så konstigt kanske, för det är ju lite mer kring frisyrer, make-up och smycken för tjejer, som man kan sälja annonser kring. Och att döma av hur könsfördelningen är här så verkar kundkretsen vara grymt kvinnodominerad och männen inte lika intresserade. Tyvärr.

    Men Savonit, du och din blivande gör väl precis som ni vill och lägger pengar på det ni tycker är viktigast, för att ni båda ska känna er vackrast och lyckligast på er dag?

  • Aleta

    Att brudgummen inte skulle vara finare än gästerna har jag aldrig hört.
    Jag har varit på måååånga bröllop och enda gången som det har varit så var när det var klädsel frack för gästerna
    Brudgummen har ju ofta frack, smoking eller frockcoat fast klädkoden är kavaj.
    Ta något som gör honom glad!

  • ganesha

    Vad jag har hört får brudparet (alltså både man och kvinna) vara ett snäpp finare än gästerna utan att det blir etikettsbrott.

    Hur viktig är etiketten? Kan din man (och du själv) känna er fina utan att känna er överklädda om ni har flera snäpp finare kläder än gästerna...? I så fall är det bara att tuta och köra.
    Låter sunt att sätta en hyfsat låg dresscode för gästerna så de har råd att komma, men att själva klä sig så fint och dyrt man har lust.

  • Savonit

    Jag kommer inte in i tråden som neggo, jag kommer in i tråden och förklarar att man skall göra precise som man vill och inte lyssna allt för mycket på var som saggts och skrivits, för det är ändå ofta helt fel vinklat och männen glömms ofta bort.

    Gör som ni känner, och skit i ettiket.
    Männen vill ochså ha en speciell dag.

  • Schatzilein

    Brudparet är väl alltid mer uppklädda? Däremot försöker man väl undvika extrem skillnad mellan brudgum och klädkod för gästerna: typ frack/kavaj. Vad är egentligen frockcoat? Jag menar, jag vet hur det ser ut, men var i stilnivå ligger det egentligen? Är det något helt nytt eller?

Svar på tråden Vad för kläder ska min brudgum ha?