• sandyb­ee
    Äldre 29 Apr 20:11
    7547 visningar
    19 svar
    19
    7547

    För dyrt för gästerna?

    Hej,

    Vi velar när det gäller lokal och ber därför om er hjälp med att göra valet enklare.

    Allra helst vill vi ha ett herrgårdsbröllop och funderar på det ställe där vi spenderade vår första natt som gifta (vi vigdes borgerligt i smyg för ett år sen), Gimo Herrgård. Kruxet är dock att det ju är en bit att åka för våra gäster som i huvudsak kommer från Stockholm. Att övernatta på Gimo kostar 800 kr/person och de ger inget specialpris till bröllopsgäster.

    Är detta för dyrt tycker ni eller kan man med gott samvete bjuda sina gäster dit?

  • Svar på tråden För dyrt för gästerna?
  • Vidali­la
    Äldre 29 Apr 20:13
    #1

    Måste de bo just där? Ni kan ju annars erbjuda dom några billigare alternativ i närheten. Men skriv ut vad det kostar så får de välja.

  • Lakrit­spuck
    Äldre 29 Apr 20:16
    #2

    Om det är som en kuvertavgift som blir 800 kr är det för dyrt. Om det däremot finns en möjlighet att vara med på bröllopet men inte övernatta för 800 kr så tycker jag att det är ok. Men då gäller väl att man får organisera någon buss eller samåkning eller kompisar som agerar taxi på natten så man inte måste övernatta om man inte vill lägga pengar på det.

    Härligt med herrgårdsbröllop annars!

  • Vidali­la
    Äldre 29 Apr 20:27
    #3

    Ja gud nej, inte menade du kuvertavgift på 800 utan en övernattningsavgift på 800 väl?

  • sandyb­ee
    Äldre 29 Apr 20:27
    #4

    Det är inget tvång att sova över givetvis, helt frivilligt. Men det kostar 800 kr om man väljer att övernatta på Herrgården, finns ett vandrarhem inte allt för långt ifrån som är billigare, och man kan ju välja att åka hem om man vill även om det blir en bra bit (ca 1.5 timme att köra).

  • Vidali­la
    Äldre 29 Apr 20:29
    #5

    Då hade jag angett båda två som alternativ. Det ligger inget mellanting mitt emellan? Bara man som gäst vet vad de olika laternativen kostar och hur långt det är hem så tycker jag inte att ni behöver skämmas det minsta!

  • sandyb­ee
    Äldre 29 Apr 20:29
    #6

    Nej, absolut inte! Det är Herrgårdens rumspris som avses.


    Vidalila skrev 2008-04-29 20:27:35 följande:
    Ja gud nej, inte menade du kuvertavgift på 800 utan en övernattningsavgift på 800 väl?
  • Vidali­la
    Äldre 29 Apr 20:30
    #7

    Tänkte väl det :)


    sandybee skrev 2008-04-29 20:29:56 följande:
    Nej, absolut inte! Det är Herrgårdens rumspris som avses.
  • Vidali­la
    Äldre 29 Apr 20:30
    #8

    Lite sniket av dom att inte ge er lite rabatt tycker jag.

  • frida7­9
    Äldre 29 Apr 21:22
    #9

    800 kr / person i enkel eller dubbelrum? Det är ganska mycket pengar, men samtidigt så är det väl frivilligt för gästerna? Ge alternativ med billigare vandrarhem, tror det finns flera i närheten (är från trakten själv men har inte bott där på snart 10 år nu). Gimo herrgård är jättevacker och jag hade absolut kunnat tänka mig betala 800 kr för att få bo kvar fint efter ett bröllop

    Annars kanske ett alternativ är att boka buss? Fast det tråkiga med det är att festen måste ta slut ett visst klockslag.

  • sandyb­ee
    Äldre 29 Apr 21:46
    #10

    frida79: instämmer med dig ang buss, vi har funderat på det men tycker det blir oerhört tråkigt. Dessutom tror vi inte att det skulle bli tillräckligt många som skulle välja bussen för att det skulle vara värt det. Men vi vill inte att de av våra nära och som studerar ska tacka nej pga kostnad för övernattning.

