• dreams

Sälja guld?

Min mamma är helt underbar!!!! När jag kom över på en snabbfika idag hade hon letat upp några guldsmycken som hon inte använder eller vill ha längre och föreslog att vi kunde använda det till min pojkväns vigselring (vi ska smälta ihop våra förlovningsringar som blir hans vigselring).

Saken är den att jag tror att det kommer att bli guld över och därför undrar jag om ni vet om man kan sälja sitt guld till smyckesbutiker? Kan man kanske fråga på guldfynd eller liknande? Eller vet ni någonstans man kan göra det?

• Svar på tråden Sälja guld?
  • harthurs

Ja du kan salja guld i olika guldsmedsbutiker.
    Nar jag skulle salja gamla smycken gick jag runt till olika guldbutiker da det visade sig att de hade olika grampriser. Aven om det bara kanske skiljer 10 kr sa blir det en del pengar, beroende pa hur mycket guldet vager forstas.
    Jag skulle tro att mindre "privata" butiker ger mer for guldet an Guldfynd.
    Men ga runt till olika,eller ring runt, det ar tipset :)

• dreams

*antecknar* Gå till olika mindre butiker

Tack så mycket!

• Mams

Du får sämre betalt om du bara ska sälja det, men om du ska köpa tex ngt så får du mer för guldet.
    Du kanske behöver ett halsband till den stora dagen tex...?!
    Jag fick guld över när vi köpte våra ringer, men det tänker jag använda till nått fint smycke så här efter åt.

• Vi2alltid

En del riktiga guldsmeder köper in guldet vare sig du ska handla där eller inte.
    Vissa köper till "skrotpriser" dvs de betalar per gram. Vår guldsmed betalar 90 kr/gram
    Andra vill smälta ner guldet först och betalar efter det.

Tror de större kedjorna inte brukar göra sånt överhuvudtaget.. gissar oxå på mindre butiker

Svar på tråden Sälja guld?