• AJG

    Preventivmedelshjälp?

    Det här är en tråd för erfarna och oerfarna när det kommer till sex och preventivmedel

    Själv är jag oerfaren! Jag och min fästman väntar med sex tills vi är gifta, och har därför ingen större erfarenhet av preventivmedel. Så jag skulle gärna höra lite åsikter, utöver gynekologens! Negativt som positivt ifrån er där ute med lite mer erfarenhet så att säga

    Skulle uppskatta det jättemycket!

  • Svar på tråden Preventivmedelshjälp?
  • Fröken Larsson

    Har du kollat upp vilka olika sorter det finns och funderat på vilken typ som skulle passa just dig som person, och vad din blivande man skulle kunna tänka sig? Själv skulle varken jag eller min kille orka böka med kondom varenda gång det är dags, utan jag vill ha nåt smidigare.

    Förra sommaren bytte jag från p-piller till p-stav eftersom jag hela tiden fick för mig att "ÅH NEEJ jag har glömt att ta dagens piller!" och så fick jag rusa iväg och kolla... Tror aldrig att jag faktiskt HADE glömt , men jag är nojig..så det känns superskönt att ha den här lilla staven i armen och inte behöva tänka på preventivmedel alls. Perfekt för en virrskalle som jag.

    Det enda som är skumt med staven är att för mig så blev mensen väldigt oregelbunden, långa perioder (månader i taget) så blöder jag lite varje dag! Å andra sidan har jag hört andra som säger att de slipper blödningar över huvud taget.

  • harthurs

    Jag har atit minipiller ganska lange (for lange kanske..) och trivs otroligt bra. I borjan var det lite svart att komma ihag att ta pillret samma tid varje dag men nu gar det av bara farten i samband med frukost. De forsta 2 aren forsvann min mens helt (hander ca 20%) men nu for tiden har jag mer normalt.

    Sjalv funderar jag pa att sluta ata piller, kanns inte bra att ha atit det sa lange, hormoner som kroppen egentligen inte behover.. men samtidigt kan man lasa om hur p-piller minskar risken for aggstockscanser.. sa jag kanske ater ett tag till, tills vi bestammer oss for att skaffa bebbe! :)

    Det ar sa olika pa hur olika personer reagerar pa olika preventivmedel med biverkningar o allt, om jag var du skulle jag prova mig fram!
    Lycka till!

  • anne på grönkulla

    Tål man hormoner så är ju ppiller på många sätt enklast och smidigast - säkrast t ex. Tyvärr kan man bara prova sig fram med det för det är himla individuellt (jag hade inga problem med det under flera år, men för syrran var det katastrof).

    Kondomer är ju också himla smidigt, men om man har lätt att tycka saker är pinsamt så kan ju momentet när man måste avbryta sig för att mecka med den vara lite avtändande. Ofta är det ju kanske det första man kommer i kontakt med, när man är som minst erfaren och har det lättast att vrida sig i pinsamhet av det där aviga ögonblicket också.

    P-dator är en mer tekniskt avancerad variant på säkra perioder, som jag inte skulle våga mig på om jag inte var beredd på att man kan bli med barn. Om det inte gör nåt så är det ju fördelaktigt att slippa andra preventivmedel åtminstone delar av månaden.

    Detta är dem jag har erfarenhet av. För mig har ppiller funkat bra i en fast relation men där vi inte ville chansa på att bli med barn.

  • Manlybeach

    Jag hade också p-stav i ett år och jag hade mens konstant i ett år... Men för dem de funkar är den säkert bra.
    Jag skulle börja med kondom och prova hur det funkar... Vi tycker det är bra för det blir mins kladdigt så... Men vi är kanske lite bekävma...
    Sen har jag ätit p-piller också.... tre varianter o jag gick upp mellan 5-10 kg med de olika sorterna när jag slutade gick jag ner igen... desstom påverkades min sexlust...
    Men även detta är väldigt individuellt.... Ni måste helt enkelt prova er fram till vad som passar er bäst!

    Lycka till!!!