    Vet att STF har vandrarhem i närheten för ca 350 kr/pers. Så det finns ju alternativ.

  • sandyb­ee
    Äldre 29 Apr 21:59
    #11

    Det var visst Gimo IF som har vandrarhemmet, olika prisnivåer beroende på typ av rum.

  • Yrvädr­et
    Äldre 29 Apr 22:41
    #12

    Finns vandrarhem att välja på om man vill tycker jag absolut inte att det är något problem. Dessutom är en och en halvtimmes resa hem överkommligt om man hellre vill det! Låter jättefint med herrgårdsbröllop! Kör på det

  • HurraV­iSkaGi­ftaOss
    Äldre 29 Apr 22:43
    #13

    Om det är 800 kronor per rum tycker jag att det är helt ok. Men om det är 800 kronor per person tycker jag att det är för mycket.

    Om det är per rum, erbjud det plus annat billigt alternativ som finns i närheten.

  • bruden­sara
    Äldre 29 Apr 23:16
    #14

    Om ni tipsar både om herrgården och det billigare vandrarhemmet så tycker jag att det låter jättetrevligt! Själv skulle jag gärna övernatta på herrgården, det låter som en perfekt avslutning på en bröllopsfest. Väldigt romantiskt om festen blir på stället där ni tillbringade er bröllopsnatt, det binder ihop allt på ett fint sätt!

  • Emblin­gen
    Äldre 30 Apr 06:13
    #15

    Våra vänner gifter sig utanför stan i sommar och de har hyrt hotellet som bröllopslokalen tillhör. Rummen där kostar också 800 kr/natt och alla hotellet blev fullt enbart med bröllopets gäster. De har bjudit ca 65 st.
    Vi ska bland annat bo där den natten.

    Tror de flesta som kommer att vara med på festen uppskattar att få möjlighet att bo över. Så blir ju bröllopet som en minihelg, mycket trevligt!

    Så ge det som ett förslag för gästerna så får de som inte vill fixa transport hem själva (busshyra här i Göteborg kostar annars 1800 kr för en timma genom Göteborgs spårvägar)

    Lycka Till!

  • sandyb­ee
    Äldre 30 Apr 07:35
    #16

    Tack för era svar! Det är helt ovärderligt att kunna få de här råden som ett sånt här forumen kan erbjuda!!

    Angående priset så är det 800 kr/person .... på deras hemsida står det bara 800 kr/natt så först trodde vi att det gällde hela rummet, men sen när vi pratade med dem fick vi veta att det var per person och att ingen rabatt utges till bröllopsgäster ens om man garantarerar ett visst antal gäster. Detta tycker vi är sniket!

    När det gäller buss så skulle kostnaden nog bli rätt hög eftersom vi då måste stå med buss även till herrgården och tillbaka (vi hade tänkt hålla igång hela natten, men det skulle innebära att vi skulle vara tvungna att ange en sluttid då bussen hämtar) - vilket är 2 x 136 km. Man kan ju givetvis kolla upp det som alternativ. Men det finns ju vandrarhem på orten som erbjuder övernattning från 150 kr - 450 kr beroende på rumstyp.

  • Juni20­09
    Äldre 30 Apr 07:48
    #17

    TS
    låt gäster fixa boende själv.
    ni kan skriva på inbjuden att ni skasova där så gäster får avgöra själv om dom vill övernatta där eller inte.

  • Lakrit­spuck
    Äldre 30 Apr 09:47
    #18

    När det finns billigt vandrarhem i närheten tycker jag verkligen ni kan vara där. Blir nog jättetrevligt!

  • Mathia­s76
    Äldre 22 Mar 08:44
    #19

    Kan säga att de fortfarande är omöjliga på rumspriserna.
    Vi valde bort dem för att de vägrar gå ner i pris på sina rum som nu ligger på 1000:- för ett enkelrum standard och 1720:- för ett dubbelrum standard.
    Enda chansen att få billigare rum är att gifta sig i Juli, när de har sommarpriser, men vem vill gifta sig i Juli?
    Med andra ord så ligger de tom högra än de flesta Stockholmshotel

Svar på tråden För dyrt för gästerna?