hej jag är gravid,
jag är väldigt noga o försiktig med vad jag äter...
men rått kött ska man akta sig för-Tillaga köttet ordentligt genom stekning eller kokning. Genomstekt/kokt kött är bra mat för gravida då det innehåller mycket järn och andra viktiga näringsämnen.
Undvik gravad och kallrökt fågel och kött.
Opastöriserad mjölk
Mögelostar och kittostar
förutsatt att fisken kommer från rena hav och sjöar:
* fiskprodukter som till exempel fiskbullar och fiskpinnar* inlagd sill* kaviar på tub* kolja* kokt hummer* kokt krabba* kokta kräftor* konserverad tonfisk* kummel* lax från Västkusten* liten hälleflundra* blåkveite* makrill* odlad lax* regnbågslax* röding* sej* sik* sill* spätta * stenbitsrom (förpackad)* stillahavslax* torsk* vitling* öring.
(för egen del så äter jag bara konserv.tonfisk, för jag litar inte på att tex lax är från rent hav/sjöar, nu när alla skandaler om ompaketering kommit).
man ska inte äta:
* abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra
* lever från torsk och lake
* råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad.
* varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad.
men alltså vanliga sallader, husmanskost o glass osv. kan man ju äta helt normalt.
Jag undviker light produkter pga de innehåller aspartam eller sukralos- (kan få hjärnceller att överreagera så att de blir utmattade och dör. och man vet ju aldrig hur det påverkar ett foster).
Koffein ska man ju inte dricka heller för mycket, jag märker att ifall jag dricker cola, så efter ett tag börjar bebisen gå igång en massa, men kan ju vara något jag fått för mig (fast min barnmorska trodde de kunde ha ett samband), men man rekom. ju 1-2koppar max per dag utav koffein.
Men som sagt- beror på hur kinkig man är.