• Emblingen

Panik över festlokal i Gbg!

Just nu är allt panik för det visade sig att det blivit komunikationsproblem/missförstånd mellan festlokalen (Malins skafferi) och oss. Så bara lokalen skall kosta 8500 kr utan personal, dukning, dekoration och städning som vi hade fått uppgift ingick.
    För att få med de grejerna måste man beställa maten genom dem och de är dyra. Vi skulla i så fall hamna på upp till 35 000 kr bara för lokal, personal, dekoration, städning och mat.
    Det är typ 1/3 av hela vårt bröllop.

Så hela gårdagen var pest. Jag vart helt kknäckt! Så ofantligt mycket tid jag lägger ner på detta bröllop och nu har vi tagit typ 30 steg bakåt. Det är ju inte baka lokal (där man får ha med egen sprit och mat) som ska hittas utan serveringspersonal, linnedukar, linneservetter, kandilabrar, blomsterarrangemang, porslin/bestick/glas samt någon som fixar dukningen innan festen och någon som städar efter festen.

(Serveringspersonal vet jag man kan hyra på Brugårdens gymnasium men undra om de vill förbereda allt innan bröllopet och sedan städa allt efter? Eller om man ska hyra in en städfirma och vad kostar inte det i så fall???
    Porslin m.m. vet jag man kan hyra från cateringfirmor men det är ju ASDYRT... Ledsen & Negativ mot allt idag!)

Jag är så ledsen och trött på allt att jag t.o.m har lust att ställa in hela bröllopet...
    Vet inte vart jag ska börja leta ens en gång!

Någon som har förslag på en FIN festlokal där man kan ta med egen dricka i Göteborgsområder???

• Svar på tråden Panik över festlokal i Gbg!
  • Emblingen

Är det någon som har vart på Stora holm säteri?
    Verkar ju väldigt fint och de har runda bord (som jag älskar!)

Vad kostar det att hyra den lokalen???

• Nibla

Hej!

Vi hade vårt bröllop på Stora Holms Säteri i maj förra året och var jättenöjda!

Dock har de inte runda bord, såvida de inte skaffat det efter vi gifte oss. De har ju runda bord på bilderna, men de borden är inhyrda.
    Det som ingår i lokalhyra är just lokalen från fre-sön, ingen porslin, ingen personal, eller dekoration. Jag tror att det kostar 12 500.

Vi hyrde serveringspersonal och porslin, dukar och kandelabrar från Hisingens Hembeställning som även fixade maten. (För allt betalade vi 24 000 och vi var 95 pers) Så lokal, mat, personal, porslin gick i runda slängar på 36 000. Då städade våra familjer åt oss dagen efter eftersom vi stack direkt på bröllopsresa.

Förresten, jag har bilder i mitt galleri på Stora Holm.

Lycka till!

• Emblingen

Då blir ju de dyrare än den lokalen vi hade bokat....
    Det blir så tråkigt när man har en bild i huvudet på vad det ska kosta och sen ändras allt... *suck*

Tack för infon i alla fall!!!
    Förstår att ni måste vart mycket nöjda, där verkar väldigt vackert (har vart inne på deras hemsida)!

• Addiz

Vi var på Aschebergska Eken och var väldigt nöjda med dem.
    www.aschebergskaeken.se
    De var väldigt flexibla. Vi tog med oss alkohol mot en serveringsavgift på 50 kr/person och sen så beställde vi maten från dem. Man kan säga hur mycket man vill betala per kuvert så kommer de med förslag. Då ingår sedan allt: serveringspersonal, dukning, barpersonal, städning etc... Omgivningarna är inte världens finaste, men lokalen är fin och stor och ska man ha sommarbröllop så har de en fin jättestor terass.
    Prata med Vesko!

• Emblingen

Addiz:
    Vad betalade ni för själva lokalen?

• le dauphin

Hur många person kommer ni att bjuda på festen?

Vi räknade med 1000 kr/person i vår budget och då är det inkuderat: lokal, dukning, möbler, porslin, allt som ska vara på borden utom dekorationer och blommor, mat, alkohol till maten (ej efter), serveringspersonal och städ.
    Det jag ville komma fram till att 35000 kr kanske inte är så mycket beroende på hur många man är, vad man får och vad man slipper göra själv.
    Om vi räknar bort alkoholen så hamnar vi på samma kostnad per person som våra vänner gjorde och då gjorde de det mesta själva, vi slipper oroa oss...

