• ankanpankan12

Middag till kompis som är gravid

Hej!

Jag skulle behöva lite tips då jag ska ha middag på fredag och min kompis är gravid.
    Jag har fått en lista från henne på vad hon inte kan äta och jag har försökt komma på nåt men min fantasi räcker inte till

Så kom gärna med tips på någon god varmrätt.

Tusen tack!

Ansan

• Svar på tråden Middag till kompis som är gravid
  • Linnnsan

Det här är ju verkligen ingen varmrätt och kanske inget som hon eller du gillar, men jag såg på en meny att de hade "mamma-sushi" som alltså är bitar som inte inkluderar rå fisk! Jag blev så glad för jag har alltid undrat hur jag ska klara mig i nio månader utan sushi-luncher när den tiden kommer. :oD Och jag hade inte tänkt tanken att det finns tillräckligt mycket att lägga på riset som inte är rå fisk! Istället var det avokado, surimi, tofu etc. Kanske också något att testa om man inte är förtjust i rå fisk! :o) finns det någon bra sushirestaurang i närheten kan man kanske fråga dem om hjälp/förslag. Annars är ju alltid jordärtskockssoppa gott men det är kanske mer en förrätt.

• brud080419

Vet inte om du tänkt dig nåt enkelt eller nåt lyxigare?!
    En väldigt enkel men god rätt är kycklingfilé med pasta (tagliatelle) och saffranssås. Går att göra med laxfilé också, då är nog potatis godare.

Nåt som sköter sig själv är att skära rotfrukter och lägga i ugnsfast form och lägga på kycklinglår.

Fiskgratäng, lite mer arbete men gott.

• Zozo

Det är väl i princip bara rått kött/fisk och alkohol som bör undvikas? så du kan ju göa vad som helst som är tillagat.

• Aleta

Köp rå lax som är skuren i tunna skivor (som när man skärgravlax).
    Bre på lite dijonsenap, hackad kapris och hackad purjolök.
    Vik bitarna dubbla (eller lägg ihop två och två).
    Sätt in i ugnen klara på ca 10 minuter om de är tunna. Jättegott!

Till det kan man rosta rotfrukter och lök i ugnen.
    Servera med matlagningsyoghurt.

• Troll-P

Fundera ut något du skulle vilja göra och kolla sedan om du behöver byta ut någon av ingredienserna.

• ankanpankan12

Tack snälla för alla goda tips!!!

Ansan

• modigsonesson

jag var jättesugen på kött när jag var gravid men hade avsmak för fisk... men på det stora hela var jag bara hungrig i allmänhet! Om det är i början av graviditeten hade jag undvikit saker som luktar starkt och kanske gjort någon pasta med god sås eller kanske någon gratäng/paj. Senare i graviditeten kan man ju äta det mesta utom insjöfisk och opastöriserade ostar!

• Zozo

Jag är gravid och har svart för vissa saker som jag annars tycker jättemycket om; kryddor som kurry, sparris, fisk i de flesta slag och andra konstiga saker. Det som funkar hela tiden är lagad mat av ganska vanligt stuk, typ husmanskost. Pasta har funkat hela tiden.

• becky79

hej jag är gravid,

jag är väldigt noga o försiktig med vad jag äter...

men rått kött ska man akta sig för-Tillaga köttet ordentligt genom stekning eller kokning. Genomstekt/kokt kött är bra mat för gravida då det innehåller mycket järn och andra viktiga näringsämnen.
    Undvik gravad och kallrökt fågel och kött.

Opastöriserad mjölk

Mögelostar och kittostar

förutsatt att fisken kommer från rena hav och sjöar:

* fiskprodukter som till exempel fiskbullar och fiskpinnar* inlagd sill* kaviar på tub* kolja* kokt hummer* kokt krabba* kokta kräftor* konserverad tonfisk* kummel* lax från Västkusten* liten hälleflundra* blåkveite* makrill* odlad lax* regnbågslax* röding* sej* sik* sill* spätta * stenbitsrom (förpackad)* stillahavslax* torsk* vitling* öring.

(för egen del så äter jag bara konserv.tonfisk, för jag litar inte på att tex lax är från rent hav/sjöar, nu när alla skandaler om ompaketering kommit).

man ska inte äta:
    * abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra
    * lever från torsk och lake
    * råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad.
    * varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad.

men alltså vanliga sallader, husmanskost o glass osv. kan man ju äta helt normalt.

Jag undviker light produkter pga de innehåller aspartam eller sukralos- (kan få hjärnceller att överreagera så att de blir utmattade och dör. och man vet ju aldrig hur det påverkar ett foster).

Koffein ska man ju inte dricka heller för mycket, jag märker att ifall jag dricker cola, så efter ett tag börjar bebisen gå igång en massa, men kan ju vara något jag fått för mig (fast min barnmorska trodde de kunde ha ett samband), men man rekom. ju 1-2koppar max per dag utav koffein.

Men som sagt- beror på hur kinkig man är.

• Aleta

Jag undvek parmaskinka och sådant också, för det vet man inte heller hur länge det har legat.

Vad gäller vad man är sugen på eller mår illa av så är det ju helt olika beroende på person.

• ankanpankan12

Å va härliga ni är!
    Stort tack för bra tips och råd!!!

Svar på tråden Middag till kompis som är gravid