• Vidalila

Göra eget-godis-tråden!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av de bästa recepten för att göra eget godis. Själv är jag en expert på kanderade äpplen som nu är på jakt efter godis att göra själv som man kan ha till favors.

Kan vara allt från småmuffins, praliner, karameller... allt ni kan komma på!

Så, vilket är ditt bästa godisrecept!

• Svar på tråden Göra eget-godis-tråden!
  • prd

Köp vanlig Japp,smält den i en kastrull o häll ner corn flakes eller rispuffar å rör om.
    Klicka ut lagom stora bitar i kakformar å in i kylen så det stelnar

Detta ska jag å min dotter göra nästa helg...snabbt å smidigt

• Brud 080823

Något som är lite dyrt men väldigt gott!
    Var med på "Leilas Jul" som gick kring juletid.

Roky Road

600 g mörk choklad av bra kvalite 70%
    Två påsar dumlekolor
    2 nävar mini marshmallows
    3sl jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

Smält chokladen
    Blanda samtliga ingredienser
    Fyll smeten i en plåt, cirka 3cm tjock form och låt stelna i kylskåp
    Skär sedan lagom stora bitar.
    OBS! De är väldigt mastiga, så rätt så små bitar 3 gånger 3cm stora.
    Supergott, med chokladen och sältat ifrån jordnötterna!

• DanKat

åå, det där receptet måste jag prova!! Puffar lite för att förhoppningsvis få lite fler recept (Jag provar nya godisrecept lite nu och då, så om jag hittar något riktigt bra så lägger ja naturligtvis in det här )

• Vidalila

Åh det låter verkligen mums!!

Någon som vet om man kan göra karameller själv? Eller dragerade mandlar?

• Cissit

Åh rocky road är så himla gott! Helt underbart!
    Jag brukar göra goda små choklad"praliner" till jul o högtider. Väldigt enkla att göra. Man tar små bitar av nougat och rullar in dem i mandelmassa (eller marsipan om man föredrar det) och doppar dem sedan i god smält choklad. Hur gott som helst!

• Hammerman

Hemgjord glass är ju det bästa som finns! Smaksätt med punschextrakt och krossa några Digestive och strö över innan du ställer in allt i frysen.

Sen får det gärna vara några avklippta skumtomtar i glassen om ni frågar mig.

• Vidalila

Oooo klipptaskumtomtar i glassen låter suveränt...

• MartinsAnna

Ta hasselnötter och runt om dessa kramar du odensenougat, in i kylen ett tag,när de stelnat häll på smällt chkoklad och in i kylen och efter så ringlar du vit och ljuschoklad över!jättefina praliner och goda:)

• MartinsAnna

Marknadsnougat är oxå gott:)finns recept på internet!

• Vidalila

Oooh det lät bra!

MartinsAnna skrev 2008-04-18 09:01:56 följande:
    Ta hasselnötter och runt om dessa kramar du odensenougat, in i kylen ett tag,när de stelnat häll på smällt chkoklad och in i kylen och efter så ringlar du vit och ljuschoklad över!jättefina praliner och goda:)
  • Aleta

Jag har precis för första gången smakat rostade, salta hasselnötter! Såååå gott, kan inte sluta.
    Jag ska prova att göra egna när den här påsen är slut, det kan väl inte vara så svårt?

• Juni2009

Göra glass (parfait) själv är jättegott!
    Vispa 3dl grädde, vispa 3 äggulor ihop med 3msk florsocker poriöst (nästan vitt)
    Blanda grädde med äggsmet.
    Nu kan ni hälla i nåt smaksättning.

Förslagvis:
    en paket bär (ca 250gr) blåbär/hallon eller hallon
    Kan du själv koka lite chokladsås eller kola så ha dom i gräddesmet när dom är lite kallt.

Ha gräddesmeten i tex brödform eller gamla glassförpackning eller nåt som har lock.
    In i frysen ca 4 timmar, vid servering så se till att ha glassen framme ca 30 min före serveringen.

LYCKA TILL!

• Tina75

mums vilka bra tips. Puffar upp lite då det vore kul med lite mera.... :)

Svar på tråden Göra eget-godis-tråden!