• RosaPärlan

Hur gör du som inte har någon pappa?

Här finns säkert fler än jag som inte har sin pappa kvar av olika anledningar.

Min pappa dog i tsunamin.

Hur gör du som inte har en pappa som kan följa dig fram till din m2b?

Jag ska göra som så att mina 2 brödrar ska få överlämna mig. Så blir det lite speciellt ändå.

• Svar på tråden Hur gör du som inte har någon pappa?
  • Nessan

Annars kan man ju gå med sin blivande in...

• nicenettis

gå in själv gjorde min vän som inte hade någon pappa hennes dotter näbben och tärnan gick först sedan kom hon

• Englaxx

Jag tycker att det låter fint att dina brödrar ska lämna över dig

• Munchkin

Glöm inte att kolla med prästen att det är ok att dina bröder följer dig fram. Det är inte en svensk tradition att bli överlämnad vid altaret och svenska kyrkan har nu förbjudit den seden, så det kan vara braa tt kolla upp det innan den stora dagen.

• egensinnig

Jag vill inte bli överlämnad av någon utan gå fram med min blivande hand i hand. Min far har inte haft en sådan roll i mitt liv att jag vill eller han förtjänar det. Han är inte bjuden och skulle oavsett inet göra sig besväret.

Men det låter väl fint att du går fram med dina bröder om prästen går med på det.

Tror att det kanske beror lie på hur gammal man är också. Jag som är 35 o har bott hemifrån i 19 år o har varit sambo lika länge o har barn hör ju ihop med min blivande mer än min ursprungsfamilj liksom så det känns självklart att vi går tillsammans

• kalevala

jag har ingen pappa , men jag hade nog ändå gått med min "man "

• anirac1

min pappa är död och min m2b har båda föräldrarna i livet fast de har bildat nya familjer - så han har dubbelt av allt kan man säga
    jag lånar hans plastpappa för han är som en fadersgestalt för mig och iom att han får agera pappa på vår stora dag så känner han sig stolt och jag har adopterat honom
    så vår vigsel är inte bara en vigsel - den har blivit en adoption också om man ska hårddra det hela

• Kjexet

Jag kommer att gå in med min blivande man. Vi har ju levt ihop snart tio år och har tre barn. Min pappa lever och vi har bra kontakt men jag tycker att det är fånigt att som självständig vuxen kvinna "ges" bort. Och den åsikten hade jag långt innan jag mötte min älskling.

Med detta inte sagt att de som tycker att det känns bra ska göra som de vill. Och att brorsorna ger bort dig är faktiskt lite gulligt...

• Aleta

Som sagt, kolla innan med prästen. Nu har ju svenska kyrkan tagit ett beslut om jämställdhet i den här frågan. Brudöverlämning ses som ett slags symbolisk omyndigförklarande av bruden, som om hon inte själv har valt vem hon ska gifta sig med. Vissa präster tillåter det tydligen ändå, men om ni gifter er borgerligt så behöver ni inte fråga någon.

• Juni2009

Jaaa, min pappa.... jag bodde hos min mamma under hela min uppväxt så han var mer som "helg/lovpappa"
    så jag tycker inte om tanke att han ska löverlämna mig så jag funderar på att be min mamma istället men jag o sambon har även pratat om att jag går in ensam efter tärnor brudnäbbar m.m

Men vi får sehur det blir till sist!

Svar på tråden Hur gör du som inte har någon pappa?