• Garonne

Efternamn på resan

Skulle just boka flyget till bröllopsresan och insåg att vi ännu inte kommit överens om vilket efternamn vi ska ta när vi gifter oss. Denna dispyt riskerar att dra ut på tiden och vi behöver beställa resa så snart som möjligt. Är det nån som vet ifall det är viktigt att man skaffar nytt pass direkt i rätt namn, och om man måste ha det nya namnet på flygbiljetterna? Vi åker två dagar efter bröllopet.

• Svar på tråden Efternamn på resan
  • MrsFellerA

Om ni åker två dagar efter bröllopet kommer inte ett eventuellt nytt namn att hinna registerats av Skatteverket. Detta måste göras innan man kan söka om nytt pass, som sedan tar 1-2 veckor att få. Den av er som byter efternamn ska alltså inte boka resan i det namnet, utan i det gamla som står i det nuvarande passet. Det som är absolut viktigast är att samma namn står på biljetten som på passat. Annars kan det bli problem.

• Dionysos

Ja om inte namn på biljett och pass stämmere så släpps man inte ombord på planet. så det låter som det bli det gamla namnet för er del

• Juliazzb25

Hej!

Jag jobbar på resebyrå och kan säga att jag håller med de tidigare inlägg.

Du ska boka resan i det gamla namnet så som det står i ditt nuvarande pass.

Att få nytt pass tar det 5 arbetsdagar och upp mot 10 om det när det hög säsong.

De flesta flygbolag tillåter inte namnändring heller utan i värsta fall så får man köpa nya biljetter.

Åker du charter så kan du göra namnändring men det kostar några hundra så mitt tips till er är att ni åker men de pass ni har om de är gilltiga så klart.

Hoppas att du har fått svar på några frågor.

Lycka till

• anne på grönkulla

Man har ca 6 månader på sig efter ett namnbyte innan det anses att man BÖR ha hunnit byta sina id-handlingar.

Det kan (om man har otur) ta upp till en månad från vigslen innan ena nya efternamn är registrerat och man hunnit få ut ett pass i det nya namnet.

Så åk ni i de gamla. Kolla att passen är giltiga!

• Hofsan

Jag gjorde misstaget att boka biljetter i mitt nuvarande efternamn men kom på sen att jag ska ju ha min mans efternamn också.
    Jag fick inte lov att byta namn på biljetterna så det jag måste göra är att ha samma efternamn som jag har idag och vänta med att byta det till vi har varit på resan och det är 5 månader efter att vi gift oss suck....

• Ajjse

Jag har gjort misstaget att boka resan i mitt nya efternamn, jag ska visserligen behålla mitt gamla och lägga till min m2bs. Frågan är om jag nu kommer att komma med planet eller om jag måste ändra namnet? Kan man inte ändra namnet innan vigseln så att allt är klart? Resan går 3 dagar efter vigseln..

• anne på grönkulla

Du kan inte byta namn före vigseln och på 3 dagar finns det nog ingen chans alls att namnbytet ska hunnit mer än möjligen att registreras (men nytt pass hinner du inte få ut). Enklast är nog att byta namn på biljetten, även om det kostar. Du vill inte oroa dig för att inte kunna åka på din egen bröllopsresa, va?

• Ajjse

Det får nog bli byte av namn på biljetten.. Resan ska bli av så den vill jag inte riskera! Tack för hjälpen!

• Ajjse

Ringde Sterling nyss och ändrade namn. Pratade med en jätte trevlig dansk kille. Han tog inte ens betalt för ändringen! Ibland har man tur!

• Sommargrönt

Hofsan: Eftersom man har sex månader på sig innan man bör ha bytt id-handlingar så borde du väl kunna byta efternamn när ni gifter er, förutsatt att ditt nuvarande pass är giltigt när ni ska åka? Det är ju namnet på id-handlingarna som ska stämma med namnet på biljetten. Så du kan ju byta efternamn då och bara göra själva resan i gamla namnet med gamla passet?! Inte lika kul som att resa i nya namnet, men det är kanske en bra kompromiss?

Svar på tråden Efternamn på resan