• Lianna73

    Hormonspiral och viktuppgång

    Hejsan!
    Jag undrar om någon mer här har gått upp i vikt efter insättande av hormonspiral? Jag satte in en för snart tre månader sedan och ganska så snart så gick jag upp i vikt. Ca 3 kg. Kanske obetydligt men för mig som alltid har varit smal och har tyvärr en störd kroppsuppfattning så är detta jättejobbigt. Det har även satt sig extra fett runt magen och höfterna, något som jag inte har haft tidigare. inte i den mängden i alla fall.
    Så jag undrar om någon annan har gått upp i vikt och sedan gått ned efter ett tag? Biverkningarna sitter oftast i tre månader enligt min kompis som är läkare. Hur gick det för er? Gick ni ned då? Om inte, har någon tagit ut den och sedan gått ned till normalvikt igen? (har förstått att fler har gått upp i vikt och fått som ett "fettbälte")

    Stort tack på förhand till er!!

  • Svar på tråden Hormonspiral och viktuppgång
  • Robina67

    nix pix, jag har inte gått upp i vikt ochjag har haft min hormonspiral i 2 omgångar nu à fem år
    Jag stormtrivs med den, inga blödningar på snart 10 år

  • GME76   080802

    Satte in min för mer än ett halvår sen men har inte märkt ngn viktskillnad. Förutom ner men det är ju träning det .

  • Joji

    Nja... Däremot har jag nu efter ett år fått andra biverkningar, som finnar på ryggen samt svullna bröst och allmän uppsvälldhet vid mens. Som förresten varar typ en vecka...

  • Magglo

    Jag satte in min för ett år sedan och jag gick upp 4-5 kg inom några månader och har inte yckats gå ner det. Det är helt upenbart för mig att det är hormonspiralens fel

  • ia7

    Gick upp ca 7 kilo, blödde som f-n vid mens i ca 1 vecka och mellanblödning minst en gång mellan mensen.... Behöver jag säga att jag aldrig mer ska ha hormonspiral??

  • Joji

    Suck... För mig var liksom hormonspriral "sista hoppet" eftersom jag fått så många biverkningar av p-piller och minipiller (pigmentfläckar, finnar, nedstämdhet)

    Vet inte vad jag skulle testa, om jag skulle byta. Vill INTE ha kopparspriral, pga mensen - jag kommer väl få 2 veckor per månad då...

  • Thailand 08

    vad är det för skillnad på hormon o kopparspiral?
    jag har en men vet inte vilken sort.

  • Joji

    Hormonspiraler innehåller en lägre dos hormon som ska utsöndras "lokalt". Alla möjliga biverklingar kan dock förekomma.

    Kopparspriral innehåller inga hormoner alls. Den effekten de kan ha, är att man får rikligare mens...

    Var din sprial gratis? Det är tydligen kopparspiraler har jag hört!?

  • Thailand 08

    jag tror det jag var nedsövd när dom satte in den för 5 årsen

  • Mizty

    Jag har gått upp 15kg sedan jag satte in min för 2 år sedan. Har haft ett häftigt humör, sämre sexlust & dålig hy oxå! Fick nog för några veckor sedan då jag inte har kunnat gå ner något hur jag än försökt, så nu är den bytt till en kopparspiral Hoppas verkligen att det ska fungera bra med den!!

  • Lianna73

    Tack snälla tjejer för era svar!! Vad intressant att läsa! Det finns alltså fler därute.... Som jag skrev, jag mår ju så bra annars av den men det här med viktuppgången STÖR mig faktiskt. Och jag går inte ner hur Gi jag än äter.... Mizty, har du gått ned något i vikt nu när du tog ut den? Funderar allvarligt på att byta tillbaka till p-ringen, den märkte jag inte av några biverkningar alls. Och jag har aldrig mått dåligt av att ha mens så det ser jag inte som ett stort problem för mig.
    Thailand08, min BM sa att spiralen inte utsöndrar hormoner så "lokalt" som man tror, alltså endast i livmodern, utan det finns i hela kroppen.

    Tack än en gång och hoppas att ni fason på allt "elände"!
    Kram

  • Mizty

    Det var i måndags jag bytte, men har lyckats med hjälp av cambridge att gå ner ca 3kg på 2v. Men jag hoppas det börjar ge riktigt bra resultat snart!!

  • Lianna73

    Mizty, lycka till! Du får gärna hålla mig underrättad om du märker några bra saker av att ta ut den!

  • Thailand 08

    jag måste ringa och fixa en tid.Skulle bytt den i mars,men så noga kanske det inte är?

  • Lianna73

    Nu har jag bokat en tid för att ta ut den! Går tillbaka sedan till p-ring men låter innan dess kroppen vara utan hormoner ett tag så ser vi vad som händer....

Svar på tråden Hormonspiral och viktuppgång