• Juni2009

hemgjorda glass -äggfri-

Jag älskar att göra glass själv då kan man äta den hur mycket som helst utan man blir less eller kräks av smaken...

Men probelem är att en av bröllopsgäste är superallergi av ägg.
    Så jag undrar om det kan finns någon på BT som har recept på hemgjorda glass.
    Om inte så vad kan vi bjuda på istället för glass?

• Svar på tråden hemgjorda glass -äggfri-
  • Burre Präst

Glass utan ägg är väl inte så ovanligt? Jag gör ofta glass på bara bär, socker, grädde och mjölk. Då mixar jag bara och sjuder inte smeten. Man får inte den riktigt rätta konsistensen, den smälter lättare och kan bli lite rinnig, men smaken blir lika bra tycker jag.

• jennyfer

Hälften frysta hallon, hälften youghurt, blanda i mixer, fyll på med socker tills det blir lagom sött. Frys in & rör ett par gånger under infysningen. Ät & njut!

• Piha

Har du glassmaskin?

Häll 1 liter skogbäryoughurt (eller valfri smak) i maskinen, vänta ca. 20 min. Klart!

(inget ägg i youghurt, vad jag vet)

//P

• Juni2009

tusen tack för er tips...
    Mer förslag på glassen?

Puffar upp lite....

• Arepa

Som äggallergiker kan jag rekommender vanlig vaniljvisp som man vispar och blandar med krossad daim tex. Sen är det bara att skjutsa in smeten i frysen. Jag brukar göra i sockerkaksform men vilken form som helst går ju bra. Lycka till!!:)

• Arepa

Är köpt glass helt uteslutet? För GB's glass innehåller inte ägg, förutom gammeldags vanilj.

• Mikabella

Här kommer ett recept på en jätte bra "fusk" glass :) 1 fpk vaniljvisp vispas hårt, blanda i tex mandelbiskevier o hallon el. daim o marsmellows. Häll i en sockerkaksform. Stoppa i frysen. Klar på 1 timme :)

• Mikabella

Arepa: haha du hade ju redan gett detta tips. Sorry :) Visst är den suverän!

Mikabella skrev 2008-04-23 13:49:28 följande:
    Här kommer ett recept på en jätte bra "fusk" glass :) 1 fpk vaniljvisp vispas hårt, blanda i tex mandelbiskevier o hallon el. daim o marsmellows. Häll i en sockerkaksform. Stoppa i frysen. Klar på 1 timme :)
  • Juni2009
    Arepa skrev 2008-04-23 13:38:13 följande:
    Är köpt glass helt uteslutet? För GB's glass innehåller inte ägg, förutom gammeldags vanilj.
    Nää det är inte det.

Tyckerbatt det är trist att bjuda på köpt glass medan övrigt får hemgjiorda glass med lite fantasi i...

Så den som du tipsa om vaniljvisp o daim.
    Den låter gott, kan jag få mer tips på vad man kan ha i.
    Så hur många paket daim behövs det? jaa berätta mer så jag kan göra den en dag o bjuda på o se vad gästen säger om den innan bröllopet.
  • Mikabella

Man kan lägga massor av olika roliga saker i. Gör en "ren" smet och dela upp i små koppar. Då kan du lägga olika saker i alla o testa dig fram till det som är godast ;)
    Marsmellows, jordnötter o choklad
    Hallan, mandelbiskevier
    Blåbär, hallon
    Vit hackad choklad och riven lime.
    Smartis och smulade mariekex...man kan göra hur många som helst :)

• Arepa

Oj Mikabella, din fantasi tycks ju flöda för fullt. Själv har jag bara ätit den med daim men blev helt såld.

• Mikabella

Har blivit en hel del "fusk" glass ;) Är ju så bra att slänga ihop när man ska ha gäster o man gör det på 10 min...Tycker det är så omständigt att göra efterrätter ;) Lycka till.

• Juni2009

Ok bra med flera tips!!!

Men en fråga... hur många paket vaniljvisp ska jag ta?
    räcker det med en paket vaniljvisp??? är det 3 dl per paket?

• Mikabella

Ett paket visp räcker till en sockerkaksform/ vilket jag tycker räcker till iaf 6 pers. Tänk på att vispa vaniljvispen lite längre än i vanliga fall. Hur mycket daim el liknande du vill ha i är lättast att prova sig till...Smaken är ju som baken ;)

Svar på tråden hemgjorda glass -äggfri-