Fotograflista????
Vad har ni för lista på bilder som eran fotograf ska ta?
Behöver lite inspiration och förslag
Vad har ni för lista på bilder som eran fotograf ska ta?
Behöver lite inspiration och förslag
Oooooohhh! Listor är iiiinte nåt att rekommendera. Vi fotografer
behöver komma in i "gunget" och det e jääääättesvårt med en lista som hänger över en och stör den kreativa ådran. No offense - tror de flesta fotografer tycker som jag i denna fråga.
Ska ni ha listor tjejer så använd den i så fall som en guideline inte som att vi slaviskt måste följa den för det e väldigt jobbigt!
Här kommer en tråd som diskuterat detta innan...
www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m2865642.html
Little Nikki skrev 2008-04-24 22:27:55 följande:
Ingen som har skrivit upp detta i nån listform?
Här är en lååång lista
www.brollopsguiden.se/planering/fotochecklista.pdf
Vi hade ingen lista direkt. Vi gick igenom med fotografern vilka slags bilder vi ville ha. Vi fick titta i hans portfolio och säga vilka bilder vi gillade. Vi är tex inte så svaga för bukettbilder mer än en. Bilder där man står rakt framför kameran. Våra bilder blev levande, vi gick på flera stycken och många från sidan och posen där min man knäfaller osv osv. Man måste nog rannsaka sig själv vilka bilder man tar själv och vilka som blivit riktigt bra. Försökte använda oss av poser som vi använder privat.
Vi hae fördelen att fotas utomhus en vacker vinterdag i Februari, litet snötäcke och klarblå himmel och sol.
Tänk igenom innan hur ni vill ha det. Tro mig checklista är inte aktuellt. Fotograferingen går fort och man kan inte tänka på så mycket annat än att man är gift eller att ska gifta sig.
Lycka till
Fröken förväntan skrev 2008-04-24 23:00:12 följande:
Ja menar inte att fotografen ska ha med sig en lista och checka av ALLA punkter som vi har skrivit upp men han ville att vi i förväg skulle fundera över vad vi ska ha för bilder, skriva en liten minneslista till honom och visa de sorts bilderna vi vill ha. Att han är förberedd och villig att göra ett bra jobb som vi är nöjda med tycker jag är bra service!
Jag har assisterat vid ett flertal bröllopsfotograferingar. Vi (jag och fotografen) tycker det är toppen när brudparet har tänkt till och har lite egna ideér om vad de vill ha för bilder. Speciellt lite "skojbilder" där paret släpper loss lite. Sen är det en stor fördel om de kan ta regi och ideér även från fotografen och förstå att ibland "vet faktiskt fotografen bäst".
// P
inga listor tack. man blir bunden till de och koncentrerar sig mer på att inte missa nåt fr listan än på hur bilden blir. de flesta fotografer vet redan vad de flesta vill ha bild på, tårta,släkt mm mm men är det något annorlunda brudparet vill att man ska ta bild på så är det bättre att säga det, så har fotografen det i tankarna ... men..ingen lista tack! :)
071101 3 skrev 2008-04-26 07:45:03 följande:
Instämmer med föregående talare. MIN fotograf har önskat just detta för att ha i åtanke vad vi vill ha för bilder och kunna arbeta utefter det sen. Jag har inte tvingat honom att ta emot det, han har bett om det själv.
Jag kan tycka det är ganska trevligt om brudparet ger mig lite bilder för att visa vilken typ av bilder de gillar. då har man ju något att gå på lite grann. Sen kan de ju säga om det är något de jättegärna inte vill ha eller vill ha. (oj,knäpp mening...)