• jelikr

Ni som hade fotograf hela dagen...

...kan jag få se lite kort???
    Vår fotograf vill ha lite tips på hur vi tänkt oss , vilka slags foton vi vill ha , så vi behöver nåt att visa honom.
    Kanske nån som har en sida man kan visa.
    Hoppas på lite hjälp här på BT

• Svar på tråden Ni som hade fotograf hela dagen...
  • jelikr

Ingen som haft fotograf hela dagen???
    Kanske nån har några tips på kort iaf???

• femman

De ni kan göra är att fundera på miljöer ni älskar och känner er avslappnade i. Favoritplatser ?
    Favorit platser & saker som ni tycker mycket om och har känslor till. En del väljer ju att fotas i stort sett från dom kliver ur sängen på bröllopsdagen. En del väljer ju intima bilder i studio eller ute i det fria på favoritplatser där man får vara ifred och det inte är så mycket folk. Alltså intima på det sättet att dom utstrålar romantik och inga sexscener direkt. Om man nu inte vill ha det .
    fotograferna brukar ha lite exempel på sina hemsidor.

• jelikr

Tack tack Vi kommer vara lite begränsade med platser , men ska fota i och kring kyrkan innan vigseln och vid en älv som går förbi vårt hus efter vigseln.
    Vi hoppas det blir bra.
    Men sen kommer fotografen vara med från vi kommer till frissan 9.00 på morron och till efter tårtan ca 22.00.
    Är det nåt speciellt man ska tänka på att få fotograferat under dagen?
    Alltså jag behöver ju inte visa korten för fotografen utan mer ha som tips för oss vad vi ska säga till honom...

• Akvavit

Här finns fina bilder från en fotograf som är med under hela dagen. Kolla under bildgalleri på respektive brudpar.
    www.bildtorget.se/Brollopshemsida/bildgalleri.htm

Här finns också flera som valt att ha fotografen med under hela dagen
    www.mauritsen.se/galleri_brollop.shtml

Det finns säkert många fler. Vad man ska tänka på? tja...vilken typ av familjebilder vill ni ha, och var ska de tas? Vid kyrkan elle vid festlokalen. Vill ni ha bilder på festmingel, detaljer som dukning, tårta, dekorationer? Vill ni ha porträttbilder tagna i räta vinklar, eller lite konstnärligt vinklade? Mycket ögonblicksbilder eller mer planerade? Men ska han vara med hela dagen så lär ni ju förhoppnignsvis få med allt och lite till....

Förhoppningsvis har ni valt en fotograf som har en stil som ni gillar, i så fall är det ju bara att släppa lös honom eller henne. Vem har ni förresten?

• jelikr

Vi har anlitat en amatörfotograf som aldrig fotat bröllop , men tänker väldigt likt som vi angående fotograferingen.
    Dessutom knäpper han bra kort tycker jag...
    På måndag ska han ha vernissage på arken i Övik så då ska jag dit och kika.
    Här kan ni se lite kort han tagit.
    kristofer-foto.se

• femman

Ett stort tips är nog att rekomendera honom att " skaffa " ideer på andra fotografers hemsidor. Det bör man nog i hans läge för att känna sig säkrare utan erfarenhet av bröllop det räcker ju med att ni är nervösa. Av 4-500 tagna bilder så är det inte säkert att de blir fler än 100-150 bra

• jelikr
    femman skrev 2008-04-29 22:51:32 följande:
    Ett stort tips är nog att rekomendera honom att " skaffa " ideer på andra fotografers hemsidor. Det bör man nog i hans läge för att känna sig säkrare utan erfarenhet av bröllop det räcker ju med att ni är nervösa. Av 4-500 tagna bilder så är det inte säkert att de blir fler än 100-150 bra
    Precis så tänkte jag så jag har gett honom adresserna jag fick tips av från Akvavit
    Tack till er båda
  • femman

Om grabben googlar på bröllopsfotografer så hittar han tillräckligt många träffar för att hjärnan ska få sprätt...

• Akvavit

Han verkar ju jätteduktig och ha öga för detaljer, jättefina bilder! Men kanske ni ska påminna honom om ni också vill ha lite mer "traditionella" bilder också där man ser brudparet i helfigur. Det är säkert lätt att dras med i sin konstnärliga vision och ta jättefina bilder, men man brukar nog ofta vilja ha några "vanliga" också.
    Lycka till, det blir nog jättebra!

• hondafreak

Kolla in www.altf.com och www.studioatg.com de har häftiga bilder och många stilar ! Vår fotograf kollar på dem och så har jag gett honom massor med exempel på hur vi vill våra bilder ska kännas.

• jelikr

Har precis mailat fotografen och vi tänker väldigt lika.
    Det kommer bli en hel del traditionella foton men även mycket detaljer som han gillar(även jag) och lite annorlunda kort.
    Sen vore det väl sjutton om vi inte ska få bra kort så vi är nöjda när han nu är med hela dagen
    Oroar mig nu bara för vädret så det inte regnar , blir så tråkigt att bara ha kort inifrån kyrkan.
    Funderar på att isåfall ställa upp ett partytält nere vid älven så kanske man kan få några kort därifrån utan att tältet syns.

• femman

Klokt tänkt. De flesta tänker bara plan A när dom planerar.
    Jag rekomenderar att ni ska ha både plan B och gärna plan C att tillgå i nödfall. Det är lite tungt att omorganisera sånt här på kort varsel. Vi hade förra året ett par som fick mulet väder nästan hela fotgraferingen & när vigseln skulle börja i deras trädgård öppnade himlen sig och dom fick vigas i partytältet. Detta blev inte så bra och detta gick ut över alla som jobbade runt om från brudens hetsiga humör. Hade dom haft plan B hade dom kommit långt utan ilska.

• bröllops gäst

Vi hade fotograf från kyrkan och frammåt. Nåt som vi gjorde som var jättekul att ha efteråt var att ta kort på alla gäster. Vi hade ca 60 gäster och när man är nervös och fokuserad på annat så glömmer man lätt gästerna och de har ju faktiskt klätt upp sig och gått till frissan för våran skull! Vi tog inte gruppbild alltså utan enskilda/par bilder.

• jelikr

bröllops gäst skrev 2008-04-30 12:10:43 följande:

Vi hade fotograf från kyrkan och frammåt. Nåt som vi gjorde som var jättekul att ha efteråt var att ta kort på alla gäster. Vi hade ca 60 gäster och när man är nervös och fokuserad på annat så glömmer man lätt gästerna och de har ju faktiskt klätt upp sig och gått till frissan för våran skull! Vi tog inte gruppbild alltså utan enskilda/par bilder.
    Värdinnans man kommer att fota alla enskilt/familj/par som sen ska sitta i gästboken där de skriver....
  • hondafreak

Vår fotograf kommer ta bilder på alla gästerna par om par när de går in till middan, lite gala-stuk sådär ! Det är annars lätt att glömma nån gäst.

• Fru sen 06

Vill du lägga ut din mailadress så kan jag maila dig en länk....

• jelikr
    hondafreak skrev 2008-05-07 10:55:38 följande:
    Vår fotograf kommer ta bilder på alla gästerna par om par när de går in till middan, lite gala-stuk sådär ! Det är annars lätt att glömma nån gäst.
    Det lät kul fast fotografen är ju med oss då...
    Men vi har en gäst som ska knäppa på alla gäster så vi får fundera hur han ska göra
Svar på tråden Ni som hade fotograf hela dagen...