• mazaba
    Äldre 27 Apr 15:44
    4105 visningar
    14 svar
    14
    4105

    Hindersprövning+ namnbyte

    ska skicka in pappren på hindersprövningen o namn bytet nu i veckan. Skicka ni de två pappren i samma kuvert?
    Hur lång tid tog det innan ni fick papper tillbaks?

  • Svar på tråden Hindersprövning+ namnbyte
  • Stjärn­blomma
    Äldre 27 Apr 15:51
    #1

    Ja, i samma kuvert.
    Det tog en vecka.

  • jeslin
    Äldre 27 Apr 15:52
    #2

    En vecka innan hindersprövningen kom tbx
    Har inte skickat in namnblanketten men om den sak till samma ställe så hade jag lagt i samma kuvert

  • mazaba
    Äldre 27 Apr 15:58
    #3

    tack. Hoppas jag får tillbaks det snabbt tänkte ta med hindersprövningen till Ttyskland när vi ska åka dit ifa det blir över vilkt har man ju bevis på att man handlar till något

  • KIKKIH­OLMBLA­D
    Äldre 28 Apr 09:26
    #4

    Jag skickade in min papper för ca en månad sedan men fortfarande inte fått tillbaka dem :(

  • 200803­01
    Äldre 28 Apr 09:29
    #5

    Det tog en vecka att få tillbaka hindersprövningen och en vecka efter vigseln kom papperna på mitt nya namn

  • mazaba
    Äldre 28 Apr 10:34
    #6

    oj vad olika, mig tar det säkert lång tid....

  • Godisr­åttan
    Äldre 28 Apr 10:36
    #7

    Namnbyteslappen skickar vi in efter bröllopet då vi ska resa iväg dagen efter. är det fel?

  • Nessan
    Äldre 28 Apr 10:40
    #8

    Ni kan absolut skicka in namnändring innan vigseln. Bytet av efternamn kommer visserligen ske i samband med vigseln, men det kommer inte att ha hunnit ändrats i några register till dagen efter. Det spelar emellrtid ingen roll, utan det viktiga är att namnen på pass och biljett stämmer överens.
    Så, byt namn vid vigseln, res i era gamla namn, då ni kommer hem kanske ni har fått papper om att namnändringen nu blivit registrerad!


    Godisråttan skrev 2008-04-28 10:36:35 följande:
    Namnbyteslappen skickar vi in efter bröllopet då vi ska resa iväg dagen efter. är det fel?
  • Godisr­åttan
    Äldre 28 Apr 10:43
    #9
    Nessan skrev 2008-04-28 10:40:42 följande:
    Ni kan absolut skicka in namnändring innan vigseln. Bytet av efternamn kommer visserligen ske i samband med vigseln, men det kommer inte att ha hunnit ändrats i några register till dagen efter. Det spelar emellrtid ingen roll, utan det viktiga är att namnen på pass och biljett stämmer överens. Så, byt namn vid vigseln, res i era gamla namn, då ni kommer hem kanske ni har fått papper om att namnändringen nu blivit registrerad!
    Puh!Tack för svar. fick lite panik...Gifter oss på lördag
  • Godisr­åttan
    Äldre 28 Apr 10:45
    #10

    om vi skickar in nu vad händer när vi reser tillbaka och våra namn inte stämmer överens med pass och biljetter?vi ska vara borta 14 dagar i Mexico.

  • Nessan
    Äldre 28 Apr 10:45
    #11

    Oj, det var snart! Skicka in blanketten idag är mitt tips!

  • Nessan
    Äldre 28 Apr 10:47
    #12

    Inget händer! Stämmer namnet på passet (som ju utfärdats av en svensk myndighet och därmed är giltigt) med namnet på biljetten finns det ju inget som stoppar er från att resa på dessa handlingar. I Mexico är det ju ingen som vet att ni bytt namn. Det är heller inte säkert att det hunnit gått igenom till ni är tillbaka, men oftast tar det omkring en vecka.
    Däremot bör ni till nästa resa skaffa nya pass i de nya namnen!


    Godisråttan skrev 2008-04-28 10:45:08 följande:
    om vi skickar in nu vad händer när vi reser tillbaka och våra namn inte stämmer överens med pass och biljetter?vi ska vara borta 14 dagar i Mexico.
  • Godisr­åttan
    Äldre 28 Apr 10:55
    #13
    Nessan skrev 2008-04-28 10:47:47 följande:
    Inget händer! Stämmer namnet på passet (som ju utfärdats av en svensk myndighet och därmed är giltigt) med namnet på biljetten finns det ju inget som stoppar er från att resa på dessa handlingar. I Mexico är det ju ingen som vet att ni bytt namn. Det är heller inte säkert att det hunnit gått igenom till ni är tillbaka, men oftast tar det omkring en vecka.Däremot bör ni till nästa resa skaffa nya pass i de nya namnen!
    Tack för svar!Då skickar vi in den idag.(trodde man inte kunde skicka in den innan man var gifta)
  • Nessan
    Äldre 28 Apr 11:00
    #14

    Det står väl t.o.m. på blanketten att man senast i samband med vigseln skall anmäla vilket namn man ämnar heta efteråt tror jag.

Svar på tråden Hindersprövning+ namnbyte