  • Embo81

    Jag har haft p-piller, men bytte till p-ring efter några år. P-ring har inte så mycket hormon i sig och man slipper komma ihåg o ta piller på morgonen. Skulle man få maginfluens eller likande kan man inte vara garanterad att p-pillret verkan(inte för att man har lust att ha sex då, men det är ju fördröjd effekt på hormonet, så då måste man ha annat p-medel en tid efter). P-stav har också den fördelen att man slipper tänka på sitt p-medel, utan det bara fungerar av sig själv, men en p-stav livslängd är 5 år (finns kanske med kortare tid med, är osäker) och då ska man ju helst inte planer att skaffa barn innan det är dags att ta ut staven. Går att ta ut, men tanken är ju att den ska vara inne i armen den tiden.
    P-ring kan kännas lite skrämmande till en början och man funderar lite på om den verkligen stannar kvar och inte ramlar ut, men det är inga bekymmer. Ibland får man känna så att den är kvar och knuffa upp den lite. Sätter in den precis som en tampong och har den inne i tre veckor, sen tar du ut den och har mens en vecka (jag har 3 dagar), in med en ny och sen samma visa. Känns inte att man har den och den är inte "ivägen" vid sex. Jag känner inte den, min sambo känner den ibland, men tycker inte att det är något negativt -tvärtom!

    titta här: www.skane.se/templates/Page.aspx

    eller
    www.nuvaring.nu/authfiles/index.asp

  • hungran79

    vi använder kondom.. jag slutade med p-piller när vi ville ha barn och sedan började jag inte med dem mer. jag tycker det är mindre "kladdigt" med kondom och det behöver inte vara avtändande med kondom, vissa killar gillar när tjejen hjälper till.

  • Diecel

    För vissa funkar p-piller bra och för andra funkar det inte. För mig funkade det inte då jag mådde dåligt med alla de sorter jag provade så nu kör vi kondom och det funkar bra :) Visst lite meckigt kanske men så värt det då jag slipper på dåligt och inte veta hur man egentligen är som människa, nedstämd ena stunden och glad andra. Nu är jag mer i balans =)

    Om du inte planerar att skaffa barn inom en alltför snar framtid kan du använda spiral om du inte vill ha ett preventivmedel med hormoner. Men det har jag ingen erfarenhet av så kan egentligen inte säga så mycket om det men nu har jag nämnt det iaf som alternativ :)

    Lycka till!

  • AJG

    Tack för alla tips och inlägg!

    Jo och det är klart, det är ju väldigt individuellt så man måste ju prova. Suck. Har ingen lust att testa massa olika hormon, har verkligen respekt för att meckla med sådant. Min m2b är väldigt förstående dock och säger att vi absolut kan köra på kondom om jag känner mig obekväm med p-piller. Men jag har ju inte testat? Vore ju skönt att inte behöva tänka så mycke på det i "stundens hetta" hehe även om det inte är mycket som är pinsamt mellan oss. Vi är ganska naturliga sådär vad nu det innebär? Hehe...

    Och nackdelen med p-stav är ju mensen och varaktigheten, för inom fem år vill vi nog ha barn? Någon som vet om det finns med kortare varaktighet?

    Och någon som vet något mer om p-ring? Bieffekter and so on?

    Tack igen för alla svar!

  • Fröken Larsson
    AJG skrev 2008-04-15 22:34:09 följande:
    Hehe...Och nackdelen med p-stav är ju mensen och varaktigheten, för inom fem år vill vi nog ha barn? Någon som vet om det finns med kortare varaktighet?Och någon som vet något mer om p-ring? Bieffekter and so on?Tack igen för alla svar!
    Min stav håller i tre år. Bestämmer man sig för att man vill ha barn innan dess så tar de ju bara ut staven och så tar det någon/några månader innan man får ägglossning igen.

    Angående kondom: Säg till pojkvännen att han ju alltid kan öva på kondompåtagningen i förväg så att han blir duktig på det och vet vad han/ni har att förvänta er. Jag ska inte gå in på detaljer *host* men min kille KAN helt enkelt inte få på sig kondom hur man än trixar - sånt kan ju vara bra att känna till!
Svar på tråden Preventivmedelshjälp?