• EldHav

Underkjol, sy själv?

Jag är lite händig, och tänkte sy min egen tyllunderkjol. Är det möjligen ngn som gjort det här inne? Klänningen finns i mitta galleri. Tänkte ha tyll i 3-4 lager, inte mer, påsydd på en bred mudd (som kommer va innanför korsetten under klänningen, lite veckat påsytt, så det ger lite volym. Hur många meter tyll behöver man?? Ska man hellre sy kilar lager på lager?

• Svar på tråden Underkjol, sy själv?
  • brumme lisa

Låter mycket med 3-4 lager... du kan ju ha ett lager men med lite större vidd, tyllen gör ju ganska mycket.
    Hade med ett lager under balklänning och det känns mycket redan det, då hade de sytt första 20 centimetrarna och sen en söm med mer tyg under...

Tänk på att ha en annan underkjol för tyllen är inget trevlig att sitta på!

• EldHav

Men om man har första delen som en mudd, ner till stussen, sen har ett lager tyll eller annat tyg slätt, inte veckat. Sen nere på låret tar man andra delen, med ett lager tyll, men veckat. Och tredje delen som börjar vid vaden, mer veckad tyll. Borde inte det funka?

De har ju asbillig tyll-liknande tyg på Ikea, 7 kr metern, men det är ju helvitt. Funderade på att ha naturvit, eftersom klänningen är det. Skorna ska mot alla odds va svarta

Man kan väl ta ett slinkigt tyg och ha som "bas" under tyllet? Men att de ändå sitter fast?

• 20080301

Min underkjol var en vanlig kjol med tre rader uppfluffat tyll på. Tror att min kompis köpte 10m och klippte det på längden så varje rad var 10 m.

• brumme lisa

tror inte du ska använda Ikeas tyg, om det är det jag tror du menar, för det är mycket mindre stadga i det än i riktig tyll... använd hellre bättre material och lite mindre är mitt råd..

• EldHav

brumme lisa skrev 2008-04-17 11:14:04 följande:

tror inte du ska använda Ikeas tyg, om det är det jag tror du menar, för det är mycket mindre stadga i det än i riktig tyll... använd hellre bättre material och lite mindre är mitt råd..
    Ok, tack för råd
  • kikalt

Jag skulle nog börja med tyllen under knäna för att få ett snyggt fall på kjolen. Ett slinkigt tyg funkar nog bra under, det hade jag i min balklänningsunderkjol i varje fall.

Svar på tråden Underkjol, sy själv?