• linka

Funkar mobilen med abonemang i USA?

Jag har en mobiltelefon med tele 2 abonemang. Funkar det att ringa från den i USA? Har även en mobil där jag kan sätta i ett kontantkort men måste jag köpa kortet i USA då? Funkar inte comviqs kontantkort?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Funkar mobilen med abonemang i USA?
  • Brudgummarna

Alla svenska abbonemang fungerar men kontrollera innan du åker hur mkt det kostar med roaming där och vilket nät som har bäst priser. Det är lätt att bara med några korta samtal här och där komma upp i tusentals kronor. Bättre att köpa en disposable phone där borta, det är deras motsvarighet till kontantkort, man köper en enkel engångstelefon.

• Utomlands 2008

Och det är värt att tänka på att de som ringer TILL dig får du betala hela utlandsdelen för! Så ha inte mobilen igång om du inte är beredd att ta den kostnaden. Och stäng av telefonsvararfunktionen hos ditt bolag innan avresan - annars kan det också bli svindyrt eftersom det kostar som ett utlandsssamtal varje gång du lyssnar av! Dessutom ska du se till att alltid stänga av telefonen där du ahr täckning - gäller särskilt när ifall du har telefonsvararfunktionen kvar för annars får du betala varje gång din telefon försöker kontakta dig o meddela att du har ett nytt meddelande...
    Så, ring Tele2 och hör med dem om allt detta - samt vad det kostar att ringa/ta emot samtal enligt ditt abonnemang hos dem.

• HurraViSkaGiftaOss

Det beror på vad du har för slags telefon. Det är den som avgör, inte själva simkortet.

• DanKat

Telefonen måste ha trippelband (tri-band) om jag inte minns fel för att fungera i USA. Min bror flyttade dit för nåt år sen och det var trippelband han pratade om om jag inte minns fel.

• Jen82

Akta dig för kostnaderna när andra ringer dig.
    Jag hade ett abonnemang innan o i usa slutade med att hade en räkning som var 4 siffrig.. Jag fyllde år i den vevan o var borta i en vecka.
    Många sms o korta samtal.
    Kolla prislistorna.
    Men kontantkort finns INTE i usa. ta med ett eget.
    Ett måste är trippelbandet!

• anna 1976

Kontantkort finns i USA. Kallas prepaid cards. Det är dyrt med svenska abbonemang. Det kostar att bli uppringd, det får man inte glömma.
    Telefonen måste ha trippelband. 3G fungerar så där.

• Jen82

Det är inte värt att köpa ett prepaid card i usa det blir mkt dyrare än med sitt egna abonnemang.
    Det är även svårt att få tag i dessa prepaid cards , bara vissa förtetag säljer dem.. sedan får du inte för pengar utan för minuter och de kostar mkt.. tyvärr.

ta med din egen telefon o ladda på o ha den avstängd o stäng av telesvar.
    Ha den på när du ska ringa eller smsa!

Kram

Lycka till

• Brudgummarna

Fast disposabletelefonerna är inte så dyra $15-20 eller så om man vill måste kunna göra mer än bara ringa så kan man köpa en prepaid vanlig för det dubbla.

Har man ändå med sig sin egna för nödfall avstängd och köper en prepaid eller disposable billigt så kan man alltid bli nådd på den och om de pengarna tar slut så har man sin egna.

• anna 1976
    Jen82 skrev 2008-05-26 22:14:29 följande:
    Det är inte värt att köpa ett prepaid card i usa det blir mkt dyrare än med sitt egna abonnemang.Det är även svårt att få tag i dessa prepaid cards , bara vissa förtetag säljer dem.. sedan får du inte för pengar utan för minuter och de kostar mkt.. tyvärr.ta med din egen telefon o ladda på o ha den avstängd o stäng av telesvar.Ha den på när du ska ringa eller smsa!KramLycka till
    Det stämmer inte alls.

Priserna för svenska operatörer är:
    Telenor: 19:95 att ringa till. Ring i USA 34:- per minut
    Telia: 9:75 fast blir det dubbla om du blir uppringd!
    Tele2: 10:- per minut om du kör T-Mobiles nät, annars minst det dubbla!

Kör du med ett prepaidkort kan du komma ner i runt 70 öre per minut inom USA och runt 5 kronor att ringa hem. Det kostar 1:40 att bli uppringd per minut. Detta med T-mobile.

Tittar vi på SMS och MMS är det ännu värre. Då kan ett MMS kosta 50:-/styck och SMS runt 10:- med ett svenskt kort.

Så det blir mycket billigare med prepaid cards.
  • Jen82

Anna 1976 var får du denna information ifrån?
    Min m2b e från Usa och han har aldrig hört talas om dessa kort till mobilen.
    Du kan köpa ett kort som du kan ringa ifrån en fast telefon.

• Brudgummarna

Jen82: Det finns i stort sett överallt. Walmart exempelvis.

• anna 1976
    Jen82 skrev 2008-05-29 21:09:12 följande:
    Anna 1976 var får du denna information ifrån?Min m2b e från Usa och han har aldrig hört talas om dessa kort till mobilen.Du kan köpa ett kort som du kan ringa ifrån en fast telefon.
    Jag åker ofta till USA på grund av att släktingar bor där. Så det är genom dem jag fick reda på det. Prepaid cards kan köpas överallt nästan.
    I USA köper folk sällan dem, för det är mycket hårdare låst mellan telefon och operatör.
Svar på tråden Funkar mobilen med abonemang i USA?