• ns7210

    GI nån som vet nåt

    Jag har kört Cambridge mindre än en vecka, men det har gett bra resultat å nu är jag så less... :) Tänkte fortsätta med GI. Jag vet att man ska äta långsamma kolhydrater och undvika socker och pasta bland annat. Men jag undrar om frukt? Får man äta frukt till mellanmål? Hur är det med mejerivaror? Tänker creme fraiche i matlagning t ex.

  • Svar på tråden GI nån som vet nåt
  • Vi2alltid

    min mamma är expert på GI
    när det kommer till frukt så innehåller banan tex mycket kolhydrater och ska vara mindre bra då...
    när det kommer till cremefraiche och sånt så har mamma alltid sånt i maten! lättcremefraiche och grädde och allt sånt kan hon äta!
    ät mycket fullkornsvaror, qiunoa, fisk, grönsaker och OMÄTTADE fetter (alltså kan man absolut äta bacon!)
    mamma äter oftast kött som vanligt men till det äter hon antingen quinoa eller ugnsgratinerade grönsaker... alltså inte potatis och så!

  • Augustibruden 2008

    I Gi finns olika faser, första fasen är bra då man "rensar ut" allt sockersug o vätska i kroppen.
    Då äter man inget av pasta, mjöl, potatis, bröd, socker, ris...
    Ingen frukt heller helst, men dock max 1 st om dagen.

    Kolla in giviktkoll.se

  • tattar-Emma

    Enklast är nog om du köper en GI-kokbok med menyförslag. Då kan det inte bli fel.

Svar på tråden GI nån som vet nåt