• Veronica

Hjälp!!! Hur dela ett A4 dokument på PCn i två delar så man kan skriva på båda sidor???

Hej! Jag blir snart galen... Tillhör inte dataåldern och har nu problem att få till festprogrammen på ett relativt enkelt sätt. Ska det vara så svårt att dela in ett A4 dokument i två sidor så man kan skriva samtidigt på båda???

Det jag nu har gjort är att ställa in marginalen på hälften, men det gör att jag bara kan skriva den ena sidan och inte den andra... Någon som förstår vad jag menar?

Jag ska dela A4 arket på hälften så det blir ett långsmalt ark.

Jätteglad om någon vänlig själ kan hjälpa mig med en förklaring...

• Svar på tråden Hjälp!!! Hur dela ett A4 dokument på PCn i två delar så man kan skriva på båda sidor???
  • Hestia

Hej!
    Tycker det borde fungera om du ställer in att du skall ha två spalter (Format -> spalter), och sedan kan du justera marginalerna som du vill ha dem!
    Lycka till!

• Sundis

Förstod inte om du ville ha arket på tvären eller på höjden.

Om på tvären går du ju först in på File-Page set up- och landscape. Sen går du in på Format och spalter som ovanstående beskrev där du väljer 2 kolumner. Sen ska du kunna skriva på båda sidor. Men du måste trycka enter eller gå ner med pilen på hela vänster sida för att komma upp till höger sida. Och skriver du mer på vänster sida så förskjuts texten hela tiden även på höger sida. Bara så att du är beredd på att fixa hela tiden.

Lycka till!

• Johanna = en lat kock

om du ska ha många sidor kan det vara enklare att använda "infoga tabell" då kan du dra i den så du får den storlek du vill ha

• China

Ett annat sätt som jag använt mig av är att istället för att öppna ett Word-dokument öppna Powerpoint. Där kan du själv utforma vardera sidan precis som du vill ha den.
    Lycka till!

• mejann

Hej Veronica!
    Jag har idag slitit med precis samma problem. Jag ville dessutom ha en bra numrering på sidorna. Då hittade jag följande URL som visade hur man kunde gå till väga i Word. Jag provade och det fungerar jättebra.
    www2.visalia.k12.ca.us/teachers/raudino/Docs/booklet.doc

Har du Office XP så finns där tydligen en "Book Fold" inställning där man ställer in marginalerna.

• Anna Panna

Ett tips är att försöka få tag i ett program som heter Microsoft Publisher - ganska många privatpersoner har det (ingår i Officepaketet för "nyare" datorer). Det programmet är gjort för denna typen av uppgifter - jag använder det själv för mina alster. Den lägger upp precis så som du vill ha vikningen och sen är det bara att arbeta varje sida för sig och när du skriver ut så "vet" den vilken sida på pappret som vad skall vara på! SKIT ENKELT!!! Om du vill ha mer info om programmet kan du maila mig byanna@home.se

• Veronica

Tusen tack för alla svar!
    Nu ska det bli festprogram av!!!

Svar på tråden Hjälp!!! Hur dela ett A4 dokument på PCn i två delar så man kan skriva på båda sidor???