Fundera på vad ni vill lägga pengarna på och hur mycket ni vill fixa själva. Tänk på att det kostar pengar och tid att fixa fram allt från bord, servetter, ljusstakar till toapapper...

• Emblingen

Jo allt det har vi redan tänkt på och vi vill just inte behöva tänka på de sakerna. MEN har man fått ett pris på 8500 kr för lokal, personal, dukning, blomsterarrangemang m.m. och det priset ändras 4 månader innan bröllopet så känner vi att det inte är acceptabelt. Vad de har sagt får de stå för och gör de inte det så vill vi av princip skäl/ekonomiska skäl inte anlita dem.

För oss är det viktigt att vi ska kunna bjuda på mycket mat och sprit det vill vi inte snåla på. Och priset för mat, sprit, lokal, personal, dukning och städning uppgår till över 50 000 kr för våra 60 gäster om vi går genom Malins skafferi (som vi hade bokat).
    Och då blir det inte så pass mycket mat som vi hade tänkt oss....

Så den summan kan vi komma under om vi bara vart ute tidigare.

Vi får helt enkelt anlita släktingar som dukar och fixar innan festen, serveringspersonal och service, dukar, kandilabrar mm. genom cateringfirmal och en städfirma som städar efter. OM vi hittar en billigare lokal det vill säga!
    På det viset kommer vi billigare undan gämfört med Malins skafferi och kan lägga de pengarna på mycket god mat och alkohol.

• Mizty

Har du kollat på kustens hus? Tror våra kompisar betalde 2500:- Där finns porslin & glas m.m. Huset ligger mellan lederna vid tysklandstreminalen, men det var inget vi som gäster tänkte på under bröllopet!! Gården är jättemysig & lummig... Kan vara värt att kolla.

• Amor Eterno

Hejsan tråkigt med din lokal, jag skall ha festen på aschebergska eken där ligger ett kuvert från 350 kr uppåt, då ingår all personal och lokal i det, du får fixa blommor osv vidare själv, jag är supernöjd med Agneta som är ansvarig där!! Ring och se, det ligger ju i St jörgens park, men en stor lokal med härlig terass ute och bar man kan göra så mycket bara fanstasin finns där, och hos er verkar det ju finnas coolt med tema Lycka till och hojta till om du behöver hjälp med något!

• Addiz

Emblingen: vi betalde inget för själva lokalen, utan det ingick i priset.

• Siris

Stackare! Har själv varit och kollat på www.freadal.se. Där får du ta med dig drickat själv, men maten genom dem. Men det var INTE dyrt! Själva lokalen är gammaldags men fin, jag gillade den verkligen, tyvärr fick man bara vara där till tolvslaget, så det föll bort för oss. Om ni är beredda att åka bil i 25 min så finns Hindås stationshus, www.hindas.net. Där fixar du allt själv, lokalhyra 800 kr. Väldigt speciell lokal, 12 m i tak och en gigantisk takkrona! Där finns allt i porslinsväg upp till 80 personer. Glas, snapsglas, vinglas, karaffer, en del kandekabrar, tallrikar. Får var där hela natten, men efter kl 2 så skulle man hålla bastonerna lite nere, hih!

• Troll1

Emblingen: Så kan de väl inte göra??! Hade ni inget kontrakt?
    Vi var där, men den tråkiga/ointresserade personalen fick oss att dra öronen åt oss. Vi ska vara på Stora Holm. Den är dyr som skam, men det var enda alt till slut. Vacker lokal, bra med parkering och nära den söta lilla Tuve kyrka.

• oskall

vi ska vara på stora holm och har inte bokat städ än men vi tänkte att vi ev. skulle slänga ut en trevare till vännerna att de som vill tar med en macka så ses vi på söndagen och eftersnackar lite och städar tillsammans. Lite knytbrunch typ! Vi vill nämligen inte missa eftersnacket!

Svar på tråden Panik över festlokal i Gbg!